گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مدیریت ناوگان با بهره گیری از اینترنت اشیاء

30 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند 

اینترنت اشیا یا IoT یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که با گسترش ارتباط بی‌سیم در حوزه‌ های مختلف، در حال رشد چشمگیری است. این تکنولوژی به دستگاه‌ های مختلف این امکان را می‌دهد که از طریق اینترنت با صورت لحظه‌ای با هم در ارتباط قرار بگیرند. اینترنت اشیا بر شیوه کار بسیاری از کسب و کارها تاثیر بسزایی گذاشته است که مدیریت ناوگان نیز یکی از آن‌ها است. اتوبوس‌های هوشمند، وسایل حمل و نقل برون شهری هوشمند، قطارها و هواپیماها همگی از اینترنت اشیا بهره می‌برند و حمل و نقل را برای انسان امروزی هوشمند می‌سازند. از سوی دیگر، اینترنت اشیا کار را برای مدیران حمل و نقل هوشمند نیز آسان‌تر کرده است. اما آیا تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که مدیریت ناوگان با بهره‌ گیری از اینترنت اشیا چگونه صورت می‌گیرد؟ مدیران چطور برای کنترل حمل و نقل از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

راه‌کارهای اینترنت اشیا (IOT) در لجستیک راه‌ کارهای اینترنت اشیا (IOT) در لجستیک  

اینترنت اشیا چیست؟

بهتر است قبل از پرداختن به مدیریت ناوگان به کمک اینترنت اشیا، ابتدا نگاهی به مفهوم IoT داشته باشیم.
اینترنت اشیا (Internet of Things) به طور کلی به تمامی اشیا و تجهیزاتی اشاره دارد که پیرامون ما قرار دارند و به شبکه اینترنت جهانی متصل هستند و می‌توان به کمک اپلیکیشن ‌های موجود در تلفن‌ همراه هوشمند، تبلت‌ و لپ‌تاپ آن اشیا را کنترل و مدیریت کرد. در واقع اینترنت اشیا، به ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای اشاره دارد که دستگاه‌ها به کمک آن می‌توانند با هم یا با کاربرانشان ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب اطلاعات ضروری و مورد نیاز کاربر را جمع‌آوری و مدیریت کنند. این مفهوم نسخه پیشرفته و تکامل ‌یافته تکنولوژی ماشین به ماشین است.
اینترنت اشیا را می‌توان در وسایل بسیاری یافت، از جمله دوربین‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند، سنسورها و... وسایل نقلیه هوشمند نیز یکی از همین اشیا است که صنعت آن در حوزه اتصال به اینترنت رشد بسیار سریع و چشمگیری دارد. خودروهای هوشمند با بهره‌گیری از اینترنت در چند سال اخیر توانسته ‌اند سهولت، رفاه و ایمنی بیشتری را برای کاربران فراهم کنند.

اینترنت اشیا و حمل و نقل هوشمند

اکنون که با مفهوم اینترنت اشیا آشنا شدیم، قطعاً می‌توانید حدس بزنید که حمل و نقل هوشمند چیست. این مفهوم شامل تمامی وسایل نقلیه‌ای می‌شود که به کمک Wi-Fi یا سایر سنسورها به اینترنت متصل هستند و به صورت لحظه‌ای می‌توانند اطلاعات خاص و مهمی را مخابره کنند. 
اینترنت اشیا انقلابی بزرگ در صنعت حمل و نقل پدید آورد و به مدیران این امکان را داد که از راه دور بتوانند نظارت بر ناوگان حمل و نقل خود داشته باشند. در بسیاری از کشورهای جهان برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، ایمنی بیشتر مسافران و کالاها، کاهش ترافیک و بهینه‌ سازی مسیرهای حمل و نقل و همچنین مدیریت بهتر کارکنان بخش حمل و نقل، از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند و به کمک آن داده‌های مهم و ارزشمندی را جمع‌آوری و مدیریت ناوگان را بهبود می‌بخشند. با وجود اینترنت اشیا در وسایل نقلیه می‌توان از عبارت وسیله نقلیه هوشمند به جای وسیله نقلیه استفاده کرد. 

اینترنت اشیا و بهره ‌گیری از آن در مدیریت ناوگان

هوشمندسازی وسایل نقلیه توسط مدیران ناوگان حمل و نقل در سال‌های اخیر باعث شده تا ارائه خدمات به مشتریان با بالاترین سطح ایمنی انجام شود. مدیران ناوگان حمل و نقل عموما برای مدیریت مناسب کار و دارایی خود سرمایه‌گذاری مناسبی انجام می‌دهند چرا که این تکنولوژی مزایای زیادی دارد. از میان مهم‌ترین نقش ‌های اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت و کنترل کامل راننده

بررسی عملکرد راننده و رفتار او و همچنین امکان مدیریت و راهنمایی او حین سفر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران است که به کمک اینترنت اشیا میسر شده است. با وجود اینترنت اشیا و به کمک سنسورهایی که در داخل ناوگان نصب می‌شود (از جمله سنسور آنالیز آب و هوای جاده) می‌توان علاوه بر بررسی رفتار راننده و مسئولیت پذیری او، شرایط داخل خودرو را آنالیز کرد و بلافاصله به صورت مستقیم راننده را راهنمایی و هدایت کرد.

تعمیر و نگهداری ناوگان از راه دور

مدیریت ناوگان با بهره‌گیری از اینترنت اشیا توانسته که به افزایش طول عمر خودروها و کاهش هزینه‌های تعمیر کمک کند. به کمک اطلاعاتی که اینترنت اشیا ارائه می‌دهد، در صورتی که مشکلی در خودرو وجود داشته باشد (برای مثال باتری ماشین خراب باشد یا موتور دچار مشکل شده باشد)، مدیریت ناوگان و راننده خیلی زود متوجه آن خواهد شد و اقدام به تعمیر آن خواهد کرد. این کار به افزایش ایمنی خودرو، مسافران و راننده کمک بسزایی می‌کند.

کاربرد IOT در شهر هوشمندکاربرد IOT در شهر هوشمند 

کاهش مصرف سوخت

مدیریت ناوگان به کمک اینترنت اشیا و با تحلیل و بررسی اطلاعات دریافتی از سنسورها، متوجه میزان مصرف سوخت و عوامل افزایش‌دهنده مصرف می‌شود. عواملی مانند سرعت بالا، مسیر حرکت نامناسب و پرترافیک و روشن بودن غیرضروری خودرو به راحتی از طریق اینترنت اشیا قابل ردیابی است. با حل این مشکلات، مدیریت ناوگان اقدام به کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی آن خواهد کرد.

اتوماتیک شدن امور 

مدیر ناوگان به کمک اینترنت اشیا می‌تواند بسیاری از امور و فرآیندها را به صورت خودکار درآورد. اعلام خودکار خرابی خودرو به خودروهای یدککش و ارسال خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه یکی از نمونه‌های اتوماسیون به کمک اینترنت اشیا است.

سازگاری با محیط زیست

همان طور که اشاره کردیم، اینترنت اشیا امکان کنترل و کاهش مصرف سوخت را فراهم می‌کند. این موضوع به کاهش تولید دی اکسید کربن و آینده‌های ناشی از ناوگان منجر خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت که مدیریت ناوگان با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌تواند فعالیتی سازگار با محیط زیست ارائه کند. 

مهم‌ ترین کاربردهای اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان

با توجه به مواردی که ذکر کردیم، می‌توانیم کاربردها و قابلیت‌های مهم اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان را به صورت زیر خلاصه کنیم:

  • افزایش سلامت و ایمنی ناوگان با تعمیر و نگهداری به موقع؛
  • کاهش مصرف سوخت و افزایش تطابق‌پذیری با محیط زیست؛
  • بهبود خدمات و افزایش رضایت مشتریان؛
  • افزایش ایمنی راننده و مسافران؛
  • گزارش ‌گیری به موقع و افزایش شفافیت کسب و کار.

اینترنت اشیا انقلابی بزرگ در مدیریت ناوگان پدید آورد. مدیریت ناوگان با بهره‌گیری از اینترنت اشیا توانسته وارد عصری نوین شود که در آن کنترل و نظارت بیشتری بر روی خودرو و راننده خواهد بود و از راه دور امکان مدیریت بسیاری از امور وجود خواهد داشت. نظارت بر رفتار راننده، کنترل مسیر حرکت، کنترل سرعت، مدیریت سوخت و کاهش میزان مصرف و افزایش ایمنی خودرو با تعمیر به موقه همگی انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد کرده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی امید می‌رود که استفاده از اینترنت اشیا هر روز گسترش بیشتری پیدا کند. کاوشکام اسیا یکی از اولین و بهترین ها در ارائه خدمات مدیریت ناوگان حمل و نقل و نرم افزار مدیریت ناوگان می باشد

بهره‌گیری از اینترنت اشیا در جهت بهینه‌سازی ناوگان حمل ‌و نقلبهره‌گیری از اینترنت اشیا در جهت بهینه‌سازی ناوگان حمل ‌و نقل

شرکت کاوشکام آسیا با ارائه بهترین خدمات و محصولات در کنار شما همراهان گرامی می باشد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید