گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو به چه صورت می باشد؟

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

زمانی که صحبت از به سرقت رفتن خودرو می‌شود، اولین موضوعی که به ذهنمان می‌رسد مجهز بودن خودرو به سیستم ایمنی است. طبق آمار پلیس نیروی انتظامی، اکثر افرادی که برای یافتن خودروی مسروقه خود به پلیس مراجعه کرده‌اند، افرادی بوده‌اند که خودروی آن‌ها مجهز به ایمنی کافی نبوده و سارق را تحریک به دزدی کرده است. بستن قفل پدال، قفل فرمان و استفاده از دزدگیر اگرچه تا حد زیادی ایمنی برای خودرو فراهم می‌کنند اما سارقان تنها با کمی زمان گذاشتن بیشتر می‌توانند در نهایت ماشین را به سرقت ببرند. به همین دلیل نیاز است تا با نصب ابزاری قوی‌تر و قدرتمندتر، ایمنی بسیار خوبی برای خودرو فراهم آورد. ردیاب خودرو بهترین وسیله برای ایمن نگه داشتن خودرو است. اطلاع از موقعیت دقیق وسیله نقلیه، مسیر حرکت، کنترل سرعت و متوقف کردن خودرو از راه دور مهم‌ترین مزایای ردیاب برای خودرو است. اگر با توجه به این مزایا، یک ردیاب خوب تهیه کرده‌اید، آیا می‌دانید که چطور باید آن را نصب کنید؟ نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو به چه صورت است؟ ما در این مطلب سعی داریم تا با نحوه نصب جی پی اس خودرو بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

دستگاه ردیاب خودرو

دستگاه ردیاب خودرو

مراحل نصب ردیاب خودرو

نصب ردیاب، کاری تخصصی است که قبل از انجام آن نیاز است تا اطلاعات کافی در مورد دستگاه داشته باشید. برای نصب ردیاب نیاز به سیم‌کشی دستگاه و وصل کردن برق آن به باتری ماشین دارید. همچنین باید سیم‌کارتی را داخل ردیاب قرار دهید تا به کمک آن بتوانید اطلاعات لازم را دریافت کنید. بعضی از ردیاب‌ها برای فعال شدن فقط نیاز دارند تا به باتری خودرو متصل شوند؛ اما برخی دیگر، که امکانات حرفه‌ای‌تری را برای صاحب خودرو فراهم می‌کنند، از جمله امکان خاموش کردن ماشین از راه دور و امکان شنود کابین، نیاز دارند تا رله‌ قطع‌کن، میکروفن، بلندگو و سنسور سوخت نصب شود. در نتیجه این کار تخصصی است. با همه این‌ها، در ادامه به مراحل نصب دستگاه ردیاب خودرو آشنا خواهیم شد.

نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو
نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو

مرحله اول: انتخاب محل مناسب برای نصب

اولین اقدام در نصب ردیاب خودرو، انتخاب یک محل مناسب در داخل خودرو یا خارج از آن است به گونه‌ای که ردیاب از دید پنهان باشد و سارق نتواند به محل آن پی ببرد. اگر ردیاب ضد آب باشد، می‌توانید آن را بیرون از کابین ماشین نصب کنید. در صورتی که ردیابتان از نوع ردیاب آهنربایی است، آن را در قسمتی از ماشین قرار دهید که برای شارژ باتری آن بتوانید دسترسی به آن داشته باشید.

مرحله دوم: آماده سازی جی پی اس خودرو

گام دوم، گام عملی برای نصب ردیاب است. به ترتیب مراحل زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا دستگاه ردیاب را و سپس سیم‌های اتصال را  از داخل بسته‌بندی بردارید. می‌توانید برای کاهش آسیب احتمالی به سیم‌ها هنگام حرکت خودرو، سیم‌های رنگی را به کمک نوار چسب برق به همدیگر متصل کنید.
  • در مرحله بعد سیم کارت مورد نظرتان را در محل تعبیه شده برای سیم کارت قرار دهید. 
  • در گام آخر این مرحله، باید سوکت اصلی سیم‌های اتصال را به دستگاه ردیاب خودرو و سیم آنتن جی پی اس و آنتن سیم کارت را به محل تعبیه شده روی دستگاه متصل کنید. 

مرحله سوم: سیم کشی ردیاب (اتصال ردیاب به سیستم برق ماشین)

اکثر ردیاب‌های موجود در بازار مجهز به یک باتری هستند که در صورت قطع کابل، این باتری کار پشتیبانی را انجام دهد تا عملکرد ردیاب مختل نشود. با این حال، ردیاب باید به برق خودرو متصل شود. این مرحله نیاز دارد تا به سیستم برق خودرو آشنایی داشته باشید. اگر اطلاعات  کافی در مورد سیستم برق ماشین ندارید، حتماً نصب ردیاب را به دست یک متخصص بسپارید. برای اتصال مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • سیم قرمز را به سر مثبت باتری خودرو متصل کنید؛
  • سیم مشکی را به سر سر منفی باتری خودرو متصل کنید؛
  • سیم مشخص شده جهت اتصال به ACC را به ACC ماشین متصل کنید.

نحوه سیم کشی ردیاب خودرو
نحوه سیم کشی ردیاب خودرو

مرحله چهارم: نصب کلید هشدار SOS ردیاب ماشین

یکی از سیم‌های ردیاب به دکمه SOS متصل می‌شود. SOS علامتی بین‌المللی است که در تمام دنیا در زمان خطر، نیاز به امداد فوری را اعلام می‌کند. در ردیاب‌ها نیز با فشردن دکمه SOS درخواست کمک فوری نمایید. شاید تصور کنید که فقط ردیاب‌های شخصی دارای این قابلیت هستند اما باید گفت که در ردیاب‌های خودرو نیز این قابلیت وجود دارد. برای نصب و فعال‌سازی کلید هشدار SOS کافی است سیم مشکی آن را به سیم‌های اصلی متصل کنید.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

مرحله پنجم: نصب رله قطع برق GPS خودرو

رله قطعه‌ای که برای وصل کردن و قطع کردن جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. اتصال این قطعه در دستگاه جی پی اس، برای زمانی به کار می‌آید که نیاز است تا از راه دور ماشین را خاموش کنید. به کمک متصل کردن سیم به سیم‌پیچ (سیم تحریک رله که سیمی ضخیم است) می‌توانید رله قطع برق خودرو را اتصال دهید. سپس، سیم های دیگر باید به سر مثبت باتری و خط استارت خودرو متصل شوند.

مرحله ششم: فعال کردن هشدار جی پی اس برای باز شدن در خودرو

یکی از قابلیت‌های مهم ردیاب خودرو این است که در صورت باز شدن درب خودرو، به صاحب ماشین اطلاع می‌دهد. برای فعال کردن این قابلیت کافی است تا در صورت پشتیبانی دستگاه، سیم مشخص شده را به قسمت ورودی در خودرو متصل کنید.

مرحله هفتم: فعال کردن قابلیت ارتباط صوتی ردیاب ماشین

در صورتی که تمایل دارید قابلیت ارتباط صوتی جی پی اس خودرو را فعال کنید، باید میکروفن یا بلندگوی ردیاب را نصب کنید. برای نصب کافی است تا جک نری 3.5 میلی‌متری را به دستگاه متصل کنید و سپس سوکت را به میکروفن متصل کنید. 
در صورت تمایل برای نصب بلندگو نیز باید یک بلندگو به صورت جداگانه به همراه جک 3.5 میلی‌متری تهیه نمایید و سپس آن را به فیش مادگی متصل نمایید.

ارتباط صوتی ردیاب ماشین
ارتباط صوتی ردیاب ماشین

مرحله هشتم: نصب اپلیکیشن ردیاب خودرو

در مرحله پایانی و بعد از آن که از فعال بودن GPRS سیم کارت خود اطمینان پیدا کردید، اپلیکیشن مربوط به دستگاه خود را روی گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود نصب کنید و با اتمام نصب دستگاه ردیاب خودرو از ایمنی خودرویتان لذت ببرید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)