گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مدیریت ناوگان چیست

27 بهمن ، 1399
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

مفهوم اصلی مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟ 

مدیریت ناوگان (fleet management) حوزه‌ای تخصصی است که در زمینه مدیریت ردیابی خودروهای سازمانی، شخصی، دولتی و همچنین استخراج اطلاعات از آنها کاربرد دارد. به منظور کاهش هزینه ‌ها و بهره ‌وری بیشتر در سازمان‌ ها از سیستم مدیریت ناوگان استفاده می ‌شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با مفهوم سیستم مدیریت ناوگان و کاربردهای آن بیشتر اشنا کنیم.

کاربرد مدیریت ناوگان

در حوزه مدیریت ناوگان علاوه بر ردیابی خودروهای سبک و سنگین دارای نرم ‌افزارهایی تخصصی هستند که به منظور کنترل نحوه رانندگی و بررسی دقیق خودرو استفاده می ‌شود. نظارت و مدیریت در سیستم مدیریت ناوگان شامل:

مدیریت تصادف، بررسی چگونگی رانندگی، مدیریت سرعت، مدیریت سوخت، بررسی مسیرها و مسافت‌ های طی شده، روشن و خاموش بودن موتور خودرو، باز یا بسته بودن درب خودرو و بسیاری موارد پرکاربرد دیگر است که کمک شایانی به مدیران سازمان‌ها می‌کند.

سامانه مدیریت ناوگان، اطلاعاتی را در اختیار مدیران سازمان‌ ها قرار می ‌دهد که باعث می ‌شود با آسودگی خاطر خودروهای ارزشمند سازمانی را به رانندگان بسپارند. توسط سامانه مدیریت ناوگان اطلاعات زیادی از وضعیت خودروها و چگونگی وضعیت رانندگی توسط جی‌پی‌اس خودرو تولید و برای مدیر ناوگان ارسال می ‌شود که به طور قابل توجهی در بهبود عملکرد سازمان‌ ها تاثیرگذار خواهد بود.

در سیستم مدیریت ناوگان جهت بدست آوردن و استفاده از داده‌ های ارسالی نیاز است که از سرور قوی استفاده شود که تمامی این اطلاعات توسط سرور تحلیل و بررسی شود تا در نهایت اطلاعات کامل در اختیار مدیر ناوگان قرار گیرد. طبق مطالعاتی که انجام گرفته است شرکت‌ هایی که از سامانه مدیریت ناوگان استفاده می‌ کنند مصرف سوختشان 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیریت ناوگان چیستمدیریت ناوگان چیست

اهداف مدیریت ناوگان

هر سازمانی که از وسایل نقلیه در مشاغل خود استفاده می ‌کند به نوعی به مدیریت ناوگان حرفه‌ ای احتیاج دارد. هدف از این کار کنترل کل چرخه عمر وسایل نقلیه تجاری در کنار کاهش خطر مرتبط، بهبود کارایی، افزایش بهره‌وری و اطمینان از انطباق با قوانین است.

وسایل نقلیه شخصی مورد استفاده برای اهداف کار، معروف به ناوگان خاکستری آنها نیز باید در این فرآیند گنجانده شوند. درك فرآيندهاي لازم براي اداره ناوگان، شركت را قادر می ‌سازد تا هزينه های مربوطه را كنترل كند، در بازار باقي بماند و انتظارات خدمات مشتريان را تحقق بخشد.

سیستم ردیابی خودرو

مدیریت ناوگان جزء مجموعه‌ ردیابی خودرو محسوب می ‌شود. ردیاب جی ‌پی‌ اس خودرو دستگاهی کوچک است که داخل خودرو نصب می‌ شود و اطلاعات مربوط به موقعیت خودرو را به سرور ارسال می‌کند.

سیستم‌های پیشرفته مدیریت ناوگان (FMS (fleet management system))

سیستم‌ های پیشرفته مدیریت ناوگان تمامی اطلاعات پردازش شده توسط ردیاب خودرو که با استفاده از اینترنت و یا سیم‌ کارت ارسال می‌ شود، جمع‌ آوری می ‌کنند و به صورت آمار و ارقام نمایش می ‌دهند. اطلاعاتی که از طریق نرم‌ افزار مدیریت ناوگان نمایش داده می‌ شود عبارتند از: میزان مصرف سوخت، مسافت طی شده، سرعت خودرو و بسیاری اطلاعات کاربردی دیگر که در مدیریت خودروها به مدیران کمک می ‌کند.

انواع مدیریت ناوگانانواع مدیریت ناوگان

نرم افزار مدیریت ناوگان

تکنولوژی به سرعت در حال تکامل است که منجر به گسترش نقش مدیریت ناوگان نیز می‌شود. مدیریت تحرک، مدیریت دارایی و کنترل تأثیرات زیست محیطی یک کسب‌ و کار زیر مجموعه مدیریت ناوگان قرار می‌ گیرد. استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان در کمک به انجام این امر مهم خواهد بود. راه‌حل های مدیریت ناوگان تقریبا با هر ارائه‌دهنده اطلاعات شخص ثالث یا برنامه نرم‌افزاری ادغام می شوند تا فرآیندهایی مانند سفارش را ساده کنند. ترتیب تحویل و پرداخت به صورت اتوماتیک می‌باشد. چنین ادغام‌هایی روند طولانی مدیریت را از بین می ‌برد و مدیریت زمان کارمندان را نیز بهبود می‌ بخشد. و افزودن پشتیبانی از برنامه ‌های تلفن همراه برای انجام وظایف و ورود داده‌ های مربوطه در این زمینه‌، مزایای پیاده سازی چنین سیستمی را بیشتر می‌ کند.

تمامی داده‌ هایی که از طریق ردیاب ارسال می‌شود از طریق نرم‌ افزار مدیریت ناوگان به صورت منظم و آماری در اختیار شما قرار داده می ‌شود. نرم ‌افزارهای مدیریت ناوگان از صفحات گرافیکی زیبا تشکیل شده است که استفاده از آن برای کاربران آسان و جذاب است. این نرم ‌افزارها به سه صورت اپلیکیشن اندروید، آیفون و تحت وب در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

امکاناتی که این سیستم در اختیار شما می‌ گذارد عبارتند از:

  • مدیریت هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر
  • بهبود مدیریت سوخت: میزان سوخت مصرفی به گزینه‌ های مختلفی بستگی دارد. با کنترل مسیرهای طی شده، کاهش کارکردن درجای غیرضروری خودرو، جلوگیری از ترمزهای ناگهانی و سرعت نامناسب می ‌تواند در کاهش میزان استفاده از سوخت تاثیرگذار باشد.
  • ردیابی خودرو هنگام سرقت: استفاده از سیستم جی‌پی‌اس خودرو باعث شده است که سرقت خودروها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.
  • تعمیر و نگهداری خودرو
  • کنترل رفتار راننده
  • کنترل رفتارهای غیرایمن رانندگان
  • ایمنی خودرو و کاهش تصادفات
  • حفظ مشتریان: به موقع رسیدن محموله مشتریان، بهبود کارایی و ارائه خدمات به مشتریان باعث حفظ آنها می‌شود.
  • سودآوری بیشتر

نرم افزار مدیریت ناوگاننرم افزار مدیریت ناوگان

سیستم های غیرفعال کننده از راه دور هنگام سرقت خودرو

یکی از امکانات سامانه مدیریت ناوگان، زمانی است که خودرو سرقت شده است و صاحب خودرو قصد متوقف کردن آن را دارد. البته در ردیاب‌ های پیشرفته در زمان قطع برق باطری خودرو و یا حتی اگر سارق ردیاب را از خودرو جدا کند و یا قصد سرقت آن را داشته باشد آگاه‌ سازی به دو روش ارسال پیامک و یا ارسال هشدار از طریق اپلیکیشن است.

اما سیستم ردیاب خودرو در زمان سرقت خودرو چگونه کار می‌کند؟ در زمانی که سارق خودروی شما را روشن کند و شروع به حرکت کند شما می‌توانید با استفاده از سیستم ردیاب خودرو را از راه دور ماشینتان را خاموش کنید و سپس از طریق ردیاب می‌ توانید موقعیت خودرو خود را پیدا کنید. لازم است این نکته را یادآور شویم که این مورد مستلزم این است که ردیاب شما چنین قابلیتی داشته باشد. در هنگام سرقت خودرویتان حفظ جان سرنشین بسیار مهم است حتی اگر وی سارق باشد. به همین دلیل در اکثر ردیاب‌ها این کار در سرعت زیر 20 انجام می‌ شود. حتما قبل از انجام عملیات راهنمای ردیاب را با دقت مطالعه کنید.

آخرین مطالب تکمیلی شرکت کاوشکام را در این بخش دنبال نمایید

انواع دیتالاگر

جی پی اس موبایل

تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه های ECG

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)