گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه

23 تیر ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
1 کامنت

هزینه‌های بیمه خودرو یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که شرکت‌های فعال در حوزه بیمه آن را پوشش می‌دهند. از طرفی، در کشور ما، به علل مختلف، از عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی گرفته تا شرایط نامناسب جادّه‌ها، میزان تصادفات جادّه‌ای بسیار بالاست. به دلیل حجم بالای تصادفات، شرکت‌های بیمه باید با دریافت مستندات و اطلاعات دقیق، هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

برآورد هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از حوادث و تصادفات می‌تواند باعث بروز اختلافاتی میان مدیران شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های بیمه شود. اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمند شدن مدیریت ناوگان حمل و نقل، اختلاف نظرها به حداقل رسیده است. اما آیا می‌دانید که این کار چگونه انجام می‌شود و کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه بپردازیم.

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمهکاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل چیست؟

زمانی که شما صاحب تنها یک خودرو هستید، می‌دانید که مدیریت، نگهداری و حفظ ایمنی آن تا چه حد چالش برانگیز است و ممکن است گاهی کارهای متداول و پیشگیرانه مانند بررسی موتور یا وضعیت روغن موتور را فراموش کنید. حال تصور کنید که تعداد زیادی از خودروها (ناوگانی از خودرو) را قرار است مدیریت کنید و تمامی کارهای تعمیر و نگهداری از آن‌ها را به عهده بگیرید. قطعاً چنین مسئولیتی بدون داشتن ابزار مناسب بسیار سخت و دشوار است و اگر چالشی مانند تصادف نیز پیش بیاید، این نظارت دشوارتر خواهد شد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از شرکت کاوشکام دنبال نمایید

مدیریت ناوگان با بهره گیری از اینترنت اشیاء

نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ردیاب‌ها، استفاده از سیستم ثبت اطلاعات ناوگان بر روی کاغذ، که سیستمی پر از خطای انسانی محسوب می‌شد، برچیده و ثبت اطلاعات و نظارت بر رفتار رانندگان به کمک روش نوین استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان میسر شد. امروزه، مدیران شرکت‌های حمل و نقل، آژانس‌ها، شرکت‌های پیک ارسال بسته، شرکت‌های حمل و نقل شهری و بین شهری و سایر شرکت‌های وابسته به حمل و نقل با نصب بهترین ردیاب بر روی ناوگان خود، از طریق نرم افزار مخصوص گزارش‌های مورد نیاز را به دست می‌آورند و بر رفتار رانندگان خود نظارت دارند.

این نظارت با عنوان مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل شناخته می شود. اطلاعات مهمی که ردیاب‌های ناوگان به ثبت می‌رسانند، در لحظاتی مانند تصادف، کاربرد ویژه‌ای پیدا می‌کند و مدیریت ناوگان می‌تواند تصمیم‌گیری صحیحی از مقصر بودن راننده یا عدم تقصیر او داشته باشد. علاوه بر این، با نظارت بر رفتار راننده، می‌توان از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری نمود.

آشنایی با مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقلآشنایی با مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل چه نقشی در صنعت بیمه دارد؟

شرکت‌های بیمه بر اساس مستندات دقیق و اطلاعات واقعی، هزینه‌های ناشی از تصادفات جادّه‌ای را به صاحبان خودرو پرداخت می‌کنند. در گذشته، کافی نبودن اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌های حمل و نقل موجب می‌شد تا اختلاف نظر‌هایی برای پرداخت هزینه تصادفات ایجاد شود. اما با هوشمندسازی مدیریت ناوگان، این مشکل به حداقل رسیده است. در ادامه به کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه می‌پردازیم.

نقش مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمهنقش مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمه

ارائه اطلاعات دقیق و واقعی به شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه زمانی که می‌خواهند هزینه‌های ناشی از آسیب‌های وارد آمده به خودرو را پرداخت کنند ابتدا به بررسی و آنالیز مشکل می‌پردازند. اگر اطلاعاتی که به بیمه ارائه می‌شود، مستند و دقیق نباشد، بیمه نمی‌تواند میزان هزینه‌ها را برآورد کند و تحلیلی دقیق داشته باشد. به همین دلیل، وجود تکنولوژی مدیریت هوشمند ناوگان کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق، واقعی و مستند ارائه شود و خطای ارزیابی هزینه به حداقل برسد و مبلغ عادلانه‌ای از سوی صنعت بیمه پرداخت شود.

بررسی صحت ادعای رانندگان در تصادفات

بررسی صحت ادعای رانندگان در تصادفات برای شرکت‌های بیمه بدون وجود مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل کار بسیار دشواری است. بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل با توجه به گفته‌های رانندگان خود از تصادفات پیش آمده برای دریافت حق بیمه اقدام می‌کنند؛ تایید و یا رد این ادعاها نیازمند وجود مستنداتی است که اثبات کند صحبت‌های شرکت حمل و نقل صحیح است. به کمک سیستم ردیابی که در نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل وجود دارد و اطلاعاتی که دقیق و به صورت لحظه‌ای ثبت می‌شود، هم شرکت بیمه و هم شرکت حمل و نقل می‌توانند بدون هیچ گونه ابهام و مشکلی، هزینه بیمه را بپذیرند.

مزایای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمهمزایای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمه

ارائه گزارش مستند و جامع برای ارائه به بیمه

برای تعیین هزینه خسارت و پرداخت آن از سوی صنعت بیمه، ارائه مدرک مستند ضروری است. به کمک مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، ارائه مستندات جامع و مستند به بیمه میسر است. نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان اطلاعات کاملی را از ردیاب خودرو دریافت می‌کند و زیرساخت دستیابی شرکت بیمه به اطلاعات زیر را فراهم می‌کند:

  • تعداد تصادفات ناوگان که در زمان‌های مختلف اتفاق افتاده است
  • تعداد رانندگانی که با رفتار پر خطر جریمه شده‌اند
  • تعداد رانندگانی که خطای کمتری در رانندگی داشته‌اند
  • نحوه تعمیر پیشگیرانه و محافظت از ناوگان

ارائه این مستندات جای هر گونه بحث و ابهام برای تعیین هزینه بیمه از بین می‌برد.

کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمه

کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در بیمه

نظارت بیشتر بر رفتار پر خطر رانندگان

به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان می‌توان نظارت بیشتری بر رفتارهای راننده از جمله سرعت حرکت، مسیر حرکت، سبقت‌های غیرمجاز و ... داشت. این نظارت دقیق کمک می‌کند تا راننده رفتار پر خطر کمتری داشته باشد و به این ترتیب میزان تصادفات و حوادث به حداقل برسد. با کاهش میزان تصادفات، حق بیمه و خسارت‌های ناشی از حوادث برای شرکت‌های حمل و نقل کاهش خواهد یافت. به کمک نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان، می‌توان اطلاعات کاملی از رفتار راننده حین رانندگی به دست آورد و برای جلوگیری از بروز حوادث، اقدامات پیشگیرانه را صورت داد. این نظارت دقیق می‌تواند منجر به کاهش حق بیمه برای مدیریت ناوگان شود.

نتیجه‌گیری

همان طور که ملاحظه کردید، وجود ردیاب در خودروهای سازمانی و شرکت‌های حمل و نقل کمک می‌کند تا با ثبت اطلاعات کامل از وضعیت سلامت خودرو، رفتار راننده و نحوه بروز حوادث بتوان مستنداتی دقیق و کامل به شرکت بیمه ارائه داد. کاربرد نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه جمع‌آوری داده‌های ضروری و پیشگیری از رفتارهای پر خطر برای کاهش هزینه‌های حق بیمه است. با نصب بهترین ردیاب برای خودروهای سازمان و استفاده از یک نرم‌افزار خوب مدیریت هوشمند ناوگان علاوه بر پیشگیری از بروز حوادث، در صورت لزوم می‌توانید گزارش‌هایی دقیق و جامع به دست آورید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)
M.Soltani 1400/04/23

مقاله بسیار خوبی بود. ممنون از مطالب جامع و خوبتون. ممنون میشم در خصوص سیستم ردیاب و ناوگان حمل و نقل هم توضیحاتی بدید

پاسخ مدیر

با سلام. از شما دعوات میکنیم تا مقاله "سیستم ردیاب و مدیریت ناوگان حمل و نقل" در وبلاگ سایت کاوشکام آسیا را مطالعه کنید.