گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

چگونه از بیماری های قلبی پیشگیری کنیم

22 آبان ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در دنیا به‌شمار می‌رود و هر ساله انسان‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان به دلیل مشکلات سیستم قلب و عروق، جان خود را از دست می‌دهند. در این مقاله به سراغ این موضوع مهم و حیاتی رفته‌ایم و به شما خواهیم گفت چگونه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم. با ما در کاوشکام همراه شوید.

راه های پیشگیری از بیماری های قلبیراه های پیشگیری از بیماری های قلبی

چگونه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم؟

بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند برای افراد مشکلات بسیاری ایجاد کنند و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهند. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر مردان و زنان در دنیا نیز به شمار می‌روند. پیشگیری از بیماری قلبی کار سختی نیست و با در پیش گرفتن بعضی عادات مشخص و یک زندگی سالم می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

به‌ویژه اینکه با بالاتر رفتن سن، امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز بیشتر می‌شود و رعایت برخی نکات در طول زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را در این سنین تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه به مهم‌ترین عواملی که می‌توانند خط ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهند، اشاره می‌کنیم:

داشتن تغذیه سالم و مناسب

داشتن تغذیه سالم و مناسب در طول زندگی، یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی به‌شمار می‌رود. داشتن یک رژیم غذایی سالم شاید مهم‌ترین ابزار افراد برای مبتلا نشدن به بیماری‌های قلبی در طول زندگی باشد. این موضوع به‌ویژه در زندگی امروز با وجود رواج انواع فست فودها و همچنین اشتغال افراد به کارهایی که تحرک زیادی ندارند، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و برجسته‌تر نیز هست.

استفاده از سبزیجات، میوه‌ها، غلات مختلف و پرهیز از خوردن غذاهای با چربی بالا مهم‌ترین اصل در یک رژیم غذایی سالم و مناسب به شمار می‌رود. نکته جالب اینکه داشتن عادات غذایی درست، علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های جسمانی در وضعیت روحی و میزان شادی افراد و رضایت آن‌ها از زندگی نیز بسیار اثرگذار است. بنابراین اگر قصد دارید به جنگ بیماری‌های قلبی و عروقی بروید، نقطه شروع می‌تواند در پیش گرفتن عادات غذایی سالم و مناسب باشد.

رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری قلبیرژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری قلبی

پیاده‌روی و ورزش کردن

ورزش کردن مرتب و مداوم دیگر عاملی است که می‌تواند به افراد برای در پیش گرفتن یک زندگی سالم و عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به‌ویژه در سنین بالا کمک کند. ورزش کردن علاوه بر اینکه به کاهش وزن افراد کمک می‌کند، موجب پمپاژ خون بیشتری در بدن می‌شود و در افزایش گردش خون موثر است. همچنین با انجام تمرینات ورزشی، میزان هموگلوبین خون افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه انتقال اکسیژن به اعضای مختلف بدن راحت‌تر انجام خواهد شد.

بنابراین برای سلامت قلب و مبتلا نشدن به بیماری‌های مرتبط با سیستم قلب و عروق، سعی کنید برنامه مشخص و منظمی برای ورزش کردن داشته باشید و آن را به روتین زندگی خود تبدیل کنید.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

موارد ضروری استفاده از دستگاه نوار قلب

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام

مصرف نکردن سیگار و دخانیات

دیگر عامل مهم در حفظ سلامت قلب، پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات است. سیگار کشیدن میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است. تنگ شدن و انسداد عروق خونی از دیگر عوارض سیگار بر بدن انسان است که احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را تقویت می‌کند. مهم نیست چه مدت است سیگار می‌کشید هر زمان که برای ترک این عادت ناسالم اقدام کنید، گامی بزرگ برای سلامت بدن و مبتلا نشدن به بیماری‌های قلبی و عروقی برداشته‌اید.

پیشگیری از بیماری قلبی با عدم مصرف دخانیاتپیشگیری از بیماری قلبی با عدم مصرف دخانیات

پایش سلامت

پایش سلامت به معنای انجام معاینات منظم و ارزیابی عادات و سبک زندگی برای پیشگیری از وقوع بیماری‌هایی است که سلامت و زندگی انسان را تهدید می‌کنند. این مسئله به‌ویژه با بالاتر رفتن سن افراد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. برای عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز پایش سلامت و بررسی منظم وضعیت سلامتی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای پایش سلامت می‌توان از بعضی ابزارهای کمکی نیز استفاده کرد، از جمله این ابزارها دستگاه نوار قلب ECG است.

دستگاه نوار قلب ECG

دستگاه الکتروکاردیوگرام قلب سبز مدل ECG Patch دستگاهی کوچک با وزن کم است که روی سینه افراد مشکوک به بیماری‌های قلبی چسبانده می‌شود و بدون اینکه مزاحم زندگی روزمره و فعالیت‌های عادی فرد شود، نوار قلب او را به صورت 24 ساعته ذخیره می‌کند. ECG Patch قابل اتصال به گوشی موبایل است و نوار قلب را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بیمارستان برای پزشک ارسال می‌کند.

ذخیره داده‌ها در سرور ابری، نمایش دقیق نوار قلب ECG، سهولت استفاده به‌ویژه برای افراد سالمند، امکان انتقال و ذخیره نوار قلب‌ در سامانه پزشکی از راه‌ دور قلب سبز و استفاده از تکنولوژی بلوتوث کم‌مصرف برای انتقال داده‌‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه الکتروکاردیوگرام محسوب می‌شوند.

برای استفاده از این دستگاه، نیاز است اپلیکیشن آن روی گوشی هوشمند افراد نصب شود. همه نوار قلب‌هایی که از فرد گرفته شده است را می‌توان در قسمت تاریخچه اپلیکیشن مشاهده کرد.

دستگاه نوار قلب ECGدستگاه نوار قلب ECG

سخن آخر

با افزایش مصرف غذاهای ناسالم و فست‌فودها و تحرک کمتر افراد به‌ویژه به دلیل کار با کامپیوتر این مسئله که چگونه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی مناسب، عدم استعمال سیگار و ورزش منظم و روتین از جمله اقداماتی هستند که می‌توان برای مبتلا نشدن به بیماری‌های قلبی و عروقی انجام داد.

اما داشتن زندگی سالم به تنهایی کافی نیست، پایش سلامت و ارزیابی منظم وضعیت جسمانی نیز عاملی مهم در پیشگیری از بیماری‌ محسوب می‌شود. دستگاه نوار قلب ECG، ابزاری است که می‌تواند در این زمینه به افراد مشکوک به بیماری‌های قلبی کمک کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)