گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه های ECG

08 مهر ، 1399
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

تشخیص موثر فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه‌های متصل به گوشی هوشمند

خطر سکته در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی یا Atrial Fibrillation (AF) پنج برابر افراد عادی است. با پیرشدن جمعیت خطر AF گسترده‌تر هم می‌شود، بنابراین تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار با اهمیت است، زیرا بر اساس توصیه مراجعی مانند NICE، با یک درمان ساده - intervention with anticoagulation - به راحتی می‌ توان از خطر سکته به دلیل AF کاست. مطالعات زیادی بر روی روش ‌های غربالگری و پیدا کردن بیماران AF صورت می ‌پذیرد. روش استاندارد و مرسوم برای تشخیص AF ضبط نوار قلب 12 لیدی است. ولی متاسفانه این روش برای بیماران بدون علامت و یا بیمارانی با علائم گاه و بی‌گاه، میسر نیست. 

تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه ‌های ECG  تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه ‌های ECG 

اخیراً دستگاه ‌هایی به بازار عرضه شده‌‌ اند که می ‌توانند به گوشی هوشمند متصل شده و از طریق انگشتان دست نوار قلب بگیرند. با این دستگاه‌ ها که روی سطح بدن قرار داده می‌شوند، به آسانی در هر زمان و مکانی می‌توان چند ثانیه نوارقلب در حالت تک لید گرفت. در این حالت، ریتم نامنظم یا فقدان موج p در نوار قلب پیش‌هشداری برای ابتلا به AF است و فرد باید برای تشخیص تکمیلی و گرفتن نوارقلب 12 لید استاندارد به مراکز درمانی مراجعه کند. به منظور اثر بخشی این روش تشخیصی در غربالگری، این دستگاه‌ها باید حساسیت و دقت بالایی داشته باشند تا بیماران AF را شناسایی کند. همچنین باید ارزش آن به اندازه کافی بالا باشد تا اگر پاسخ دستگاه نشان دهنده عدم وجود AF می ‌باشد، با اطمینان این نتیجه را بگیریم که فرد AF ندارد و با اطمینان خاطر فرد را از فرآیند های تشخیصی و درمانی بعدی کنار بگذاریم. یک گروه پژوهشی در انگلستان برای سنجش میزان اثر بخشی این دستگاه ‌ها، مطالعه ‌ای را بر روی یک مدل از این دستگاه‌ ها انجام دادند. در این آزمایش پارامترهای زیر برای سنجش دقت این روش تشخیصی اندازه ‌گیری شده است: 

  • حساسیت (Sensitivity): میزان موفقیت دستگاه در تشخیص AF در بیماران مبتلا به AF که در آزمایش شرکت نمودند.
  • ویژگی(Specificity): میزان موفقیت دستگاه در سالم تشخیص دادن افراد فاقد AF که در آزمایش شرکت نمودند.
  • اعتبار پیش‌بینی فقدان AF توسط دستگاه (Negative Predictive Value): پزشک براساس نتیجه منفی در این روش تشخیص، چقدر می ‌تواند اطمینان داشته باشد که فرد واقعا سالم است؟ این پارامتر علاوه بر حساسیت و ویژگی که اشاره شدند، به میزان شیوع AF در کل جمعیت هم بستگی دارد.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

پژوهش مستقل از شرکت سازنده دستگاه انجام شده و این شرکت هیچ نقشی در فرآیند، انتخاب افراد یا تفسیر نتایج نداشته است. برای اندازه ‌گیری 29 بیمار AF از بین بیماران با سابقه AF مرکز North West Heart Center در دانشگاه South Manchester انتخاب شدند. در ابتدا از بیماران نوار قلب 12 لید (EKG Rest 12 Lead) گرفته شد. همزمان با استفاده از یک دستگاه ECG متصل به گوشی هوشمند از بیماران به مدت 30 ثانیه نوار قلب گرفته شد. علاوه بر بیماران با سابقه AF، افرادی با بیماری ‌های دیگر نیز به این مرکز مراجعه می‌کردند. از آن‌ها نیز همزمان با نوار قلب 12 لیدی، با استفاده از دستگاه ECG متصل به گوشی هوشمند نوار قلب گرفته شد. بعد از گرفتن نوار قلب ‌ها از یک پزشک عمومی و یک متخصص قلب خواسته شد که نوار قلب‌ 12 لیدی و نوار قلب‌ ها دستگاه مورد مطالعه این دو گروه را مستقل از هم بازبینی کنند و به این سوال پاسخ دهند که کدام نوار قلب AF دارد و کدام یک ندارد؟
99 مراجعه کننده در این آزمایش مطالعه شدند که از این تعداد نوار قلب 4 نفر ناخوانا بود و از مطالعه کنار گذاشته شدند. جزییات نتایج در جدول زیر نمایش داده شده است.

جزییات نتایج استفاده از نسل جدید دستگاه ‌های ECG  جزییات نتایج استفاده از نسل جدید دستگاه ‌های ECG 

براساس نتایج بدست آمده، پژوهشگران نتیجه‌ گیری کردند که دستگاه ECG متصل به گوشی هوشمند حساسیت، ویژگی و اعتبار لازم برای پیش ‌بینی فقدان AF را دارد. آنها توصیه کردند در صورت تفسیر نوار قلب بدست آمده توسط کادردرمان، از این دستگاه برای تشخیص اولیه و غربالگری AF می ‌توان استفاده کرد. آن‌ ها تاکید کردند که پارامتر اعتبار پیش ‌بینی فقدان AF تابعی از میزان شیوع بیماری AF است و در جمعیت‌ های سالمند با شیوع بالا AF میزان اثر بخشی این دستگاه در تشخیص اولیه بیشتر خواهد بود. 

  • دستگاه ‌های ECG مبتنی بر گوشی هوشمند که بر روی بدن نصب می‌ شوند، راه حل آسانی برای تشخیص اولیه AF هستند.
  • حساسیت تشخیصی این دستگاه در صورت تفسیر با کادر درمان با تجربه و آموزش دیده بالاست.
  • اعتبار پیش ‌بینی فقدان AF در این روش بالاست و در نتیجه روش مطمئنی برای غرباگری جمعیت است.
  • نتیجه مثبت این روش باید با یک نوار قلب استاندارد 12 لیدی بررسی بیشتر شود.

امیدواریم خواندن مقاله تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با نسل جدید دستگاه های ECG برای شما مفید بوده باشذ.

تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی

منبع:

Williams, J., Pearce, K., & Benett, I. (2015). The effectiveness of a mobile ECG device in identifying AF: sensitivity, specificity and predictive value. British Journal of Cardiology.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

    نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

    به این صفحه امتیاز دهید