گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

انواع دیتالاگر

27 بهمن ، 1399
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

معرفی انواع دیتالاگر، کاربرد و نکات کلیدی این محصول 

دیتالاگر (Data Logger) یا ثبت کننده اطلاعات می‌تواند یک دستگاه واحد و کوچک باشد که در کف دست جا می ‌شود و یا یک دستگاه چند کاناله و مجهز به یک یا چندین سنسور خارجی باشد. دیتالاگرها انواع مختلفی دارند که اندازه‌ گیری دمای هوا (دیتالاگر دما)، رطوبت نسبی (دیتالاگر رطوبت)، ولتاژ، دمای آب، سطح آب، فشار، شدت نور و .. را می توانند اندازه گیری کنند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا انواع دیتالاگر را به شما معرفی کنیم.

دیتالاگر چیست؟

دیتالاگر (Data Logger) یک دستگاه فشرده است که با باتری کار می‌ کند. این دستگاه مجهز به به یک ریزپردازنده داخلی، فضای ذخیره‌ سازی داخلی و یک یا چندین سنسور است. همان طور که در ابتدا هم گفتیم، دیتالاگرها انواع مختلفی دارند که هر نوع دیتالاگر می‌تواند اندازه ‌گیری‌ های کاملا متفاوت مانند اندازه ‌گیری دمای هوا، اندازه‌ گیری ولتاژ، اندازه‌ گیری رطوبت نسبی، اندازه‌گیری جریان AC/DC، اندازه‌گیری دمای آب و... را ارائه دهند.

چگونگی استفاده از دیتالاگر یا ثبت کننده اطلاعات

به منظور استفاده از انواع دیتالاگر، ابتدا باید توسط نرم‌ افزار تجزیه و تحلیل به دیتالاگر وصل شوید و در مرحله بعد باید تعیین کنید که چگونه می‌خواهید Logger را پیکربندی کنید و سپس Logger را در مکانی که انتخاب کرده ‌اید نصب کنید. بعد از اینکه جمع ‌آوری اطلاعات مورد نیاز توسط دیتالاگر انجام شد، مجدد به Logger وصل شوید و از نرم‌ افزار تجزیه و تحلیل برای خواندن داده ‌ها استفاده کنید.

دیتالاگر و نحوه عملکرد آندیتالاگر و نحوه عملکرد آن

آخرین مطالب تکمیلی شرکت کاوشکام آسیا را در این بخش دنبال نمایید

دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست؟

تشخیص آریتمی با نسل جدید دستگاه های سینه چسب

کاربرد انواع دیتالاگرها

بنابر اطلاعاتی که لازم داریم و نوع دیتالاگر می ‌توان از آنها در اکثر اماکن، صنایع مختلف، فضا های باز، زیر آب و حتی محیط ‌های تحت کنترل دما استفاده کرد.

انواع مختلف دیتالاگرها

دیتالاگرهای یو اس بی مستقل [1] یا همان [1] USB data loggers

این نوع از دیتالاگرها کوچک و سبک هستند به همین دلیل به راحتی قابل حمل هستند. یکی دیگر از مزایای دیتالاگرهای USB مستقل این است که قیمت مناسبی دارند و راه‌ اندازی و نصب آنها آسان است. مدل‌ های سنسور داخلی برای جمع ‌آوری اطلاعات (مانیتورینگ) در محل دیتالاگر قابل استفاده است اما مدل ‌های سنسور خارجی برای مانتورینگ می‌ توان با مقداری فاصله از دیتالاگر انجام داد. انتقال داده‌ها از این نوع از دیتالاگرهای یو اس بی مستقل از طریق USB است. اما به منظور راحتی بیشتر می ‌توان از یک دستگاه شاتل برای انتقال داده ‌ها به یک کامپیوتر استفاده کرد.

دیتالاگرهای مجهز به بلوتوث کم انرژی [2] (BLE) یا همان [2] Bluetooth Low Energy -enabled loggers

این نوع از دیتالاگرها هم مانند دیتالاگرهای USB مستقل، قابل حمل، قابل استفاده مجدد و همچنین نصب و راه‌اندازی آسانی دارند. مزیت بارز دیتالاگر مجهز به بلوتوث، قابلیت اندازه ‌گیری و انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم به گوشی‌های موبایل اطراف تا 100 فوت است. از این نوع دیتالاگرها اصولا در مناطقی که دسترسی محدود و یا دشوار است استفاده می ‌شود. همچنین بدون صدمه به Logger می ‌توان از یک گوشی موبایل و یا تبلت برای مشاهده اطلاعات در نمودارها، بررسی وضعیت‌های عملیاتی، به اشتراک ‌گذاری اطلاعات و ذخیره ‌سازی داده‌ها استفاده کرد.

سیستم‌های مبتنی بر وب [3] یا همان [3] Web-based data logging systems

این نوع از دیتالاگرها می‌ توانند با انواعی از سنسورهای خارجی و انتقال اطلاعات جمع‌آوری شده به یک سرور وب ایمن برای دسترسی به داده‌ ها پیکربندی شوند.

انواع دیتالاگرها و کاربرد هریکانواع دیتالاگرها و کاربرد هریک

سنسورهای واریلس (بی‌سیمی)[4] یا همان [4] Wireless sensors

این نوع از دیتالاگرها، اطلاعات را از نقاط مختلف به یک کامپیوتر مرکزی انتقال می ‌دهند.

انواع دیتالاگرها

از انواع دیتالاگر به منظور ثبت اطلاعات دما و رطوبت محیط، ثبت اطلاعات فشار مخازن، ثبت اطلاعات پالس‌های DC، ثبت اطلاعات سطح سیالات، ثبت اطلاعات هواشناسی، ثبت اطلاعات ولتاژ، ثبت اطلاعات سرعت موتور، ثبت اطلاعات آنالیزرها، ثبت اطلاعات ترموکوپلها و RTD و ... در صنایع مختلف مانند صنایع مواد غذایی، صنایع داروسازی، صنعت حمل و نقل، صنعت برق و صنعت پتروشیمی استفاده می ‌شود و صنایع مختلف با استفاده از داده‌هایی که از انواع دیتالاگرها دریافت می‌کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از آسیب ‌ها و خسارت‌ های جبران‌ ناپذیر را بگیرند. در ادامه به کاربرد انواع دیتالاگرها پرداخته شده است.

دیتالاگر دما

 دیتالاگرهای دما یکی از مهم‌ ترین ابزارها برای نگهداری زنجیره هستند.

دیتالاگر دما و یا همان ثبت کننده دما، دما را در تمامی مراحل نقل و انتقال و بررسی زنجیره تحت کنترل دارد و در صورت وقوع یک مشکل در ارتباط با دما هشدار می‌‌ دهد و این باعث می ‌شود قبل از آسیب رسیدن به محصول اقدامات لازم انجام شود. از این نوع دیتالاگرها برای کنترل دما در صنایع زنجیره ‌ای و همچنین جمع ‌آوری اطلاعات مربوط به دما در شرایط مختلف کاری استفاده می ‌شود.

آشنایی با انواع دیتالاگرهاآشنایی با انواع دیتالاگرها

دیتالاگر رطوبت

اصولاً همراه با دیتالاگر دما، دیتالاگر رطوبت نیز در محیط‌ های حساس به دما مانند گلخانه‌ ها، اتاق ‌های کالیبراسیون و انبارهای اجناس استفاده می‌شود. دیتالاگرهای رطوبت دارای سنسورهایی هستند که سطح رطوبت را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورت بروز مشکل هشدار می‌دهند. برخی از دیتالاگر دما و رطوبت قابلیت ‌های مختلفی مانند اتصال همزمان به چهار سنسور، ارتباط با سرور مرکزی توسط روش‌ های مختلف، استخراج آفلاین داده‌ ها، کنترل همزمان سیستم‌ های تهویه و آژیر،الگوریتم‌های هوشمند کاهش هزینه و انرژی را دارند.

دیتالاگر فشار

دیتالاگرهای فشار بنابر تنظیماتی که روی آنها اعمال می ‌شود اندازه ‌گیری فشار گازها یا مایعات را انجام می‌دهند. از دیتالاگر فشار همچنین برای اندازه‌گیری جریان گاز یا مایع، ارتفاع، سطح آب نیز استفاده می‌ شود. لازم است این نکته را یادآور شویم که، طراحی دیتالاگرهای فشار مناسب و مقاوم در برابر شرایط سخت و زیر آب است.

کاربری انواع دیتالاگرهاکاربری انواع دیتالاگرها

دیتالاگر ارتعاشی (دیتالاگر لرزه‌ای)

از دیتالاگر ارتعاشی یا همان دیتالاگر لرزه‌ ای می ‌توان برای ثبت و اندازه‌ گیری لرزه‌ ها و ارتعاشات در یک بازه زمانی استفاده کرد. داده‌ها از این نوع دیتالاگر به صورت دیجیتالی به فرم شتاب و زمان ارائه می‌شود. یک دیتالاگر ارتعاشی مجهز به شتاب سنج‌ها و همچنین پردازنده، منبع تغذیه و فضای ذخیره‌ سازی است.

دیتالاگر RTD

این نوع دیتالاگر که اغلب از سیمی ساخته شده است که از جنس پلاتین، مس یا نیکل است، نشانگر دما می ‌باشد. این نوع از دیتالاگرها یکی از قطعات شکننده تجهیزات هستند و معمولا توسط پروب‌ هایی محافظت می‌ شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 32 رای)