گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

با انواع دستگاه های نوار قلب آشنا شوید

21 آبان ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

بیماری‌های قلبی و عروقی امروزه در دنیا یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر مردان و زنان به شمار می‌روند و جان بسیاری از مردم را در سراسر دنیا تهدید می‌کنند. به‌ویژه کسانی که به دلیل شغل‌شان، تحرک زیادی ندارند و یا روش تغذیه سالمی را در پیش نگرفته‌اند.

تشخیص به‌ موقع بیماری‌های قلبی، عاملی بسیار مهم در انجام اقدامات مناسب و در نهایت نجات جان بیمارانی محسوب می‌شود که در معرض این مشکل قرار گرفته‌اند. دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف وسیله‌ای است که می‌تواند در این زمینه به انسان‌ها کمک کند. در این مطلب شما را با این ابزار بسیار مهم و حیاتی و انواع دستگاه‌های نوار قلب موجود در بازار بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما در کاوشکام آسیا همراه شوید.

دستگاه نوار قلب و انواع آندستگاه نوار قلب و انواع آن

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف چیست؟

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف، وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان عملکرد سیستم قلبی و عروقی را بررسی کرد. این دستگاه از انتشار سیگنال‌های قلبی در نواحی مختلف بدن نمونه‌برداری می‌کند و فعالیت‌ الکتریکی قلب را روی یک نوار نشان می‌دهد.

برای به دست آوردن این اطلاعات از کارکرد قلب، الکترودهایی روی نواحی از بدن مانند سینه و دست و پا نصب می‌شوند و سیگنال‌های دریافت شده از نواحی مختلف بدن را به دستگاه ارسال می‌کنند. منحنی ثبت شده روی نوار قلب سه موج P, T و QRS را شامل می‌شود.

با استفاده از دستگاه نوار قلب می‌توان مشکلات مربوط به سیستم قلبی و عروقی را به‌موقع تشخیص داد و با انجام اقدامات مناسب از بروز سکته قلبی یا دیگر مشکلات مرتبط با این سیستم جلوگیری کرد.

انواع دستگاه‌های نوار قلب

انواع مختلف دستگاه‌های نوار قلب به بازار عرضه شده است که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کارایی مختلفی دارند. در زیر با انواع دستگاه‌های نوار قلب بیشتر آشنا می‌شویم:

دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 لیدی

دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 لیدی، همان دستگاه نوار قلب معمولی است. در این دستگاه همان گونه که از اسمش نیز مشخص است، مجموعا 12 لید از بدن افراد مشکوک به بیماری‌های قلبی ثبت می‌شود. برای استفاده از این دستگاه 12 الکترود به نقاط مختلف بدن بیمار مانند سینه، بازو و پاها وصل خواهد شد و سیگنال‌های مختلفی از این قسمت‌ها، به دستگاه منتقل می‌شود. با انتشار سیگنال‌ها رو نوار قلب، می‌توان از وضعیت سلامتی قلب بیمار مطلع شد.

برای گرفتن این نوار قلب بیمار باید به راحتی دراز بکشد و  بنشیند و هیچ دردی متوجه او نخواهد بود. نکته مهم این که استفاده از این نوع نوار قلب به مراجعه به کلینیک و بیمارستان و دانش پزشکی برای اتصال الکترودها و بررسی داده‌های دستگاه نیاز دارد و به همین دلیل امروزه بسیاری از بیماران قلبی یا کسانی که مشکوک به ابتلا به این بیماری‌ها هستند، برای بررسی ضربان قلبی در طولانی مدت از هولتر مانیتورینگ استفاده کنند.

دستگاهی کوچک که برای مدت 24 تا 48 ساعت ضربان قلب را به‌صورت مستمر اندازه‌گیری می‌کند و ریتم آن را در حافظه خود ثبت خواهد کرد. بنابراین یکی دیگر از انواع دستگاه‌ نوار قلب، نوار قلب هولتر است.

دستگاه نوار قلب 12 لیدیدستگاه نوار قلب 12 لیدی

دستگاه نوار قلب هولتر

دستگاه نوار قلب هولتر، یکی دیگر از انواع دستگاه‌های نوار قلب است که ضربان قلب افراد را برای یک بازه زمانی طولانی بررسی می‌کند. هولتر دستگاه کوچکی است که برای مدتی به کمر بسته می‌شود و ضربان قلب را در حافظه خود ذخیره می‌کند.

این دستگاه برای بازه زمانی مشخصی که معمولا 24 تا 48 ساعت است به بدن بیمار متصل می‌شود و سپس پزشک می‌تواند با آنالیز داده‌های ذخیره شده در حافظه دستگاه، وضعیت سلامت قلب بیمار را بررسی کرده و در صورت مشاهده اختلال در عملکرد سیستم قلب و عروقی، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

گاهی اوقات ممکن است بیمار به کلینیک مراجعه و نوار قلب او طبیعی باشد و مشکلی را نشان ندهد، اما در خارج از بیمارستان دچار آریتمی قلبی شود. در این مواقع نیز استفاده از دستگاه نوار قلب سبک و قابل حمل هولتر می‌تواند نقش زیادی در تشخیص به‌موقع اختلالات قلبی و انجام اقدامات مناسب داشته باشد. این دستگاه برای بیمارانی که نیاز به نظارت طولانی‌مدت دارند نیز ابزاری مهم و کاربردی محسوب می‌شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دکمه های دستگاه نوار قلب

موارد ضروری استفاده از دستگاه نوار قلب

دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 لیدی در مدتی کوتاه ضربان قلب بیمار را ثبت می‌کند اما دستگاه نوارقلب هولتر می‌تواند اختلالاتی را که در طول آزمایش‌های کوتاه مشخص نشده‌اند را به ثبت برساند. این دستگاه حتی با توصیه پزشک تا 14 روز هم پوشیده می‌شود و وضعیت ضربان قلب افراد مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرد.

در این میان شرکت کاوشکام آسیا، دستگاه نوار قلبی را به نام دستگاه نوار قلب سبز مدل ECG Patch طراحی کرده است که از دستگاه هولتر هم کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و به راحتی می‌تواند ضربان قلب افراد مشکوک به نارسایی‌های قلبی را در بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار دهد. استفاده از این دستگاه هم بسیار راحت‌تر است و روی سینه بیمار چسبیده می‌شود.

این دستگاه همچنین به تلفن هوشمند و اپلیکیشن خاص خود متصل می‌شود و نوار قلب افراد به صورت مداوم روی این اپ ذخیره خواهد شد. این اطلاعات سپس بدون نیاز به مراجعه به پزشک از طریق اینترنت برای او ارسال می‌شود. در این دستگاه نیز دکمه‌ای برای موارد اضطراری پیش‌بینی شده است تا در صورتی که بیمار دچار درد قفسه سینه، تپش قلب و ... شد، سریعا بتواند برای پزشک خود هشدار ارسال کند.

دستگاه نوار قلب هولتردستگاه نوار قلب هولتر

دستگاه نوار قلب تست ورزش

نوع دیگر دستگاه‌های نوار قلب، دستگاه نوار قلب تست استرس یا تست ورزش است. این دستگاه وضعیت ضربان قلب بیمار را در زمان تمرینات سخت فیزیکی مانند حرکت روی تردمیل یا دوچرخه ثابت اندازه‌گیری می‌کند. در این روش به تدریج بر شدت تمرینات بیمار افزوده می‌شود. بررسی بیماری عروق کرونری قلب یکی از مهم‌ترین دلایل انجام تست ورزش است. در این روش علاوه بر ضربان قلب، تنفس و فشار خون افراد نیز به صورت مستمر زیر نظر گرفته خواهد شد.

دستگاه نوار قلب تست ورزشدستگاه نوار قلب تست ورزش

سخن آخر

در این مطلب به سراغ انواع دستگاه‌های نوار قلب رفتیم و گفتیم انواع دستگاه‌های نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف با ویژگی‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را داشته و در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سپس به معرفی سه دستگاه نوار قلب الکتروکاردیوگراف 12 لیدی، هولتر و تست ورزش پرداختیم و گفتیم دستگاه نوار قلب سبز مدل ECG Patch شرکت کاوشکام آسیا دستگاه کوچک و قابل حملی است که می‌تواند برای بازه زمانی طولانی ضربان قلب بیمار را بررسی کند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید