گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

چه تفاوت هایی بین رهیاب و ردیاب خودرو وجود دارد؟

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

با پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روز شاهد پدیدار شدن ابزارهای جدید در حوزه علم و فناوری هستیم. با شناخت این ابزارها و استفاده صحیح از آن‌ها، بسیاری از کارهای روزمره زندگی آسان‌تر خواهد شد و ایمنی و امنیت افزایش خواهد یافت. گاهی به دلیل تشابه اسمی بعضی از این تکنولوژی‌های روز ممکن است نتوانیم تصمیم‌گیری صحیحی برای استفاده از آن‌ها داشته باشیم. یکی از این تشابه‌های اسمی، تشابه واژه میان رهیاب و ردیاب است. این دو واژه اگرچه در ظاهر شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما تفاوت‌های آشکاری با هم دارند. آیا می‌دانید که چه تفاوت هایی بین رهیاب و ردیاب خودرو وجود دارد؟ در این مطلب سعی داریم تا به تفاوت ردیاب و رهیاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

مختصری در مورد جی پی اس

پیش از آن که به تفاوت رهیاب و ردیاب بپردازیم، بهتر است با سیستمی جهانی آشنا شویم که این دو اصطلاح به کمک آن عمل می‌کنند. جی پی اس (سر واژه Global Positioning System) سیستم موقعیت‌یاب جهانی است که به کمک چندین ماهواره در مدار زمین، اطلاعات دقیقی از مکان دستگاه گیرنده مخابره می‌کند. جی پی اس در دنیای مدرن 2 کاربرد مهم دارد:

  1. ردیابی که به آن GPS Tracking گفته می‌شود؛
  2. رهیابی که به آن GPS Navigation گفته می‌شود.

این دو کارکرد با هم متفاوتند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

ردیاب و رهیاب خودرو
ردیاب و رهیاب خودرو

رهیاب چیست؟

رهیاب یا مسیریاب خودرو ابزار نرم‌افزاری نوین است که به کمک سیگنال‌های ماهواره‌های موجود در اطراف زمین، موقعیت حال حاضر یک شخص یا یک وسیله را نشان می‌دهد. احتمالاً شما هم تا به حال نام اپلیکیشن‌هایی مانند نشان، ویز، بلد و ... را شنیده باشید. این اپلیکیشن‌ها به کمک ماهواره‌های جی پی اس و از طریق یک نمایشگر زنده (گوشی تلفن همراه)، به شما کمک می‌کنند که بهترین راه برای رسیدن به مقصدتان را بیابید؛ به همین دلیل است که نام این ابزارها رهیاب یا مسیریاب نهاده شده است. رهیاب‌ها معمولاً مجهز به راهنمای صوتی هم هستند و زمانی که مقصد را برای آن‌ها تعیین می‌کنید، برای یافتن راه شما را به صورت صوتی راهنمایی می‌کنند و به شما اعلام می‌کنند که از کدام مسیر کوتاه‌تر و کم‌ترافیک‌تر حرکت کنید. رهیاب‌ها از سه بخش صفحه نمایشگر (مانیتور)، جی پی اس و نرم افزار خاص خود تشکیل شده‌اند.

تفاوت ردیاب و رهیاب خودرو
تفاوت ردیاب و رهیاب خودرو

نحوه کار رهیابی با GPS به چه صورت است؟

همان طور که گفتیم رهیاب‌ یا همان مسیریاب از 3 قسمت تشکیل شده است. در ابتدا، کاربر به کمک نقشه‌ای که رهیاب بر روی صفحه نمایش در اختیار او قرار می‌دهد، مبدأ و مقصد مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. رهیاب به کمک جی پی اس، مسیر را ارزیابی می‌کند و بر اساس شرایط مسیر، کوتاه‌ترین و خلوت‌ترین مسیر را برای کاربر می‌یابد. یافتن مسیرهای خلوت و شلوغ بر اساس اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که اطلاعات سایر ماشین‌های دارای جی پی اس فعال در اختیار سامانه موقعیت‌یابی جهانی قرار می‌دهند. هر چه تعداد رانندگان مجهز به جی پی اس فعال بیشتر باشد، اطلاعاتی که رهیاب در اختیار شما قرار می‌دهد نیز دقیق‌تر است. این ابزار به خصوص زمانی که شما هیچ آشنایی با مسیر مقصد ندارید، بسیار کاربردی خواهد بود.
از توضیحات ارائه شده در می‌یابیم که ردیاب ابزاری ایده‌آل برای یافتن مسیر مناسب و به دور از شلوغی است.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

رهیابی با جی پی اس
رهیابی با GPS

کاربردهای رهیاب چیست؟

رهیاب اخیراً محبوبیت زیادی میان افراد پیدا کرده است. در گذشته، زمانی که می‌خواستید در شهر خودتان یا شهری دیگر به مقصدی جدید بروید که با مسیر آشنایی نداشتید، ناچار بودید تا در محلی پارک کنید و از مردم نحوه رسیدن به مقصد را بپرسید. این افراد هم بدون اطلاع از نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین مسیر، شما را راهنمایی می‌کردند. اما به کمک رهیاب‌ها، بدون نیاز به توقف و از همان ابتدا مبدأ می‌دانید که مسیر چگونه است. از مهم‌ترین کاربردهای رهیاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هشدار به راننده در زمان اشتباه رفتن به مقصد؛
  • اعلام مسیر به صورت صوتی؛
  • اعلام حوادث جاده‌ای و حضور پلیس راه؛
  • مسیریابی لحظه‌ای و امکان تغییر مقصد حین سفر؛
  • ارزیابی زمان رسیدن به مقصد؛
  • نشان دادن مراکز خدماتی مختلف از جمله بیمارستان‌ها، موزه‌ها، رستوران‌ها و پمپ بنزین؛
  • امکان به اشتراک گذاری محل فعلی برای مخاطب.

کاربرد رهیاب خودرو
کاربرد رهیاب خودرو

ردیاب چیست؟

اکنون به سراغ ردیابی به کمک GPS می‌رویم. ردیاب ابزار سخت‌افزاری است که از آن برای پیدا کردن موقعیت کنونی خودرو، شخص یا حیوانات استفاده می‌شود. ردیاب جی پی اس به کمک سامانه موقعیت‌یاب جهانی، سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت می‌کند و از طریق سیم کارت قرار گرفته در داخل خود اطلاعات دقیق در مورد موقعیت زمانی، مکانی و سرعت حرکت گیرنده ارائه می‌دهد. ردیابی با جی پی اس به کمک 5 جز تشکیل دهنده امکان‌پذیر است:

  • سخت افزار (گیرنده امواج ماهواره‌ای)
  • نرم افزار (اپلیکیشن)
  • سرور
  • سیم کارت
  • جی پی اس
  • تلفن هوشمند

ردیاب‌ها، بر خلاف رهیاب‌ها، ابزاری برای ایمنی بیشتر محسوب می‌شوند و از آن‌ها می‌توان به عنوان ابزار ضدسرقت استفاده کرد.

ردیاب خودرو
ردیاب خودرو

نحوه کار ردیاب چگونه است؟

ردیاب گیرنده‌ای سیم ‌کارت‌خور است که به کمک جی پی اس و از طریق ارسال پیامک یا از طریق اپلیکیشن محل دقیق وسیله را به صاحب ردیاب نشان می‌دهد. این وسیله در انواع گوناگونی عرضه می‌شود و از آن می‌توان برای ردیابی وسیله نقلیه شخصی، وسایل نقلیه عمومی و سازمانی، والدین و کودکان و همچنین حیوانات استفاده کرد. محل نصب آن در خودرو در قسمتی پنهان از دید است.

ردیاب خودرو چگونه کار می کند
نحوه کار کردن ردیاب خودرو

کاربردهای ردیابی با جی پی اس چیست؟

تصور کنید که خودروی خود را در پارکینگ یا خیابان پارک کرده‌اید و با خیال آسوده مشغول کارهای خود هستید. اما زمانی که به سراغ خودروی خود می‌روید، اثری از آن نمی‌یابید. ردیاب GPS در این لحظه به کمک شما می‌آید و مانند یک دزدگیر ماهواره‌ای عمل می‌کند! اگر خودرویتان مجهز به ردیاب بوده باشد، به راحتی می‌توانید از محل خودرو اطلاع پیدا کنید و یا از راه دور حرکت آن را متوقف کنید. از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب جی پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از وسیله نقلیه؛
  • کنترل از راه دور؛ 
  • امکان تعیین سرعت و محدوده حرکت ماشین و اعلام هشدار در صورت تخطی؛
  • نشان دادن موقعیت دقیق وسیله نقلیه بر روی نقشه به صورت لحظه‌ای؛
  • امکان متوقف کردن حرکت خودروی مسروقه؛
  • اعلام هشدار باز شدن درب خودرو؛
  • امکان ذخیره اطلاعات و ارائه آن برای آنالیز؛
  • اعلام هشدار خاموش یا روشن شدن موتور خودرو.

به طور کلی ردیاب ابزاری برای ایمنی بیشتر خودرو و نظارت دقیق‌تر بر راننده است.

ردیابی با جی پی اس خودرو
ردیابی با GPS خودرو

تفاوت ردیاب و رهیاب خودرو چیست؟

با توجه به تعریف‌های این دو مفهوم و کارکردهای آن‌ها احتمالاً متوجه تفاوت‌های این دو کلمه شبیه به هم شده‌اید. برای آسان‌تر شدن این موضوع که چه تفاوت‌هایی بین رهیاب و ردیاب خودرو وجود دارد، در جدول زیر به طور خلاصه کارکردهای آن‌ها را مقایسه کرده‌ایم:

رهیاب ردیاب
کاربرد امنیتی ندارد و تنها موقعیت لحظه‌ای را نشان می‌دهد. کاربرد ایمنی و ضدسرقت برای خودرو دارد و در صورت سرقت امکان پیدا کردن خودرو و خاموش کردن آن از راه دور را می‌دهد.
نیازی به مخفی‌سازی آن نیست. باید در محلی مخفی در خودرو نصب شود تا سارق متوجه وجود آن نشود.
کاربرد آن فقط مسیریابی و نشان دادن مسیر است. بر اساس انواع آن کاربردها و امکانات مختلفی دارد.
امکان ذخیره کردن اطلاعات را ندارد. اطلاعات را تا یک سال ذخیره‌سازی می‌کند و برای تحلیل ارائه می‌دهد.
امکان کنترل از راه دور ندارد و تنها به صورت لحظه‌ای به خود فرد اطلاعات می‌دهد. امکان کنترل از راه دور و در بعضی موارد شنود داخل کابین را دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی کامل کاربردها و عملکردهای رهیاب و ردیاب پرداختیم؛ دو مفهومی که به کمک سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی پی اس) کار می‌کنند و با وجود شباهت‌های ظاهری کاربردهای کاملاً متفاوتی دارند. اگر تصمیم دارید تا ایمنی بیشتری برای خودروی خود فراهم کنید، توصیه می‌کنیم که با خرید بهترین ردیاب مانع از به سرقت رفتن خودروی خود شود. در صورتی که تصمیم به یافتن مسیر دارید، استفاده از یک اپلیکیشن خوب رهیابی به کمک شما می‌آید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)