گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام چطور کار می کند؟

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

بیماری‌های قلبی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های حال حاضر در سراسر دنیاست و اصلی‌ترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود. این بیماری‌ها اغلب ناشی از مشکلات عصبی انسان امروزی و درگیری‌های ذهنی و دغدغه‌های او دارد. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تعداد بیماران قلبی در سراسر دنیا هر روز افزایش می‌یابد.

یکی از دغدغه‌های همیشگی پزشکان، نظارت و کنترل وضعیت قلبی بیماران و آریتمی قلبی آن‌ها در زمانی است که در مطب حضور ندارند. در واقع گاهی متخصصان قلب و عروق نیاز دارند که وضعیت قلب بیمار خود را در طولانی مدت و در زمانی بررسی کنند که در مطب حضور ندارند. با پیشرفت‌های علم و فناوری در دنیای مدرن، خوشبختانه این امکان فراهم شده است. به کمک دستگاه‌های نوار قلب جدید می‌توان ضربان قلب بیمار را در طولانی مدت بررسی کرد.

شرکت کاوشکام با بهره‌گیری از متخصصین، دستگاه الکتروکاردیوگرام (دستگاه نوار قلب) جدیدی را به نام دستگاه قلب سبز مدل ECG Patch طراحی و تولید کرده است که کار بررسی آریتمی قلب را آسان کرده است. آیا با این دستگاه آشنایی دارید؟ می دانید که دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام چطور کار می کند؟ با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی دستگاه الکتروکاردیوگرام و عملکرد آن، با نحوه کار دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام نیز آشنا شویم.

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام
دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام

دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست و چگونه کار می‌کند؟

قلب انسان دارای یک سیستم مستقل الکتریکی است که این سیستم باعث انقباض و انبساط قلب می‌شود. عملکرد صحیح این سیستم، سلامت قلب و ایمنی بدن را به همراه دارد. برای بررسی عملکرد صحیح این سیستم الکتریکی نیاز است تا سیگنال‌های الکتریکی آنالیز و بررسی شوند. این کار به کمک دستگاهی به نام دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف انجام می شود. دستگاه الکتروکاردیوگراف به اختصار (ECG) یا (EKG) نامیده می‌شود.

این دستگاه از نواحی مختلف بدن نمونه‌هایی از نحوه انتشار سیگنال‌های الکتریکی را دریافت می‌کند و آن‌ها را بر حسب زمان اندازه‌گیری می‌کند. نسبت سیگنال‌ها به زمان نمودار موج‌شکلی را به وجود می‌آورد که الکتروکاردیوگرام یا به اصطلاح عمومی نوار قلب نامیده می‌شود. به بیان ساده‌تر، دستگاه نوار قلب با نشان دادن سیگنال الکتریکی قلب، وضعیت سلامت آن را نشان می‌دهد.

نحوه کار دستگاه نوار قلب به این صورت است که الکترودهای فلزی آن روی مچ دست، مچ پا و سینه بیمار قرار داده می‌شود. این الکترودها، از طریق سیم‌های متصل به دستگاه نوار قلب، سیگنال‌های الکتریکی را انتقال می‌هند. این سیگنال‌ها به شکل امواج نشان می‌دهد. امواج که نشانگر جریان الکتریکی در نواحی مختلف قلب است و از سه موج T، P و QRS تشکیل شده‌اند، بر روی کاغذی ضبط می‌کند. پزشک با بررسی نوار قلب وضعیت سلامت قلب را بررسی می‌کند.

کاربرد نوار قلب چیست؟

نوار قلب برای افرادی استفاده می‌شود که در ناحیه قفسه سینه احساس درد و سنگینی می‌کنند. بررسی نوار قلب به پزشک این امکان را می‌دهد تا حملات قلبی اخیر یا قبلی بیمار را تشخیص دهد و از شدت و محل آن‌ها اطلاع پیدا کند. علاوه بر این، ECG در موارد زیر کاربرد دارد:

  • بررسی سلامت افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب؛
  • تشخیص التهاب کیسه غشایی دربرگیرنده قلب (پریکاردیت)؛
  • غربالگری افرادی که احتمال وجود بیماری‌های قلبی – عروقی در آن‌ها بالاست؛
  • بررسی وضعیت فعالیت الکتریکی قلب برای جلوگیری از بروز سکته قلبی؛
  • بررسی میزان ضخامت دیواره‌های حفره‌های قلب؛
  • بررسی اثربخشی داروهای قلبی بیمار؛

به طور کلی روند انجام نوار قلب بدون هیچ گونه دردی انجام می‌شود و بیمار هیچ مشکلی طی این روند نخواهد داشت.

آشنایی با دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام و نحوه کار آن

همان طور که اشاره کردیم، نوار قلبی به کمک موج‌ها، صحت و سلامت قلب را نشان می‌دهد. در صورتی که ضربان قلب غیرطبیعی باشد و به اصطلاح آریتمی وجود داشته باشد، نیاز به درمان است. اما این نوار قلبی وضعیت قلب بیمار را در همان لحظه نشان می‌دهند، در حالی که آریتمی‌های قلبی دائمی نیستند؛ ممکن است در لحظه‌ای که بیمار برای انجام تست نوار قلب به مطب مراجعه کرده است، همه چیز کاملاً طبیعی باشد و بعد از خروج از مطب آریتمی‌ها خود را بروز دهند.

به همین دلیل گاهی نیاز است که برای بررسی ریتم غیرطبیعی قلب، نوار قلبی از بیمار تهیه شود که در مدت طولانی از او گرفته شده است. در این صورت نیاز است تا برای بررسی عملکرد قلب از روشی به نام هولتر مانیتورینگ قلب استفاده شود. این روش که به اختصار هولتر نامیده می‌شود، بی‌نظیمی‌های ضربان قلب را در مدت زمانی 24 تا 48 ساعته اندازه‌گیری می‌کند.

هولتر دستگاهی کوچک و قابل حمل است که معمولاً به گردن بیمار آویخته می‌شود یا روی کمر او نصب می‌شود. این دستگاه سیگنال‌های قلب را دریافت می‌کند و بر خلاف دستگاه نوار قلب کلاسیک، به جای ضبط آن‌ها روی کاغذ، ریتم قلب را در حافظه خود ثبت می‌کند.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

شرکت کاوشکام، یکی از پیشگامان در حوزه تحقیقات خدمات مخابراتی، دستگاه نوار قلبی  را با نام دستگاه الکتروکاردیوگرام قلب سبز مدل ECG Patch  طراحی و تولید کرده است که توانسته خدمات نوینی در زمینه پزشکی از راه دور ارائه دهد. این دستگاه از هولتر کوچکتر و سبکتر بوده و روی سینه بیمار می‌چسبد.

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام به کمک بلوتوث به اپلیکیشن تلفن هوشمند متصل می‌شود و نوار قلب را به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته ذخیره می‌کند. سپس این اطلاعات ثبت شده را از طریق گوشی و با اینترنت به پزشک معالج ارسال می‌کند.

به این ترتیب معاینه از راه دور انجام می‌شود و در صورت نیاز درمان صورت می‌گیرد. همچنین اگر بیمار در هر لحظه احساس تنگی نفس، تپش قلب و درد در ناحیه قفسه سینه داشته باشد، می‌تواند با فشار دادن دکمه‌ای که روی دستگاه نوار قلب  ECG Patch تعبیه شده، به پزشک خود مشکل را سریعاً اعلام کند.

نحوه کار دستگاه نوار قلب ای سی جی کاوشکام
نحوه کار دستگاه نوار قلب ای سی جی کاوشکام

ویژگی‌های دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای دستگاه نوار قلب کاوشکام مدل ECG Patch  می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • نمایش نوار قلب به صورت دقیق و مورد تایید پزشکان متخصص قلب؛
  • وزن کم و سبک و امکان حمل آسان بدون ایجاد مزاحمت؛
  • امکان ذخیره نوار قلبی ECG به مدت 2 هفته؛
  • ذخیره‌سازی اطلاعات ثبت شده و نمایش آن بدون نیاز به اینترنت؛
  • کاربری آسان اپلیکیشن قلب سبز و مناسب بودن آن برای استفاده تمامی افراد از جمله سالمندان؛
  • تک کاناله بودن دستگاه  نوار قلب ECG؛
  • امکان ثبت و ذخیره کردن نوار قلب در سرویس ابری قلب سبز (سامانه پزشکی از راه دور یا Telemedicine)؛
  • استفاده از بلوتوث کم مصرف برای منقل کردن دیتاها؛
  • مجهز بودن به باتری لیتیوم سکه ‌ای  CR2032.

نکته پایانی

دستگاه نوار قلب ECG کاوشکام که دستگاهی نوین در حوزه خدمات پزشکی از راه دور است و با نام الکتروکاردیوگرام قلب سبز مدل ECG Patch  عرضه شده است، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی، افراد مبتلا به چاقی و همچنین افرادی که کمبود خواب دارند یا دخانیات زیادی مصرف می‌کنند، دستگاهی بسیار کاربردی و مفید برای جلوگیری از حملات قلبی خواهد بود. این دستگاه قابل حمل 24 ساعت و هفت روز هفته تغییرات الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند و با ذخیره آن در گوشی همراه هوشمندتان، از طریق اینترنت به پزشک معالج ارسال می‌کند. برای اطلاعات بیشتر ازاین دستگاه می‌توانید از طریق شماره 86045861-021 با متخصصین کاوشکام آسیا تماس حاصل فرمایید.

نوار قلب ECG
نوار قلب ECG

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)