گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

شاخص های اصلی برای انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب

28 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیازهای روزمره افراد به ابزارهای جدید، مدیران و صاحبان مشاغل همواره در تلاشند تا با استفاده از روش‌های مدرن، تسهیلات بیشتری را برای مشتریان خود فراهم آورند. یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی که این روزها مورد استقبال کسب و کارهای گوناگون قرار گرفته است، سیستم مدیریت ناوگان است. این سامانه‌ها به هوشمندسازی خودروها، به خصوص ناوگان شرکتی، کمک می‌کنند و امکان مدیریت هر چه بهتر این ناوگان را فراهم می‌کنند.

اما زمانی که مدیران تصمیم به هوشمندسازی ناوگان خودرو می‌گیرند، تعداد زیاد سامانه‌های مدیریت هوشمند ناوگان کار را برای انتخاب سخت می کنند. اگر شما هم تصمیم دارید که خودروهایتان را هوشمند کنید اما با شاخص‌‌های اصلی برای انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب آشنایی ندارید، با ما در این مطلب همراه باشید تا به معرفی ویژگی‌های بهترین سیستم مدیریت ناوگان بپردازیم.

انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسبانتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب

مطالب مرتبط با این مقاله را در این از شرکت کاوشکام آسیا بخش دنبال نمایید

مدیریت ناوگان چیست

ناوگان حمل و نقل سبز، چگونه یک ناوگان سبز بسازیم

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

سیستم مدیریت ناوگان چیست؟

پیش از آن که چیزی به نام ردیاب خودرو و GPS ماشین وارد دنیای حمل و نقل شود، مدیریت حمل و نقل و دریافت اطلاعات علاوه بر آن که به سختی انجام می‌شد، با دقت بسیار پایین و با نواقص زیادی همراه بود. شرکت‌های حمل و نقل برای ثبت و ضبط اطلاعات کارمندانی را نیاز داشتند تا پیگیری امور را انجام دهد و با افزایش تعداد ناوگان، ارائه گزارش عملکرد کار دشواری بود. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه ردیاب خودرو که به کمک ماهواره اطلاعات جامع و کاربردی را در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌داد، کنترل و مدیریت امور حمل و نقل آسان‌تر شد.

سیستم مدیریت ناوگان یا FMS (سرواژه Fleet Management System) سیستمی است که به منظور تهیه گزارش لحظه‌ای و همچنین حفظ و نگهداری اطلاعات به کمک نرم‌افزارها و سخت‌افزار خاص بانک اطلاعاتی وسیعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. داده‌ها و اطلاعاتی که ردیاب خودرو ارائه می‌دهد، به صورت کامل و با جزئیات در سیستم مدیریت ناوگان ثبت می‌شود.

یک سیستم مدیریت ناوگان خوب و مناسب برای کسب و کارهایی که با حمل و نقل در ارتباطند، مانند سیستم حمل و نقل شهری و بیرون شهری، شرکت‌های پخش و توزیع، شرکت‌های راهسازی و معادن و سایر سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل ضروری است و باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. برای افزایش بهره‌وری و دستیابی به اطلاعات صحیح باید شاخص‌های اصلی برای انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب را دانست و به این ترتیب بهترین گزینه را انتخاب نمود.

سیستم مدیریت ناوگان چیستسیستم مدیریت ناوگان چیست

انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب

برای خرید و انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان خوب باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که عبارتند از:

1- ارائه خدمات نرم‌افزار بر حسب کسب و کار

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب این است که شرکت ارائه‌کننده نرم‌افزار باید الگوریتمی را توسعه دهد که نرم‌افزار را بر حسب کسب و کار شما مناسب سازد. نرم‌افزاری که برای اداره پست یا رستوران‌ها ارائه می‌شود با نرم‌افزاری که برای معادن یا صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود باید متفاوت باشد زیرا اساس کار این دو کسب و کار با هم متفاوت است. در یک کسب و کار امنیت و ایمنی اهمیت دارد و در صنعت دیگر سرعت ارائه خدمات به مشتری. یک سامانه خوب مدیریت ناوگان بر اساس نیازهای هر کسب و کار، امکانات و ویژگی‌‌های خود را ارائه می‌دهد.

2- قیمت مناسب

مقرون به صرفه بودن سیستم مدیریت ناوگان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در زمان انتخاب آن را مدنظر قرار داد. یک سیستم مدیریت ناوگان باید هزینه‌ای معقول و به‌صرفه برای سازمان‌ها داشته باشد.

3- حفظ حریم خصوصی کاربر

حفاظت از اطلاعات کاربران و جلوگیری از نقض حریم خصوص افراد نیز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب سیستم مدیریت ناوگان است. زمانی که می‌خواهید یک سیستم مدیریت ناوگان را خریداری کنید، باید از معتبر بودن شرکت اطمینان یابید و اگر خریدتان را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، از وجود نشان اعتماد الکترونیک در سایت اطمینان پیدا کنید.

4- امکان ردیابی دقیق و بررسی رفتار راننده

امکان تحلیل و بررسی رفتارهای راننده، عملکرد او، میزان سرعت و همچنین منظم بودن او یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک سیستم مدیریت ناوگان خوب ارائه می‌دهد. امکان دریافت این اطلاعات موجب می‌شود که نظارت بیشتری بر روی عملکرد رانندگان داشت و در صورت بروز هر گونه رفتارهای خطرآفرین نیز به موقع اقدام کرد.

علاوه بر این، با کنترل رفتارهای راننده می‌توان رضایت مسافران را کسب کرد. ضمن این که با تحلیل و بررسی رفتارهای آینده می‌توان میزان مصرف سوخت ناوگان را نیز کنترل کرد چرا که با تعریف حداکثر سرعت حرکت و محدوده جغرافیایی و کاهش ترمزهای ناگهانی از سوی راننده، می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد.

نحوه انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسبنحوه انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب

5- ارائه پشتیبانی حرفه‌ای و پاسخگویی مناسب به مشتری

یک سیستم مدیریت ناوگان باید بعد از خرید به خوبی مشکلات مشتری را حل کند و پشتیبانی مناسبی از محصول خود داشته باشد. حل مشکلاتی مانند بارگزاری نشدن نقشه،عدم ثبت اطلاعات مشتری، کند بودن سرعت صفحه و دیگر مشکلات باید توسط تیم پشتیبانی و فنی شرکتی حل شود که این نرم‌افزار را ارائه داده است.

6- امکان همگام سازی با دریافت کلید API

یک سیستم مدیریت ناوگان با استفاده از کلید API، سهولت و امنیت بیشتری برای کاربر فراهم ‌می‌کند. API (Application Programming Interface) به معنای رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری است. این کلید مشخص می‌کند که درخواست ورود به سیستم مدیریت از چه نرم‌افزار یا سایتی ارسال شده است.

7- امکان کنترل دمای کابین ناوگان

این شاخص به خصوص برای ناوگانی اهمیت دارد که با مواد خوراکی، دارویی یا بهداشتی در ارتباطند. امکان دسترسی به اطلاعات دمای داخل کابین، حفظ ایمنی و کیفیت محصولات داخل ناوگان را فراهم می‌کند.

8- امکان محاسبه سوخت مصرفی و کنترل سوخت موجود در باک

سیستم مدیریت ناوگان باید میزان سوخت مصرفی را ثبت کند و با ارائه اطلاعات لازم در خصوص میزان سوخت مصرف شده، به کاربر در مدیریت سوخت کمک کند. همچنین با کنترل از راه دور باید امکان میزان سوخت موجود را نیز فراهم کند. این موضوع به کاهش مصرف سوخت، بهینه‌سازی مصرف و احیای محیط زیست منجر خواهد شد.

9- عیب‌یابی خودرو از راه دور و ثبت مشکلات بعد از دیاگ

دیاگ ناوگان از راه دور و امکان بررسی مشکلات آن‌ها به مدیران و صاحبان ناوگان کمک می‌کند تا دید کامل و درستی نسبت به خودروها داشته باشند. ثبت مشکلات خودرو که روی داشبورد سیستم مدیریت ناوگان وجود دارد کمک می‌کند تا فرآیند تعمیر خودروها دقیق‌تر و با خطای کمتر انجام شود.

10- امکان تعیین محدوده جغرافیایی

با تعیین محدوده جغرافیایی، سیستم مدیریت ناوگان این امکان را فراهم می‌کند که در صورت خروج ناوگان از محدوده تعریف شده، هشداری برای مدیریت ارسال شود. این کار هم به ایمنی بیشتر ناوگان و هم کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد.

بهترین روش های انتخاب سیستم مدیریت ناوگان مناسببهترین روش های انتخاب سیستم مدیریت ناوگان مناسب

کلام آخر

آگاهی یافتن از شاخص‌‌های اصلی برای انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب مهم‌ترین نکته در خرید یک نرم‌افزار خوب مدیریت خودروها است. امکان توسعه نرم‌افزار، قیمت مناسب، پشتیبانی حرفه‌ای و امکان ثبت و ضبط ردیابی دقیق از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام انتخاب بهترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان باید به آن توجه کنید. در صورتی که انتخاب آگاهانه‌ای نداشته باشید، هم اتلاف هزینه و هم اتلاف وقت خواهید داشت.

پر بازدیترین مطالب کاوشکام را در این بخش دنبال نمایید

ناوگان حمل و نقل سبز، چگونه یک ناوگان سبز بسازیم

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

ردیاب GPS خودرو، 5 تصور اشتباه درباره ی جی پی اس

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)