گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

سامانه AVL چیست و چه مزایایی برای سازمان ها دارد؟

06 آبان ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در دنیای امروز استفاده از موقعیت‌یاب‌ها روز به روز در حال گسترش بوده و علاوه بر کاربردهای نظامی در سامانه‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای موقعیت‌یاب در مدیریت ناوگان استفاده از سیستم اتوماتیک مکان‌یابی وسایل نقلیه یا سامانه AVL است که می‌تواند داده‌ها و اطلاعات مربوط به طول و عرض جغرافیایی را در حافظه دستگاه ثبت کند. امروزه بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها به منظور مدیریت بهتر ناوگان حمل و نقل خود در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و انجام بهینه امور از این سامانه و قابلیت‌های آن بهره می‌گیرند که بهترین نمونه آن سامانه AVL مدیریت ناوگان هرمس است.  

سامانه AVL چیست؟

سامانه AVL چیست؟

AVL مخفف چیست؟ این کلمه مخفف عبارت Automatic Vehicle Location است؛ این سامانه از GPS که در داخل ردیاب قرار گرفته و همچنین سامانه موقعیت‌یاب خودروها استفاده کرده و می‌تواند اطلاعات وسایل نقلیه مختلف را به صورت آنلاین به سامانه مدیریت ناوگان ارسال کند. به بیان ساده‌تر سامانه AVL مجموعه از فناوری‌های ردیابی خودرو، ارتباطات تلفن همراه، مسیریابی و رابط کاربری است که در راستای بهبود عملکرد سیستم مدیریت ناوگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه AVL از سامانه موقعیت‌یاب خودرو کمک گرفته و مکان وسیله را تشخیص و اطلاعات آن را به صورت خودکار ارسال می‌کند. داده‌های ارسالی توسط ردیاب خودرو جمع‌آوری شده و زمانی که اتصال به اینترنت برقرار شود این داده‌ها به روش‌های مختلف مانند ارسال پیامک، GPRS و موقعیت‌یاب‌های ماهواره‌ای به کاربر یا سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل ارسال می‌شود.

سامانه AVL به شکلی طراحی شده که می‌تواند در هر لحظه موقعیت واقعی (Real-Time) را به سامانه مدیریت ناوگان ارسال کرده و می‌توان با پروتکل‌های GPRS و SMS کار کند. در این حالت در زمانی که GPRS در شبکه فعال باشد، داده‌ها از این طریق ارسال و در صورتی که فعال نباشد داده‌ها از طریق SMS ارسال می‌شود.

 سامانه AVL برای سازمان‌ها چه مزایایی به دنبال دارد؟

سامانه AVL برای سازمان‌ها چه مزایایی به دنبال دارد؟

سامانه AVL به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند به صورت مستقیم با رانندگان ناوگان حمل و نقل خود ارتباط برقرار کرده و به صورت زنده موقعیت مکانی آن‌ها را مشاهده کنند. این امکانات در مدیریت ناوگان حمل و نقل از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند ارتباط بین ناوگان حمل و نقل در سازمان‌ها و همچنین ارتباط رانندگان خودروها را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. نتیجه این بهبود ارتباط این است که بهره‌وری سازمان به میزان قابل توجهی با افزایش روبرو می‌شود.

مزیت‌های سامانه AVL برای سازمان‌ها محدود به این موضوع نشده و استفاده از این سامانه مزایای دیگری به همراه دارد؛ از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این سامانه در سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل: استفاده از سامانه AVL باعث می‌شود که مدیریت ناوگان به صورت یکپارچه و هوشمند انجام شده و به این ترتیب هزینه‌های مربوط به مدیریت ناوگان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
  • امنیت بسیار بالا:‌ یکی از مزیت‌های سامانه AVL  مانند سامانه مدیریت ناوگان هرمس، امنیت بالای آن است؛ در واقع سازمان‌های مختلف می‌توانند بدون نگرانی نسبت به اطلاعات ورودی و ذخیره شده از این سامانه استفاده کرده و اطمینان داشته باشند که اطلاعات آن به صورت کامل محفوظ باقی می‌ماند.
  • امکان ارسال فرمان نوشتاری برای خودروها: سامانه AVL این امکان را فراهم می‌کند که مدیران ناوگان بتوانند به راحتی و به صورت نوشتاری پیام خود را به راننده‌های خودروها ارسال کنند و از این طریق ارتباط سریع‌تری با آن‌ها برقرار نمایند.
  • جلوگیری از سرقت: یکی از ویژگی‌های مهم سامانه AVL نمایش موقعیت مکانی خودروها به صورت لحظع‌ای است. این ویژگی به سازمان‌ها کمک می‌کند که بتوانند از به سرقت رفتن خودروهای خود جلوگیری کرده و به این ترتیب از بروز ضررهای مالی و دردسرهای مربوط به آن جلوگیری نمایند.

 کاربردهای سامانه AVL  در سازمان‌ها

کاربردهای سامانه AVL در سازمان‌ها

در پاسخ به سوال که سامانه AVL مدیریت ناوگان هرمس چیست باید گفت که یک سامانه کارآمد و مطمئن به حساب می‌آید که به مدیریت بهینه ناوگان حمل و نقل در سازمان‌های مختلف کمک می‌کند. قابلیت‌ها و امکانات کارآمد این سامانه باعث شده که سازمان‌های مختلفی از آن به منظور مدیریت ناوگان حمل و نقل خود استفاده کنند. از مهم‌ترین کاربردهای AVL در سازمان‌ها که باعث گسترش استفاده از آن شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال موقعیت لحظه‌ای خودروها با استفاده از فناوری GPS: یکی از کاربردهای این سامانه در سازمان‌ها این است که موقعیت رانندگان مختلف در ناوگان حمل و نقل را به صورت لحظه‌ای در اختیار قرار می‌دهد. با این ویژگی مدیران می‌توانند از مکان جغرافیایی راننده و خودرو به صورت لحظه‌ای با خبر شده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
  • نمایش میزان اطلاعات دریافتی ماژول GSM: سامانه AVL به یک نمایشگر مجهز شده است که این امکان را برای پرسنل ناوگان حمل و نقل در سازمان‌ها فراهم می‌کند که بتوانند به خوبی و در سریع‌ترین زمان ممکن نوع و میزان اطلاعات دریافتی این ماژول را مشاهده کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به راحتی عملکرد ماژول را ارزیابی کرده و نقص‌های احتمالی آن را برطرف کنند.
  • ذخیره اطلاعات مربوط به موقعیت رانندگان: با استفاده از این سامانه سازمان‌ها می‌توانند اطلاعاتی که از رانندگان و خودروها و از طریق GPS  دریافت کرده‌اند را بر روی یک حافظه مطمئن ذخیره نمایند. این ویژگی به مدیران اطمینان خاطر می‌دهد که می‌توانند به راحتی و در هر زمان که نیاز بود به این داده‌ها و اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند.
  • ارسال هشدار قطع GPS:‌ یکی از ویژگی‌های سامانه AVL مجهز بودن به سیستم هشدار هوشمند است که در صورت خروج خودروی ناوگان حمل و نقل از محدوده سامانه، فعال شده و به مدیران کمک می‌کند که از این اتفاق آگاه شوند. در این شرایط مدیران می‌توانند با راننده ناوگان ارتباط برقرار کرده و هشدارهای لازم را ارائه کنند.
  • امکان استفاده از نقشه‌های جامع شهری به منظور کنترل ناوگان: سامانه AVL به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند از نقشه‌های جامع شهری و همچنین زیرساخت‌های شهرداری‌ها در هر شهر به منظور کنترل و مدیریت ناوگان حمل و نقل خود استفاده کرده و از این نظر با مشکل خاصی روبرو نشوند.
  • تولید انواع گزارش‌های مدیریتی: اصلی‌ترین کاربرد این سامانه در سازمان‌های مختلف این است که می‌تواند انواع گزارش‌های مدیریتی را بر حسب نیاز سازمان تولید کند. با این ویژگی مدیران ناوگان می‌توانند به راحتی و بدون دغدغه گزارش‌های مختلف مربوط به ناوگان حمل و نقل را آماده کرده و در اختیار مدیران بالادستی به منظور ارزیابی عملکرد قرار دهد.
  • امکان تعریف کاربران و تعیین سطح دسترسی: یکی از ویژگی‌های مهم سامانه AVL که کاربرد مهمی در سازمان‌ها دارد این است که می‌تواند کاربران را با توجه به وظیفه آن‌ها در ناوگان طبقه‌بندی کرده و بر این اساس یک سطح دسترسی مشخص برای آن‌ها تعیین کرد. این کار کمک می‌کند که بتوان از دسترسی سایر افراد به داده‌ها و اطلاعات حساس و به سرقت رفتن آن‌ها جلوگیری کرد.
  • امکان اطلاع از وضعیت ترافیکی مسیرها و تنظیم مسیر مناسب: امکان استفاده از نقشه‌های جامع شهری و جاده‌ای این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند که بتوانند از میزان ترافیک مسیرهای مختلف اطلاع پیدا کرده و بر این اساس بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای رانندگان تا رسیدن به مقصد ترسیم کنند. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت شده و هزینه‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد.
  • امکان تشخیص توقف بیش از حد رانندگان در یک نقطه: با استفاده از سامانه AVL سازمان‌ها می‌توانند توقف بیش از حد رانندگان در یک نقطه از مسیر را تشخیص داده و در این راستا با راننده ارتباط برقرار کرده و علت آن را جویا شوند. کاربرد این ویژگی مدیریت و کنترل بهتر رانندگان ناوگان حمل و نقل است.
  • امکان تشخیص روشن یا خاموش بودن خودروها: با استفاده از این سامانه، سازمان‌ها می‌توانند به راحتی روشن بودن یا خاموش بودن خودروهای فعال در ناوگان را تشخیص دهند. کاربرد این ویژگی در مدیریت و کنترل مصرف سوخت ناوگان و هزینه‌های مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند باعث صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش بهره‌وری در سازمان شود.

 نقش سامانه AVL در سازمان ها

سخن پایانی

در سازمان‌های مختلف، مدیریت ناوگان حمل و نقل از اهمیت زیادی برخودار است که امروزه با توجه به پیشرفت فناوری از طریق سامانه‌های مختلف به راحتی انجام می‌شود. سامانه AVL یک سامانه مبتنی بر فناوری GPS است که از فناوری‌هایی مانند GPRS و SMS نیز بهره می‌برد و می‌تواند در مدیریت بهینه ناوگان حمل و نقل در سازمان‌های مختلف نقش بسیار مهمی ایفا کند. این سامانه با در اختیار قرار دادن امکاناتی مانند موقعیت‌ جغرافیایی دقیق و لحظه‌ای خودروها، دسترسی به نقشه‌های جامع شهری، تولید انواع گزارش‌های مدیریتی و غیره از امنیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند هزینه‌های مربوط به مدیریت ناوگان در سازمان‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید