گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

دیسپاچینگ چیست و چه کاربردهایی دارد

01 دی ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

مدیریت صحیح خودروها و اعزام به موقع آن‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایش مدیران ناوگان حمل و نقل است. در گذشته، مدیریت ناوگان به صورت دستی و با نوشتن بر روی کاغذ انجام می‌شد و رانندگان برای اعزام به مقصد، بر اساس شناختشان از مسیر انتخاب می‌شدند که این شیوه‌ی سنتی به مرور به علت مشکلات و عدم دقت منسوخ شد و جای خود را به سیستم نوین داد.

در دنیای امروز، تمامی کارهای مدیریت ناوگان، از مرحله‌ ی اعزام گرفته تا اتمام روند حمل و نقل، از طریق سامانه‌ ای به نام سامانه مدیریت ناوگان انجام می‌شود و اعزام رانندگان به کمک سیستم دیسپاچینگ انجام می‌شود. دیسپاچینگ یا مدیریت ناوگان کمک می‌کند تا اعزام راننده بر اساس نزدیک بودن خودرو به مقصد انجام شود و خدمات به درستی و با کیفیت بسیار خوب به مشتری ارائه شود. اگر دوست دارید که با دیسپاچینگ به طور کامل‌ تر و دقیق‌ تر آشنا شوید و به کاربردهای دیسپاچینگ پی ببرید، با ما در این مطلب همراه باشید.

مدیران ناوگان حمل و نقل از کاربردهای دیسپاچینگمدیران ناوگان حمل و نقل از کاربردهای دیسپاچینگ

نگاهی به دیسپاچینگ و مفهوم آن

دیسپاچینگ (Dispatching) در معنای لغوی در زبان انگلیسی به معنای اعزام است. در مدیریت ناوگان، دیسپاچینگ سیستمی است که به مدیر ناوگان این امکان را می‌دهد تا اعزام خودروها را مدیریت کند و میان مرکز مدیریت و رانندگان خودروهای اعزام شده، نظم و هماهنگی ایجاد کند. بر اساس این سیستم، برای اعزام رانندگان به مقصد، نزدیک‌ترین خودرو انتخاب می‌شود. مدیر دیسپاچینگ به کمک نرم افزار و از طریق کامپیوتر، نظارت کاملی بر ناوگان حمل و نقل دارد و بر اساس وضعیت مسیر، فاصله خودرو با کالا، محل ارسال بار و سایر فاکتورهای مهم تعیین می‌کند که برای انجام یک ماموریت، کدام خودرو و در چه زمانی اعزام شود.

البته دیسپاچینگ در مدیریت ناوگان مختلف، معانی یکسانی ندارد اما بهترین تعریفی که می‌توان برای آن در صنایع مختلف ارائه کرد این است که دیسپاچینگ پیدا کردن نزدیک‌ترین خودرو به مقصد حمل توسط مدیر ناوگان و اعلام آن به رانندگان است. کنترل زمان، ارزیابی مسیر، نحوه‌ی انجام خدمات و ارسال کالا به مقصد، زمان شروع و پایان کار و مدیریت انجام امور به کمک ردیاب خودرو و نظارت بر انجام حمل و نقل، دیسپاچینگ گفته می‌شود.

مدیر دیسپاچینگ با نظارت بر ناوگان و رسیدگی به وضعیت خودروها، به افزایش بهره‌وری شرکت حمل و نقل کمک می‌کند. امروزه اکثر سازمان‌های حمل و نقل مجهز به دیسپاچینگ هستند و به کمک این تکنولوژی مدرن، فعالیت‌های خود را مدیریت می‌کنند.

دیسپاچینگ و مفهوم آندیسپاچینگ و مفهوم آن

هدف از دسپاچینگ چیست؟

مهم‌ترین هدف دیسپاچینگ، اعزام رانندگان در سریع‌ ترین و منظم‌ ترین زمان ممکن و با کمترین میزان اتلاف وقت و انرژی برای حمل یک محموله است. این هدف در نهایت به پاسخگویی به انتظارات مشتری و کسب رضایت او منجر می‌شود. گاهی ممکن است پیش از حمل کالا یا در زمان حمل آن، مشکلاتی مانند ایراد فنی خودرو به وجود بیاید که برنامه‌ ریزی ارسال را با مشکل مواجه کند. مدیر دیسپاچینگ در این موارد با راهکارهای مناسب، فرآیند حمل محموله را بهینه و مدیریت می‌کند.

دیگر مقالات کاوشکام را در این بخش دنبال نمایید

سیستم ردیاب و مدیریت ناوگان حمل و نقل

آشنایی با راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی

بررسی مزایای ردیاب خودرو در مدیریت ناوگان حمل و نقل از راه دور

فعالیت دیسپاچینگ چگونه انجام می‌شود؟

دیسپاچینگ یا مدیریت ناوگان به کمک ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان انجام می‌شود. ردیاب خودرو با اتصال به ماهواره‌ها، اطلاعات دقیق مکانی و وضعیت خودروها را به صورت لحظه‌ای در اختیار مدیر ناوگان یا مدیر دیسپاچنگ قرار می‌دهد. مدیر دیسپاچینگ با توجه به وضعیت خودروهای ناوگان نسبت به مقصد، نزدیک‌ترین خودرو را برای ارسال کالا انتخاب و برای ارائه‌ ی خدمات اعزام می‌کند.

علاوه بر این، مدیر دیسپاچینگ به کمک اطلاعات دریافتی از ردیاب خودرو، می‌تواند حین حمل بار نیز وضعیت خودرو و راننده را مشاهده کند و به صورت لحظه‌ای خودرو را ردیابی کند. علاوه بر این، در دیسپاچینگ، مدیریت مسیر حرکت، سرعت حرکت و عدم عبور از محدودیت‌های تعریف شده نیز به کمک ردیاب امکان‌پذیر است.

انجام فعالیت‌های دیسپاچینگانجام فعالیت‌های دیسپاچینگ

انواع فعالیت دیسپاچینگ

فعالیت دیسپاچینگ به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. مدیریت لجیستیک؛
  2. مدیریت افراد.

در ادامه با این دو دسته‌ بندی فعالت دیسپاچینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدیریت لجستیک

مدیریت لجیستیک در دیسپاچینگ تمرکز خود را بر روی زنجیره‌ی تامین، گردش صحیح کار و پیشرفت در امور قرار می‌دهد تا به هدف نهایی خود یعنی بهبود فرآیند حمل محموله و رضایت مشتریان برسد. مدیریت لجیستیک در دیسپاچینگ مزایای زیر را دارد:

  • امکان برنامه‌ریزی برای تحویل کالا؛
  • ارائه زمان دقیق برای ارسال محموله؛
  • نظارت بر رفتار راننده و بررسی رعایت مقررات از سوی او؛
  • مدیریت هزینه‌ها؛
  • بهینه‌سازی تحویل سفارش‌های مشتریان و افزایش رضایتمندی آن‌ها.

مدیریت لجستیکمدیریت لجستیک

مدیریت افراد

در مدیریت افراد، مدیر دیسپاچینگ در تلاش است تا به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان، مشکلات پیش آمده برای رانندگان حین ماموریت را حل کند و فعالیت آن‌ها را برای سازمان موثر کند. رفع چالش‌های به وجود آمده برای رانندگان و اقدام به موقع در صورت تاخیر در تحویل کالا، موجب می‌شود تا فعالیت‌ها بهینه‌ سازی شود و اقدامات سریع برای رفع آن‌ها انجام شود.

مدیریت افراد از طریق نرم افزار مدیریت ناوگانمدیریت افراد از طریق نرم افزار مدیریت ناوگان

دیسپاچینگ چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد دیسپاچینگ، بهینه‌سازی زمان تحویل کالا به مشتری است که این کار به کمک ردیاب و بر اساس نزدیک بودن خودرو به محل ماموریت انجام می‌شود. دیسپاچینگ کمک می‌کند تا مدیر ناوگان مناسب‌ترین خودرو را برای اعزام به محل انتخاب کند؛ برای مثال اگر خودرویی کالایی را به مقصد رسانده و در همان اطراف مقصد جدیدی برای ارسال بار وجود دارد، مدیر ناوگان با سنجش وضعیت خودرو، همان راننده را برای ارسال کالا به محل جدید انتخاب می‌کند. 

در گذشته، مدیران ناوگان برای اعزام خودرو به مقصد، رانندگان را بر اساس شناختشان از منطقه انتخاب می‌کردند. اما با ظهور ردیاب جی پی اس خودرو، سیستم دیسپاچینگ ناوگان، رانندگان را بر اساس نزدیک بودن آن‌ها به مقصد انتخاب می‌کند و به این ترتیب برنامه‌ریزی ارسال کالا را آسان‌تر می‌کند.

مزایای دیسپاچینگ چیست؟

مهم‌ترین مزایای دیسپاچینگ عبارتند از:

  • امکان اعزام نزدیک‌ترین خودرو به محل ماموریت؛
  • امکان مشاهده‌ی فاصله‌ی خودروهای گوناگون از محل ماموریت؛
  • امکان اعلام مقصد حمل کالا به رانندگان به صورت آنلاین؛
  • امکان ردیابی خودرو به صورت لحظه‌ای در زمان ارسال محموله؛
  • امکان تعریف محدودیت‌های حرکتی و سرعت برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش خطرات در طول مسیر؛
  • سرعت بخشیدن و بهینه‌سازی تحویل کالا به مشتریان؛
  • نشان دادن آدرس دقیق مشتری بر روی نقشه و ردیابی آسان به کمک ردیاب خودرو؛
  • مشاهده‌ی مدت زمان باقی مانده هر راننده تا رسیدن به مقصد و پایان ماموریت؛
  • امکان گزارش‌گیری دقیق توسط مدیر دیسپاچینگ و بررسی چالش‌ها و رفع آن‌ها.

مزایای دیسپاچینگمزایای دیسپاچینگ

کلام پایانی

مدیریت ناوگان در دنیای مدرن دیگر با استفاده از روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. اعزام رانندگان به مقصدهای هدف بر حسب شناخت راننده از مسیر شیوه مدیریتی صحیح و نوین در حمل و نقل نیست. امروزه، سیستم‌های دیسپاچینگ به کمک ردیاب خودرو و سیستم‌های ماهواره‌ای به مدیر ناوگان کمک می‌کنند تا خودروها بر حسب نزدیک بودن آن‌ها به مقصد انتخاب کند و به این ترتیب ارائه خدمات به مشتریان را بهینه‌ سازی کند و در عین حال هزینه‌ها را نیز به طرز چشمگیری کاهش دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)