گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

23 تیر ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

امروزه، صنعت معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین صنایع در تمامی کشورها محسوب می‌شود و نقش بسزایی در درآمد سالانه کشورها دارد. این صنعت با تکیه بر افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی، هم‌سو با پیشرفت تکنولوژی گام بر‌می‌دارد و سعی دارد تا با استفاده از سامانه‌های هوشمند، الگوی رفتاری اقتصادی‌تری داشته باشد. بیشتر هزینه‌های صنعت معدن به فرآیند بارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص دارد.

در واقع مهم‌ترین سرمایه معدن‌داران، ماشین‌آلات و تجهیزات آن‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل با کمک تکنولوژی سعی دارند تا در استفاده از این ماشین‌آلات رفتار اقتصادی بیشتری داشته باشند. در این راستا، نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن انکارناپذیر است. این سامانه با ارائه راه‌حل‌های مناسب، به فعالان این صنعت کمک می‌کند تا در جهت افزایش سود اقتصادی گام بردارند. اما این کار به چه صورت انجام می‌شود؟ سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنایع معدنی چه نقشی ایفا می‌کند؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

مزایای استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از ردیاب جی پی اس در کشورهای دنیا از جمله ایران، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری ناوگان خود و همچنین نظارت بر عملکرد کارمندان خود توانسته‌اند از مزایای سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان بهره‌مند شود. سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل (FMS) ابزاری کاربردی و نوین است که در آن به کمک ردیاب خودرو می‌توان وضعیت تردد، توقف و موقعیت وسیله نقلیه را به صورت لحظه‌ای بررسی و کنترل کرد.

مدیران ناوگان به کمک این سیستم می‌توانند در هر لحظه از شبانه روز وضعیت خودروهای سازمانی خود را بررسی کنند و در صورت لزوم از بروز حوادث جلوگیری کنند. این سیستم امکان دریافت گزارش کامل از وضعیت خودرو و راننده، میزان سرعت، میزان مصرف سوخت، وضعیت سلامت خودرو و اطلاعات ECU ماشین و دستیابی به دیگر داده‌های ضروری را فراهم می‌کند.

این سیستم در شرکت‌ها و صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی کاربردهای زیادی دارد. مهم‌ترین مزایا و کاربردهای استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

مزایای استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدنمزایای استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ماشین‌آلات معادن به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مزیت استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در صنعت معدن، امکان تعمیر تجهیزات، پیش از بروز مشکلات جدی است. ردیاب‌هایی که بر روی تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع معدنی نصب می‌شود، مجهز به سنسورهایی هستند که در صورت بروز هر گونه مشکل در قطعات، هشداری را به راننده یا مدیریت ناوگان ارسال می‌کنند تا مشکل را در اولین فرصت رفع کنند و مانع از ضرر و زیان ناشی از خرابی ماشین‌آلات گرانقیمت صنعت معدن شوند.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از کاوش کام دنبال نمایید

مدیریت ناوگان چیست

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

بررسی مزایای ردیاب خودرو در مدیریت ناوگان حمل و نقل از راه دور

دریافت اطلاعات لحظه‌ای از موقعیت ماشین‌آلات به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که ردیاب نصب شده در ماشین‌آلات صنایع معدنی به سامانه هوشمند مدیریت ناوگان ارسال می‌کند، موقعیت لحظه‌ای آن است. این ویژگی کمک می‌کند تا سرپرست معدن بتواند به صورت لحظه‌ای عملیات را رصد کند و برای فرایندهای بارگیری و باربری، برنامه‌ریزی دقیقی صورت دهد. این ویژگی به بهینه‌سازی عملیات، دقیق‌تر شدن فرآیند بارگیری و افزایش راندمان کمک بسزایی خواهد کرد و کنترل فعالیت را تسهیل خواهد نمود.

تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات معادن با سامانه هوشمند مدیریت ناوگانتعمیر و نگهداری ماشین‌آلات معادن با سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

کنترل میزان سوخت مصرفی ماشین‌آلات معدنی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

مجهز بودن به سنسور سوخت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب ماشین‌آلات صنعتی است. به کمک این سنسور، میزان مصرف سوخت بهینه‌سازی می‌شود و مدیریت ناوگان می‌تواند کنترل بیشتری بر جزئیات میزان مصرف سوخت داشته باشد. کنترل سوخت مصرفی باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های شرکت‌های فعال در حوزه صنعت معدن می‌شود.

کنترل میزان سوخت مصرفی ماشین‌آلات معدنی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگانکنترل میزان سوخت مصرفی ماشین‌آلات معدنی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

امکان نظارت بر عملکرد رانندگان ماشین آلات صنایع معدنی

سلامت ماشین‌آلات معدنی و حفظ این سرمایه گران‌قیمت تا حد زیادی به نحوه نگهداری از آن‌ها توسط رانندگان بستگی دارد. در صورتی که راننده حین انجام عملیات معدنی دقت کافی نداشته باشد و به شکل صحیح از ماشین و تجهیزات استفاده نکند، آسیب و خسارت جدی به فعالیت شرکت معدنی وارد می‌کند. سرپرست معدن با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان می‌تواند در هر لحظه بر الگوی رفتاری راننده، میزان سرعت او حین حرکت، توقف‌های او برای بارگیری و ... نظارت داشته باشد و گزارشی مستند از آن‌ها تهیه کند. با بررسی لحظه‌ای و دقیق رفتار راننده، سرپرست می‌تواند در صورت بروز هر گونه مشکل به او هشدار دهد و یا رفتار صحیح او را تشویق کند. این ویژگی به بهینه‌سازی عملکرد صنعت معدن کمک بسزایی می‌کند.

مدیریت زمان تخلیه و بارگیری تجهیزات به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

تعداد ماشین‌آلاتی که برای انجام پروژه‌های معدنی فعالیت دارند زیاد است و به همین دلیل مدیر ناوگان برای برنامه‌ریزی دقیق و کنترل جابه‌جایی بار در محدوده معدن و خارج از آن نیاز دارد تا دسترسی مناسبی به اطلاعات ماشین‌ها حین انجام کار داشته باشد. کنترل دقیق تجهیزات و برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت ماشین‌ها تنها به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان میسر است. سامانه مدیریت ناوگان در صنعت معدن این امکان را فراهم می‌کند تا مسیرهای انتقال بار و مواد از پیش تعیین شود و به این ترتیب عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مدیریت زمان تخلیه و بارگیری تجهیزات با سامانه هوشمند مدیریت ناوگانمدیریت زمان تخلیه و بارگیری تجهیزات با سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

تعیین محدودیت حرکتی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان می‌توان محدوده جغرافیایی حرکت و محدوده سرعت مجاز برای ماشین‌آلات معدنی تعریف کرد. به این ترتیب، با کنترل لحظه‌ای مدیریت ناوگان، در صورتی که راننده از محدوده تعیین شده عبور کند، اخطاری به او اعلام می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا نظارت دقیقی بر ماموریت‌ها، تخلیه بار و بارگیری تجهیزات صورت پذیرد. این کار علاوه بر این که در انجام فعالیت‌ها نظم بیشتری به وجود می‌آورد، از هدر رفت سوخت نیز جلوگیری می‌کند.

تعیین محدودیت حرکتی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگانتعیین محدودیت حرکتی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان ابزاری مهم برای صنعت معدن

صنعت معدن صنعتی مهم و پیچیده است که بهره‌وری از آن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و کنترل و نظارت دقیق است. مدیریت دقیق ماشین‌آلات صنعت معدن و نظارت بر کیفیت کار رانندگان آن‌ها بدون سامانه هوشمند مدیریت ناوگان امکان‌پذیر نیست. پیشرفت تکنولوژی و ظهور نرم‌افزارهای رصد ناوگان به کمک ردیاب در سال‌های اخیر کمک کرده است تا صنعت معدن با برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه در جهت پیشرفت هر چه بیشتر گام بردارد. در پایان می‌توان گفت که نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن برای افزایش راندمان کاری اجتناب‌ناپذیر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)