گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

26 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

با افزایش نیاز جوامع امروزی به استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور کاهش میزان ترافیک، مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری دشوارتر از گذشته شده است. اما خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در حوزه تکنولوژی حاصل شده، مدیریت خودروهای حمل و نقل شهری آسان‌تر و سنجیده‌تر شده است. با ورود ردیاب‌های ماهواره یا همان جی پی اس‌ها، مدیران توانستند علاوه بر کنترل کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و نظارت بر رفتار رانندگان، ایمنی بیشتری برای مسافران فراهم کنند.

اما کاربرد ردیاب‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. این ابزار کاربردهای فراوانی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری دارد که قرار است در این مقاله بیشتر با آن آشنا شویم. اگر شما هم دوست دارید که از کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری آگاه شوید، با ما همراه باشید.

ردیابی ماهواره‌ای چیست؟

ردیاب ماهواره‌ای یا جی پی اس (سیستم موقعیت‌یابی جهانی) سیستمی است که با اتصال به 24 ماهواره اطراف زمین، اطلاعات ضروری را دریافت و در اختیار گیرنده جی پی اس قرار دهد. از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب ماهواره‌ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت‌یابی لحظه‌ای و آنلاین
  • کنترل از راه دور و امکان خاموش کردن وسیله از راه دور
  • امکان ردیابی در صورت سرقت وسیله مجهز به گیرنده
  • هشدار در صورت ایجاد خرابی و مشکل در خودرو و عیب‌یابی آن
  • امکان تعیین محدوده جغرافیایی و محدوده سرعت برای خودروها
  • ارسال هشدارهای به موقع در صورت بروز سرقت یا دیگر مشکلات

ردیاب ماهواره‌ای ماشین ابزاری جهت ایمنی بیشتر خودرو و همچنین مسافران و راننده است. با افزایش ناوگان حمل و نقل شهری، استفاده از این ابزار برای مدیریت بهتر افزایش یافته است.

ردیاب ماهواره چیستردیاب ماهواره چیست

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از کاوشکام آسیا دنبال نمایید

مدیریت ناوگان چیست

سیستم ردیاب و مدیریت ناوگان حمل و نقل

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

ردیابی ماهواره‌ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری چه کاربردی دارد؟

نصب این ردیاب بر روی خودروهای حمل و نقل شهری کاربردهای مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- موقعیت‌یابی لحظه‌ای و مسیریابی آنلاین

با مجهز شدن ناوگان حمل و  نقل شهری به ردیاب جی پی اس، مسافران می‌توانند زمان و مکان دقیق خود را به صورت لحظه‌ای ببیند و از زمان رسیدن به مقصد خود اطلاع پیدا کنند. ردیاب‌ها همچنین این امکان را برای مسافران فراهم می‌کنند تا از طریق نقشه آنلاین، از شرایط ترافیک اطلاع پیدا کنند. این ویژگی در صورت سرقت ناوگان نیز کاربردی خواهد بود و در صورتی که یکی از خودروها گم شود یا مورد سرقت قرار بگیرد، مدیریت ناوگان می‌تواند به صورت لحظه‌ای از موقعیت خودرو اطلاع پیدا کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

کاربردهای ردیاب ماهواره در مدیریت حمل و نقل شهریکاربردهای ردیاب ماهواره در مدیریت حمل و نقل شهری

امکان تعیین محدوده سرعت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ردیابی ماهواره‌ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری، امکان تعیین محدوده‌ای برای سرعت است.‌ به کمک این امکان، ایمنی بیشتری برای مسافران وجود خواهد داشت. در صورتی که خودروی حمل و نقل شهری از میزان مجاز سرعت فراتر رود، جی پی اس به کمک هشدار از طریق ارسال پیامک و ایمیل راننده و مدیر را از افزایش سرعت مطلع می‌کند.

کنترل سوخت

 مدیریت مصرف سوخت و تلاش برای کاهش آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران ناوگان حمل و نقل شهری محسوب می‌شود. دو عامل مهم افزایش مصرف سوخت، سرعت و قرار گرفتن در مسیرهای شلوغ است. به کمک ویژگی تعیین محدودیت سرعت و همچنین اطلاع از بهترین مسیر حرکت می‌توان مصرف سوخت را در وسایل نقلیه عمومی کاهش داد.

گزارش‌گیری و تحلیل اطلاعات

به کمک ردیاب ماهواره‌ای می‌توان از میزان مصرف سوخت، میزان ترمزگیری، میانگین سرعت و دیگر موارد اطلاعات کاملی به دست آورد. این اطلاعات به مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری کمک می‌کند تا بتواند در مورد عملکرد راننده قضاوت کند و در صورت نیاز میزان مصرف سوخت را کاهش دهد.

مزایای استفاده از ردیاب ماهواره ای در حمل و نقل شهریمزایای استفاده از ردیاب ماهواره ای در حمل و نقل شهری

تعیین محدوده مجاز برای حرکت

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب ماهواره‌ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری امکان تعیین محدوده حرکتی برای رانندگان است که این امر بر امنیت بیشتر مسافران تاثیرگذار است. در صورتی که ناوگان حمل و نقل از مسیر تعیین شده خارج شود، ردیاب با ارسال پیامک و ایمیل راننده و مدیریت را از آن آگاه می‌کند. به این تربیت مدیریت تمامی اطلاعات در مورد علت تغییر مسیر را زیر نظر می‌گیرد. این امر به افزایش ایمنی مسافر کمک خواهد کرد.

زمان‌بندی دقیق برای حرکت ناوگان حمل و نقل شهری

به کمک ردیاب ماهواره‌ای و اطلاع از وضعیت مسیر، مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای حرکت ماشین‌ها داشته باشد. این زمان‌بندی به بهبود ارائه خدمات به مسافران و بالا بردن اطمینان آن‌ها کمک می‌کند.

شنود صدای داخل کابین

بسیاری از ردیاب‌های ماهواره‌ای مجهز به میکروفن برای شنیدن صدای داخل کابین هستند. این ویژگی در زمان بروز مشکل بسیار کارآمد خواهد بود و مدیر ناوگان به خوبی از جزئیاتی که داخل کابین گذشته است، مطلع خواهد شد. این کار به بهبود خدمات ارائه شده نیز کمک می‌کند.

تنظیم تعداد ناوگان در ساعت‌های اوج

 به کمک ردیاب و کنترل حرکت ناوگان می‌توان متوجه شد که کدام یک از ماشین‌ها آزاد و بدون مسافر هستند و به این ترتیب در ساعت‌های اوج تعداد ناوگان را تنظیم کرد. با مدیریت هوشمندانه تعداد ناوگان می‌توان رفاه و راحتی بیشتری برای مسافران فراهم آورد و با ارائه خدمات قوی‌تر آن‌ها را برای استفاده از حمل و نقل عمومی و شهری ترغیب کرد.

ردیاب ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهریردیاب ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

نظارت بر ورود و خروج رانندگان

به کمک ردیاب می‌توان نظارت کاملی بر رعایت قوانین از سوی راننده از جمله ساعت ورود به خط، میزان حضور در خط، خروج از خط، رعایت قانون عدم سوار کردن یا پیاده نمودن مسافر خارج از ایستگاه و توقف در تمامی ایستگاه‌های تعیین شده داشت و بر اساس آن تدابیر انضباطی در نظر گرفت.

کلام آخر

ارائه خدمات ایمن و مطلوب به مسافران درون شهری نیازمند مدیریت هرچه بهتر ناوگان حمل و نقل و نظارت بر عملکرد رانندگان است. با افزایش ناوگان شهری با هدف استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، مدیریت ناوگان بدون وجود یک ابزار کاربردی بسیار دشوار خواهد بود. ردیاب ماهواره‌ای بهترین وسیله‌ای است که به مدیریت و نظم ناوگان حمل و نقل شهری کمک می‌کند. نظم در حرکت ناوگان، افزایش ایمنی مسافران و راننده، گزارش‌گیری دقیق از عملکرد رانندگان را می‌توان مهم‌ترین کاربرد ردیاب ماهواره‌ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری دانست.

پربازدیدترین مطالب تکمیلی کاوشکام را در این بخش دنبال نمایید

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

ردیاب GPS خودرو، 5 تصور اشتباه درباره ی جی پی اس

5 ترفند خرید دزدگیر خوب برای خودرو و ضد سرقت کردن وسایل نقلیه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید