گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

آشنایی با دکمه های دستگاه نوار قلب و کاربردهای آن

01 شهریور ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف (ECG) یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در علم پزشکی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود. زمانی که فردی با مشکلات قلبی روبه‌روست، پزشک برای بررسی دقیق ضربان قلب او، گرفتن نوار قلب را تجویز می‌کند.

این دستگاه از بخش‌های مختلفی از جمله الکترودها و سنسورها، تقویت‌کننده‌ها، مانیتور و چند دکمه‌ تشکیل شده است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی دکمه‌های دستگاه نوار قلب و کاربردهای هر یک از آن‌ها بپردازیم. با ما در کاوشکام آسیا همراه باشید.

دستگاه نوار قلب ECG و دکمه های کاربردی آندستگاه نوار قلب ECG و دکمه های کاربردی آن

آشنایی با دستگاه نوار قلب و کاربرد آن

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام که به اختصار EKG و ECG نامیده می‌شود، دستگاهی است که برای بررسی و ارزیابی مشکلات احتمالی قلبی برای بیماران استفاده می‌شود. الکترودهای کوچک این دستگاه روی قفسه سینه، پهلوها یا پاها قرار می‌گیرند و فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کنند و برای نتیجه نهایی روی کاغذ مخصوص ثبت می‌شود. تست نوار قلب آزمایشی ساده و بدون درد است که در چند دقیقه انجام می‌شود.

نوار قلب اغلب در کنار سایر آزمایش‌ها برای کمک به تشخیص وضعیت قلب استفاده می‌شود. از نوار قلب ECG می‌توان برای بررسی علائم مشکلات قلبی ، مانند درد قفسه سینه، تپش قلب (ضربان ناگهانی و قابل توجه قلب)، سرگیجه و تنگی نفس استفاده کرد.

ECG می‌تواند به تشخیص بیماری‌های قلبی زیر کمک کند:

  • آریتمی که در آن قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می‌زند؛
  • بیماری عروق کرونر قلب که در آن جریان خون قلب توسط تجمع چربی‌ها مسدود یا قطع می‌شود؛
  • حملات قلبی که در آن جریان خون به سمت قلب به طور ناگهانی مسدود می‌شود؛
  • کاردیومیوپاتی، بیماری‌ای که دیواره‌های قلب ضخیم یا بزرگ می‌شوند.

علاوه بر این، پزشکان از نوار قلب برای بررسی سلامت افرادی استفاده می‌کنند که قبلاً مبتلا به بیماری‌های قلبی بوده‌اند یا در حال مصرف داروهایی هستند که می‌توانند روی قلب تاثیرگذار باشند.

دستگاه نوار قلب و کاربردهای آندستگاه نوار قلب و کاربردهای آن

قسمت‌های مختلف دستگاه نوار قلب

قسمت‌های اصلی و مهم این دستگاه عبارتند از:

  • الکترودها
  • آمپلی‌فایرها (تقویت‌کننده‌ها)
  • سیم‌های اتصال
  • خروجی
  • مانیتور
  • دکمه‌ها

از آن جایی که موضوع این مطلب در مورد دکمه‌های دستگاه نوار قلب و کاربردهای آن است، در ادامه به بررسی دکمه‌های دستگاه ECG می‌پردازیم.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

گجت چیست؟

اجزای دستگاه نوار قلب

تفاوت دستگاه نوار قلب با اکو

قسمت های مختلف دستگاه نوار قلبقسمت های مختلف دستگاه نوار قلب

دکمه‌های دستگاه نوار قلب و کاربردهای آن

در جدول زیر، عمکلرد هر یک از دکمه‌های دستگاه ECG بیان شده است:

دکمه کاربرد
دکمه روشن و خاموش (On/Off) کار این دکمه شروع و توقف دستگاه است و دستگاه را به جریان می‌اندازد یا آن را متوقف می‌کند.
 
دکمه شروع و توقف
( Start/Stop)
این دکمه فرمان شروع یا پایان ضبط نوار قلب را صادر می‌کند. در حالت کاری دستی (Manual) با فشردن دکمه Stop گرفتن نوار قلب متوقف خواهد شد.
دکمه انتخاب دستی یا اتوماتیک (Manual/Auto) دکمه انتخاب خودکار یا دستی نوار قلب امکان ضبط در دو حالت مختلف را می‌دهد. اگر کلید دستگاه را بر روی حالت دستی (Manual) بگذارید، می‌توانید از میان لید‌‌‌‌های دوازده‌گانه هرکدام را که می‌خواهید، انتخاب کنید. با انتخاب حالت Auto دستگاه به طور خودکار تمامی دوازده لید را می‌گیرد و چاپ می‌کند.
دکمه سرعت (Speed) این دکمه امکان انتخاب سرعت ضبط دستگاه را می‌دهد که در اکثر دستگاه‌ها بین ۲۵ الی ۵۰ میلی‌متر در ثانیه است.
دکمه فیلتر (Filter) اپراتور با این دکمه می‌تواند فیلتر دستگاه نوار قلب را در صورت نیاز برای از بین بردن نویز برق شهری یا سایر نویزها فعال یا غیرفعال کند.
دکمه تنظیم درصد تقویت خروجی (Gain) کاربر با استفاده از این دکمه می‌تواند دامنه یا اندازه موج ترسیم شده توسط پرینتر دستگاه قلب را روی کاغذ تنظیم کند. مقادیر قابل انتخاب برای این دکمه 2،1 و5 میلی‌ولت بر سانتی‌متر مربع است.
دکمه لید (Lead) در صورتی که حالت دستی (Manual) انتخاب شود، می‌توان با استفاده این کلید، لیدی که نیاز است روی کاغذ ترسیم شود را انتخاب کرد.
دکمه تست (MV1) این کلید برای گرفتن تست از پرینتر دستگاه نوار قلب استفاده می‌شود. با فشردن این دکمه، یک سیگنال به اندازه یک میلی‌ولتر در خروجی دستگاه ایجاد می‌شود و کاربر می‌تواند پرینتر را تست کند.

آشنایی با دکمه های دستگاه نوار قلبآشنایی با دکمه های دستگاه نوار قلب

کلام پایانی

بیماری‌های قلبی یکی از بیماری‌های خطرناک و اولین عامل مرگ‌ومیر در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. تست نوار قلب یکی از راه‌های تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها است که توسط پزشک متخصص قلب تجویز می‌شود. تست نوار قلب با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام انجام می‌شود که این دستگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

در این مطلب به بررسی دکمه‌های دستگاه نوار قلب پرداختیم و با عملکرد و کاربر هر یک از آن‌ها آشنا شدیم. این دکمه‌ها شامل دکمه روشن و خاموش، شروع و توقف، انتخاب دستی یا اتوماتیک، سرعت، فیلتر تنظیم درصد تقویت خروجی، لید و دکمه تست هستند که هر یک عملکرد مخصوص خود را دارند.

در پایان باید بگوییم که اگرچه تست نوار قلب در مراکز درمانی و کلینیک‌ها انجام می‌شود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی گجت‌های پوشیدنی به بازار عرضه شده است که بیمار می‌تواند آن را در خانه همراه خود داشته باشد و وضعیت قلب او در هر لحظه و به صورت 24 ساعته اندازه‌گیری شود.

این دستگاه با کمک اینترنت اشیا کار می‌کند و اطلاعات دریافتی از وضعیت قلب بیمار را از طریق اینترنت به پزشک معالج ارسال می‌کند. شرکت کاوشکام آسیا یکی از شرکت‌های پیشتاز در تولید نوار قلب ECG قابل حمل است. در صورت نیاز برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه دستگاه نوار قلب سبز کاوشکام مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)