گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی چگونه انجام می شود؟

30 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

اندازه گیری نوار قلب هوشمند در قالب گجت پوشیدنی 

علت اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان بیماری‌های قلبی شناخته شده. زمانی که یک فرد دچار ایست قلبی می‌شود، ثانیه‌ها برای او معنا پیدا می‌کند و شاید چند لحظه زودتر رسیدن به بیمارستان، شانس او را برای زنده ماندن افزایش دهد. اما حتی در کشورهای پیشرفته نیز بسیاری از بیماران نمی‌توانند در ثانیه‌های طلایی به مرکز درمانی برسند.

محققین برای این مشکل راه حل‌های گوناگونی مانند اندازه ‌گیری ریتم و ضربان قلب به کمک تلفن ‌های هوشمند کشف کرده‌اند. اما یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی که برای بیماران قلبی ابداع کرده‌اند، دستگاه واقعی نوار قلب است که به صورت گجتی پوشیدنی عرضه شده است.

این گجت مانند دستگاه نوار قلب واقعی می‌تواند فعالیت قلب را با جزئیات اندازه‌گیری کند. اگر علاقه‌مندید تا بیشتر با این دستگاه آشنا شوید و بدانید که اندازه‌گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی چگونه انجام می‌شود، با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی بیشتر این گجت بپردازیم.

انواع گجت نوار قلبانواع گجت نوار قلب 

گجت پوشیدنی چیست؟

 گجت‌های پوشیدنی، دستگا‌ه‌ های الکتریکی هوشمند و مجهز به فناوری میکروکنترلر هستند. این دستگاه‌ها در نزدیکی پوست یا روی سطح پوست قرار می‌گیرند و به کمک استفاده از حسگرها (Sensors) و نرم‌افزارها از طریق برقراری ارتباط با اینترنت اطلاعات مورد نیاز را شناسایی و جمع‌آوری و سپس تجزیه و تحلیل می‌کنند.

این گجت‌ها می‌توانند اطلاعات ضروری در مورد علائم حیاتی بدن موجودات زنده یا هر اطلاعات محیطی دیگر را فراهم کنند و در اختیار کاربر قرار دهند. بعضی از این گجت‌ها مجهز به سیستم عامل‌ها معروف و پرطرفداری مانند اندروید و iOS هستند و برخی دیگر سیستم عامل خاص خود را دارند. این گجت ‌ها در انواع گوناگون و با هدف‌های مختلف طراحی شده‌اند و با پیشرفت علم و فناوری، هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کنند. ساعت‌های هوشمند و گجت‌های کنترل سلامت از محبوب‌ترین دستگاه‌های الکتریکی هوشمند هستند.

گجت پوشیدنی نوار قلب چیست؟

قبل از آن که به سراغ تعریف این گجت برویم ابتدا بهتر است ببینیم که نوار قلب چیست و چه کاربردی دارد. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (Electrocardiogram) یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌هایی است که پزشکان برای بررسی عملکرد قلب از آن استفاده می‌کنند.  ماهیچه‌ قلب مانند سایر ماهیچه‌های بدن در پاسخ به قطب زدایی (دیپولاریزاسیون) منقبض می‌شود.

نوار قلب در واقع فعالیت الکتریکی ماهیچه قلب را اندازه‌گیری و تغییرات آن را ضبط و ثبت می‌کند. روش سنتی گرفتن نوار قلب، پرینت فعالیت الکتریکی قلب بر روی کاغذ بوده است. گجت پوشیدنی نوار قلب دقیقا کار دستگاه الکتروکاردیوگرام را انجام می‌دهد، البته بدون آن که نیاز باشد تا تعداد زیادی سیم و اتصالات مختلف را به بدن وصل کنید تا بتوانید نوار قلب بگیرید.

این دستگاه جدید شبیه به یک کمربند به قفسه سینه‌یتان متصل می‌شود یا شبیه به یک ساعت هوشمند روی مچ دستتان قرار می‌گیرد و در مدت زمان بسیار کوتاه، فعالیت الکتریکی قلبتان را ثبت می‌کند. سپس این فعالیت‌ها را به اپلیکیشن مخصوص و نصب شده روی تلفن هوشمند شما ارسال می‌کند. این اطلاعات می‌تواند به پزشک معالج شما نیز ارسال شود و او را از وضعیت سلامتتان آگاه کند.

انواع گجت ‌های پوشیدنی نوار قلب و نحوه کار آن ‌ها

در حال حاضر دو نوع گجت پوشیدنی نوار قلب وجود دارد که اگرچه طراحی آن‌ها متفاوت است اما تقریباً از یک شیوه برای اندازه ‌گیری ضربان قلب استفاده می‌کنند. این دو نوع گجت پوشیدنی نوار قلب عبارتند از:

  1. بندهای سینه؛
  2. سنسورهای اپتیک که به شکل ساعت هوشمند طراحی شده‌اند.

نحوه اندازه گیری نوار قلب با گجت های پوشیدنی نحوه اندازه گیری نوار قلب با گجت های پوشیدنی  

بندهای سینه، گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب

بندهای سینه معمولاً با یک بند بلند از جنس پلاستیک طراحی شده‌اند. این بند دور سینه بیمار را در برمی‌گیرد. الکترود کوچکی که در این بند طراحی شده، روی پوست قرار می‌گیرد و زمانی که بیمار شروع به ورزش می‌کند و بدن او رطوبت دارد، الکترود این بند، سیگنال الکتریکی قلب را دریافت و شروع به اندازه‌گیری و ثبت اطلاعات آن می‌کند. سپس اطلاعات اندازه‌گیری شده را به فرستنده ارسال می‌کند. تنها قسمتی از این گجت که قابلیت جدا شدن دارد، قسمت فرستنده است. ریزپردازنده‌های تعبیه شده داخل فرستند، به کمک سیگنال‌های الکتریکی ضربان قلب را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. فرستنده همچنین مجهز به بلوتوث است و به کمک آن اطلاعات تحلیل شده را به اپلیکیشن نصب شده در گوشی هوشمند بیمار ارسال می‌کنند. 

سنسورهای اپتیک

این نوع گجت پوشیدنی اندازه‌گیری نوار قلب یکی از رایج‌ترین انواع گجت‌ها است. سنسورهای اپتیک که شبیه به ساعت مچی هوشمند (یا در بعضی موارد گجت پوشیدنی روی شقیقه) طراحی شده‌اند، با استفاده از روش فوتوپلتیسموگرافی (تاباندن نور نامرئی مادون قرمز به پوست) اطلاعات مربوط به ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. گجت‌های پوشیدنی مجهز به سنسور اپتیک در واقع دارای یک لامپ LED هستند که با پوشیدن آن‌ها در مچ دست، نور لامپ در طول موج‌ های مختلف از طریق فرستنده اپتیک به جریان خون مچ دست تابیده می‌شود. زمانی که این نور نامرئی به خون تابیده می‌شود، سنسوری دیگر در گجت اطلاعات دریافتی را با استفاده از الگوریتم‌هایی به شمارش ضربان قلب تبدیل می‌کند و به این ترتیب نوار قلبی تهیه شده را به اپلیکیشن نصب شده در گوشی هوشمند ارسال می‌کند. این روش را می‌توان اندازه‌گیری نوار قلب با استفاده از نور منعکس شده از جریان خون نامید.

کدام گجت پوشیدنی برای اندازه ‌گیری نوار قلب بهتر است؟

مهم‌ترین موضوعی که در مسئله خرید گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب وجود دارد مسئله دقت است. اکثر افراد، به خصوص ورزشکاران، سنسورهای بند سینه را به مچ‌بندها ترجیح می‌دهند که این امر به دلیل دقت بالای گجت‌ها است. 
گجت‌های بند سینه به این دلیل در اندازه‌گیری ضربان قلب دقیق‌تر هستند که در نزدیکی قلب قرار می‌گیرند و می‌توانند دقیق‌تر ضربان قلب را اندازه بگیرند.

از طرفی، دستگاه‌ الکتروکاردیوگرافی که پزشکان برای نوار قلب استفاده می‌کنند نیز با سیم‌هایی به قسمت سینه بیمار متصل می‌شود. سنسورهای بندسینه نیز با روشی آسان‌تر و مدرن‌تر همین کار را انجام می‌دهند. علاوه بر این، به دلیل این که الکترودهای سنسورهای بند سینه در جای خود و دقیقاً وسط سینه محکم قرار دارند، امکان خطا در آن‌ها کمتر است. البته جای الکترودها در هر دو نوع گجت ثابت است و امکان تغییر آن وجود ندارد.

البته باید گفت که این برتری گجت بندهای سینه هرگز به معنای غیرقابل اعتماد بودن سنسورهای اپتیک نیست. با پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی انجام شده، مچ‌بندهای دارای سنسور اپتیک بسیار خوبی نیز عرضه شده‌اند که دقت بالایی در اندازه گیری نوار قلب دارند. این مچ‌بندها اگر در قسمت صحیح (روی استخوان مچ یا دو انگشت بالاتر از محل تلاقی دست و مچ) و به صورت محکم بسته شوند، اندازه‌گیری دقیق خواهد بود.

اگر ورزشکار و دونده‌ای حرفه‌ای هستید و ترجیح می‌دهید که به طور دقیق از ضربان قلبتان آگاه شوید، بهترین گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب برای شما بند سینه است. اما اگر صرفاً به سلامتی خود اهمیت می‌دهید و تصمیم ندارید که ورزشی حرفه‌ای داشته باشید، مچ‌بندهای سنسور اپتیک برایتان گزینه ‌ای مناسب خواهند بود زیرا بسیاری از افراد احساس راحتی با بند سینه ندارند. مچ بندها در تمام طول روز بدون ایجاد خستگی می‌توانند در دستتان باشند اما بندهای سینه باید بعد از اندازه‌گیری ضربان قلب، باز شوند.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد گجت‌های پوشیدنی مخصوص اندازه‌گیری نوار قلب آشنا شدیم و به نحوه کار انواع آن‌ها پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مطلب، اگر تصمیم به خرید گجت پوشیدنی مخصوص اندازه‌گیری ضربان قلب دارید و به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای یا یک فرد عادی به سلامتتان اهمیت می‌دهید، بهترین و مناسب‌ترین نوع گجت را انتخاب کنید. شرکت کاوشکام آسیا با ارائه بهترین خدمات و محصولات در خدمت شما همراهان گرامی می باشد.

اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی  

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)