گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

آشنایی با راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی

05 شهریور ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

خودروهای امدادی مانند آمبولانس، ماشین‌های آتش‌نشانی و ... از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مدیریت ناوگان امدادی از زمان شروع تا پایان ماموریت، تمام تمرکز خود را بر روی دیسپاچینگ و ماموریت خودروهای امدادی می‌گذارد.

مدیریت ناوگان امدادی را می‌توان به برج مراقبت تشبیه کرد. به دلیل فشار و استرسی که رانندگان خودروهای امدادی متحمل می‌شوند، نیاز به فردی دارند که بهترین مسیر را شناسایی کند و به آنها پیشنهاد دهد و در هر لحظه اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. تمامی این کارها بر عهده مدیریت ناوگان است تا رانندگان خودروهای امدادی بتوانند در سریعترین زمان ممکن به محل حادثه برسند و ماموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

در این مقاله که توسط ما در شرکت کاوشکام آسیا تهیه شده است با راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی بیشتر آشنا خواهید شد.

مدیریت ناوگان حمل‌ونقل در خودروهای امدادی

با توجه به مسئولیت بزرگی که مدیریت ناوگان امدادی برعهده دارد، نیاز به یک ردیاب خودروی مجهز و مطمئن بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود. مدیریت ناوگان امدادی باید بتواند خودروهایی که نیاز به تعمیر دارند را به موقع شناسایی کند و از سلامت فنی خودروهای اعزامی به محل و داشتن سوخت کافی مطمئن باشد. چرا که هیچ‌ چیز بدتر از این نیست که یک خودروی امدادی در حین انجام ماموریت خراب شود و یا سوختش به اتمام برسد.

با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان امدادی می‌توان با پیشنهاد بهترین مسیرها به خودروهای امدادی و تشخیص نزدیک‌ترین خودرو به محل وقوع حادثه عملیات کمک‌ رسانی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

نظارت بر عملکرد خودروها از طریق ردیاب خودرو، بررسی ترافیک جاده‌ها و کنترل لحظه‌ به‌ لحظه‌ی ماموریت، از مهم‌ترین کارهایی است که مدیریت ناوگان برعهده دارد. مدیریت ناوگان امدادی باید به صورت 24 ساعته موارد زیر را تحت کنترل داشته باشد:

  • اطمینان از سلامت فنی خودروهای اعزامی
  • اطمینان از میزان سوخت کافی خودروهای اعزامی
  • کنترل کردن فاصله‌ی خودروهای اعزامی تا محل حادثه
  • پیشنهاد بهترین مسیرها به خودروهای اعزامی
  • زیر نظر داشتن خودروهای اعزامی از زمان شروع تا پایان ماموریت

مدیریت ناوگان برای خودروهای امدادیمدیریت ناوگان برای خودروهای امدادی

جئوفنسینگ در ردیاب خودروهای امدادی

خودروهای امدادی در مناطق مشخصی به صورت پراکنده مستقر می‌شوند و محدوده‌ی فعالیت هر یک از خودروهای امدادی توسط نرم‌افزار ردیاب خودرو مشخص شده است که اصطلاحا به آن جئوفنسینگ گفته می‌شود. جئوفنسینگ برای کنترل تراکم خودروهای امدادی به مدیریت ناوگان کمک می‌کند و اهمیت این موضوع به این دلیل است که می‌بایست خودروهای امدادی به صورت پراکنده در تمامی مناطق حضور داشته باشند تا اگر در منطقه‌ای خاصی حادثه‌ای رخ داد، خودروهای نزدیک به آن محل را اعزام کنند و اگر همه خودروها در یک محل متمرکز باشند، زمان رسیدن به آن منطقه قطعا طولانی خواهد شد که این اصلا خوب نیست!

چرا که ممکن است به دلیل دیر رسیدن خودروهای امدادی اتفاقات غیرقابل جبرانی رخ دهد. بنابراین مدیریت ناوگان امدادی محدوده استقرار هر یک از خودروها را معین می‌کند و از طریق جی پی اس موجود در ردیاب خودرو در صفحه نمایش دائما کنترل می‌کند که خودروها در محدوده‌ی مجاز خود حرکت کنند و در صورت خارج شدن از محدوده جئوفنسینگ بلافاصله به مدیریت ناوگان اطلاع داده شده و از طریق پیامک یا نرم‌افزار به راننده هشدار داده می‌شود.

دیگر مطالب تکمیلی ما را در این بخش دنبال نمایید

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه

نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

مسیریابی خودروهای امدادی

حتی ثانیه‌ها هم در این کار بسیار حیاتی هستند. چرا که چگونگی مدیریت ناوگان امدادی به طور مستقیم با سلامت انسان‌ها مرتبط است. مدیریت ناوگان باید بهترین مسیرها را به خودروهای اعزامی پیشنهاد دهد و در صورتی که یک مسیر اشتباه را به رانندگان پیشنهاد دهد و آنها را در جاده‌های پرترافیک بیندازد، زمان ماموریت افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است حوادث جبران‌ ناپذیری رخ دهد.

چنانچه در مسیری بر اثر تصادف ترافیک سنگین ایجاد شده باشد، ممکن است چندین ساعت جاده باز نشود. بنابراین مدیریت ناوگان با شناخت کافی از مسیرهای پرترافیک، رانندگان را به سمت جاده‌های کم‌ تردد هدایت می‌کند.

نرم افزار مدیریت ناوگان برای خودروهای امدادینرم افزار مدیریت ناوگان برای خودروهای امدادی

نظارت بر سلامت فنی خودروها در مدیریت ناوگان

در اکثر مواقع خودرو ایراد دارد اما این مشکل مانع از حرکت خودرو نمی‌شود، به همین دلیل ممکن است خودرویی که آماده اعزام است به ظاهر سالم باشد اما دارای نقص فنی باشد، این موضوع به شدت بر عملکرد خودروهای امدادی تاثیرگذار است. طبیعی است  نباید یک آمبولانسی که بیماری را به سمت بیمارستان می‌برد، جوش بیاورد و یا لاستیکش پنچر شود.

رسیدگی به این مشکلات و اطمینان از سلامت فنی خودروها بر عهده‌ی مدیریت ناوگان است که با استفاده از نرم‌افزار ردیاب خودرو تمامی این موارد قابل تشخیص است. مدیریت ناوگان خودروهای امدادی، تاریخ آخرین تعویض‌های قطعات یدکی و مصرفی خودرو را ذخیره دارد و در صورتی که از زمان بیمه‌نامه یا تعویض و تعمیر قطعات خودرو گذشته باشد، سیستم بلافاصله مدیریت را آگاه می‌کند.

بهبود عملیات خودروهای اعزامی

دیسپاچینگ؛ به زمانی که خودرو جهت انجام ماموریت شروع به حرکت می‌کند تا پایان ماموریت گفته می‌شود. مدیریت ناوگان توسط نرم‌افزار ردیاب خودرو؛ نزدیک‌ترین خودرو به محل حادثه را تشخیص می‌دهد و جهت انجام ماموریت به محل اعزام می‌کند. همچنین توسط این نرم‌افزار کم‌ترافیک‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر را به راننده پیشنهاد می‌دهد و در هر لحظه خودروی اعزامی را تحت نظر دارد و سرعت خودرو، توقف‌های خودرو، فاصله باقی‌مانده تا محل و زمانی که راننده به محل می‌رسد را مشخص می‌کند و تا زمانی که خودرو ماموریت خود را به پایان نرسانده است از طریق نمایشگر تحت کنترل خواهد بود.

خودروهای امدادی بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه، یک سری از کمک‌های اولیه را تا زمان رسیدن به نزدیک‌ترین بیمارستان انجام می‌دهند. راننده خودرو امدادی با دقت و تمرکز مصدومین را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی می‌رساند و پس از اتمام امدادرسانی، مدیریت ناوگان متوجه می‌شود که این راننده آمادگی اعزام به ماموریت‌های بعدی را هم دارد یا خیر.

نحوه عملکرد مدیریت ناوگان امدادینحوه عملکرد مدیریت ناوگان امدادی

مدیریت ناوگان توسط سیستم نرم‌افزار ناوگان، می‌تواند هرگونه گزارشی از این سیستم تهیه کند. برای مثل گزارش ماموریت‌هایی که در یک منطقه خاص انجام شده است، ماموریت‌هایی که طی 3 هفته گذشته انجام شده است و هرگونه گزارشی که مدیریت ناوگان نیاز داشته باشد، این سیستم در اختیار وی قرار می‌دهد. تهیه این گزارش‌ها و بررسی و تحلیل آمارهای ماموریت می‌تواند کمک شایانی به بهبود امدادرسانی کند، برای مثال اگر در یک منطقه میزان اعزام‌ها بیشتر باشد، مدیریت ناوگان تعداد خودروهای امدادی آن منطقه را افزایش می‌دهد.

سوخت در مدیریت ناوگان امدادی

در ناوگان‌های امدادی ممکن است انواع خودروهای سنگین و سبک مشغول به کار باشند که کنترل سوخت این خودروها از جمله مسائل مهم مدیریت ناوگان است. مدیریت ناوگان امدادی نیاز به یک تکنولوژی دارد تا بتواند میزان سوخت هر یک از این خودروها را محاسبه کند و گزارشی از میزان مصرف سوخت هر یک از خودروها تهیه کند که در این گزارش‌ خودروهای پرمصرف مشخص شده و جهت بررسی بیشتر به تعمیرگاه فرستاده می‌شوند و از طرفی سطح سوخت موجود در باک هر خودرو نیز بسیار مهم است، چرا که اگر یک خودروی امدادی در هنگام عملیات سوخت تمام کند، ممکن است اتفاقات جبران‌ناپذیری رخ دهد.

کلام آخر

بهبود کیفیت خدمات‌رسانی در مدیریت ناوگان امدادی باعث پیشگیری از بسیاری از حوادث ناگوار و افزایش رضایتمندی در بین مردم ‌می‌شود. کار مدیریت ناوگان امدادی به صورت 24 ساعته است و ممکن است در هر ساعت از شبانه‌روز حادثه‌ای رخ دهد و لازم باشد یک خودرو امدادی به محل حادثه اعزام شود و اهمیت ماموریتی که در شب انجام می‌شود دقیقا برابر با اهمیت ماموریتی است که در روز انجام می‌شود و ناوگان باید تمام تلاش خود را در خدمت‌رسانی داشته باشد.

طبیعتاً توان یک انسان برای تحمل این حجم از استرس و فشار کاری طراحی نشده است و ممکن است در اثر خستگی دقت و تمرکز خود را از دست بدهد به همین دلیل مدیریت ناوگان با استفاده از نرم‌افزار ردیاب خودرو تا حد زیادی توانسته است فشار و استرس را از دوش کارکنان بردارد به این صورت که مدیریت ناوگان و رانندگان خودروهای امدادی با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند جئوفنسینگ و مسیریابی خودروهای امدادی را به نحو احسن انجام دهند و همچنین مدیریت ناوگان توسط این نرم‌افزار می‌تواند از سلامت فنی و سوخت کافی خودروها اطمینان حاصل کند و ماموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)