گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

جدیدترین تکنولوژی ها در درمان بیماری های قلبی و عروقی

26 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

قلب یکی از دو عضو مهم عضو بدن انسان هستند و سلامت آن در سلامت دیگر اعضای بدن نیز نقش دارد. بیماری‌های قلبی-عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده‌اند. طبق آمار، در آمریکا هر 38 ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی فوت می‌کند. به دلیل اپیدمی بیماری‌های قلبی-عروقی و افزایش بیماران قلبی، دانشمندان و محققان علوم پزشکی هر روز در تلاشند تا به کمک تکنولوژی راه حل‌هایی برای کنترل و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بیابند. اگر شما هم از طرفداران فناوری‌های جدید هستید و دوست دارید با جدیدترین تکنولوژی‌ها در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی آشنا شوید، با ما در این مطلب همراه باشید تا به معرفی این تکنولوژی‌ها بپردازیم.

استفاده از ربات در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی

در سال‌های اخیر استفاده از ربات‌ها در حوزه‌های مختلف زندگی انسان افزایش یافته است و این امر شامل علوم پزشکی نیز می‌شود. جراحی قلب یکی از ظریف‌ترین و دقیق‌ترین جراحی‌ها محسوب می‌شود که گاهی پزشک باید با دقت میلی‌متری جراحی را انجام دهد. در سال 2019 میلادی برای اولین بار روباتی به نام روبوکت (Robocath) متعلق به شرکت آر-وان (R-One) معرفی شد که توانست در مداخله کرونر از طریق پوست (PCI) موفق عمل کند. PCI یک روش غیر جراحی و غیرتهاجمی است که برای درمان تنگی شریان‌های کرونری استفاده می شود.

همچنین ربات دیگری در سال 2019 با نام CorPath GRX Vascular Robotic System معرفی شد که از آن در جراحی‌ها استفاده خواهد شد. شرکت زیمنس، خریدار این ربات، در توصیف این ربات اذعان داشته که جراح حین جراحی با استفاده از دسته کنترلی و یک مانیتور این ربات را کنترل می‌کنند و جراحی را انجام می‌دهند.

روش های جدید درمان بیماری های قلبی و عروقیروش های جدید درمان بیماری های قلبی و عروقی

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از شرکت کاوشکام آسیا دنبال نمایید

دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست؟

تاریخچه الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)

تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه های ECG

هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی

هوش مصنوعی مهم‌ترین و داغ‌ترین موضوع روز در علوم پزشکی است و دانشمندان اکثر تلکنولوژی‌های جدید پزشکی را بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) طراحی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌شود، حوزه تصویربرداری است. امروزه محققان توانسته‌اند به کمک هوش مصنوعی، سونوگرافی قلب یا اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) انجام دهند. در این روش، داده‌هایی از جمله جنسیت بیمار و قد و ورن او به اپلیکیشن داده می‌شود.

سپس پروب مخصوص سونوگرافی قلب روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم از پیش تعیین شده، جهت حرکت پروب را مشخص می‌کند و تصاویر را به بهترین شکل ضبط می‌کند. این تنها بخشی از پیشرفت علم پزشکی در حوزه هوش مصنوعی بوده است و امید بسیار است که بسیاری از کارهای مهم مانند اندازه‌گیری و بررسی اطلاعات بیمار، مراقبت‌های تریاژ و اولویت‌بندی بیماران، فناوری های نظارت بر ضربان قلب و و کمک به پزشک در درمان بیماری‌های قلبی توسط هوش مصنوعی انجام شود.

هوش مصنوعی و درمان بیماری های قلبی و عروقیهوش مصنوعی و درمان بیماری های قلبی و عروقی

تعویض و ترمیم دریچه میترال با روش TAVR

در سال 2019 سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که  تعویض دریچه آئورت با روش TAVR برای تمامی بیماران نیازمند به این عمل بی‌خطر و استاندارد است. تعویض دریچه آئورت با روش TAVR شیوه‌ای با کمترین میزان تهاجم است و برای بیمارانی که جراحی قلب باز برای آن‌ها خطر بالا یا متوسط دارد، بهترین روش است. با موفقیتی که روش TAVR کسب کرد، متخصصان قلب و عروق برای تعویض دریچه میترال قلب نیز این روش را مناسب تلقی کردند. به همین دلیل، نظر شرکت‌های بزرگ تولید کننده دستگاه TAVR به سرمایه‌گذاری بر روی دستگاه تعویض دریچه میترال بدون جراحی جلب شد. امید می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور این تکنولوژی جدید برای درمان مشکلات دریچه میترال نیز کاربردی باشد.

تعویض و ترمیم دریچه میترال با روش TAVRتعویض و ترمیم دریچه میترال با روش TAVR

استفاده از گجت‌های پوشیدنی در درمان بیماری‌های قلبی عروقی

وسایل هوشمندی مانند مچ‌بندها در زندگی انسان امروزی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. با تولد این تکنولوژی و پیشرفت آن‌ها، شاهد افزایش محبوبیت گجت‌های پوشیدنی در میان افراد مختلف هستیم؛ گجت‌هایی که کاربردهای گوناگونی دارند و شامل حوزه پزشکی نیز می‌شوند.

ظهور گجت‌های پوشیدنی مخصوص اندازه‌گیری ضربان قلب و تشخیص آریتمی از جمله جدیدترین تکنولوژی‌ها در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است که با ضبط و ثبت اطلاعات بیمار و امکان ارسال آن به پزشک، از بروز بسیاری از خطرات قلبی جلوگیری می‌کند. گجت‌ها به پزشکان معالج بیماران قلبی این امکان را داده‌اند تا بتوانند از راه دور بیمار را کنترل کنند و در زمان مورد نیاز اقدامات فوری انجام دهند. سنسورهای این گجت‌ها به طور دقیق به اندازه‌گیری علائم حیاتی فرد می‌پردازند.

درمان بیماری های قلبی و عروقی با گچت های پوشیدنیدرمان بیماری های قلبی و عروقی با گچت های پوشیدنی

استفاده از واقعیت مجازی در درمان بیماری‌های قلب و عروق

شاید نام واقعیت مجازی (Virtual reality (VR)) و واقعیت افزوده (Augmented reality (AR)) را بیشتر در حوزه بازی شنیده باشید. اما باید بگوییم که با پیشرفت علم و فناوری، از این دو تکنولوژی در حوزه پزشکی نیز استفاده می‌شود. برخی از فروشندگان سرشناس تجهیزات قلب و عروق از این دو تکنولوژی برای آموزش کارکنان خود استفاده کرده‌اند تا کارآموزان در محیطی شبیه به واقعیت بتوانند با دستگاه‌ها کار کنند و آموزش ببیند. برای مثال، آموزش تصویربرداری قلبی و حتی جراحی قلب می‌تواند به کمک تکنولوژی VR و AR انجام شود تا میزان دقت پزشک در کار با دستگاه و برش‌هایی که حین جراحی قرار است اعمال کند، به بهترین نحو و بدون خطا انجام شود.

تکنولوژی هولوگرام و استفاده از آن در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی

این تکنولوژی که شبیه به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده عمل می‌کند، در روند آموزش بسیار موثر است. مانیتوری که در این تکنولوژی استفاده می‌شود از تصاویر سه بعدی کمک می‌گیرد و به همین دلیل کار با بخش‌های مختلف قلب را برای پزشک و یا اپراتور آسان می‌کند. علاوه بر این، بر خلاف تکنولوژی‌های VR و AR، این تکنولوژی بدون استفاده از عینک مخصوص قابل استفاده است.

انواع تکنولوژی های جدید درمان بیماری قلبی و عروقیانواع تکنولوژی های جدید درمان بیماری قلبی و عروقی

کلام آخر

 مواردی که در این مقاله به عنوان جدیدترین تکنولوژی‌ها در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی کردیم، تنها بخشی از این فناوری‌های جدیدی بودند که در علوم پزشکی استفاده می‌شوند. با پیشرفت علم و فناوری و تلاش دانشمندان برای کاهش خطای انسان و افزایش رفاه و آسایش بیماران، هر روز شاهد پیشرفت‌های وسیع در حوزه علم و فناوری هستیم. 

پربازدیدترین مطالب تکمیلی کاوشکام آسیا را در این بخش دنبال نمایید

انواع دیتالاگر

رضایت مشتریان از سیستم ردیابی GPS خودرو

ناوگان حمل و نقل سبز، چگونه یک ناوگان سبز بسازیم

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید