گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

استفاده از جی پی اس خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

25 اردیبهشت ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

حفظ ایمنی خودرو و پیشگیری از سرقت آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو بوده است. پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن ابزارهای ضد سرقت از جمله ردیاب‌ها یا همان جی پی اس خودرو کمک کرده تا اگر مالک خودرو هستید، بتوانید امنیت بیشتری برای وسیله نقلیه خود فراهم آورید. جی پی اس وسیله‌ای کوچک و کاربردی است که به کمک سامانه‌ای ماهواره‌ای به صاحب خودرو این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت زمانی و مکانی کنترل بیشتری روی وسیله نقلیه خود داشته باشد و به این ترتیب مانع از سرقت وسیله نقلیه خود شود. آیا با این سیستم موقعیت‌یاب جهانی آشنایی دارید؟ با کاربردهای آن آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که استفاده از جی پی اس خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟ در این مطلب سعی داریم تا بیشتر با مزایا و معایب جی پی اس آشنا شویم. با ما همراه باشید.

جی پی اس خودرو
جی پی اس خودرو

جی پی اس خودرو چیست؟

GPS (سرواژه Global Positioning System به معنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی) سامانه‌ای است که به کمک ماهواره‌های اطراف زمین، اطلاعات دقیقی در مورد مکان گیرنده جی پی اس ارائه می‌دهد. از این سامانه کاربردی در خودرو نیزاستفاده می شود. جی پی اس خودرو یا همان ردیاب ماشین وسیله ای کوچک، کاربردی و سیم‌کارت خور است که مانند دزدگیر داخل وسیله نقلیه نصب می شود و با اتصال به سامانه جهانی GPS به صاحب خودرو این امکان را می‌دهد تا بتواند از موقعیت وسیله نقلیه خود در هر نقطه مکانی و زمانی آگاه شود و به کمک اپلیکیشن یا از طریق اس ام اس کنترل آن را به دست بگیرد. اطلاعات مربوط به موقعیت دقیق خودرو از طریق پیامک و یا از طریق اینترنت به صاحب ماشین ارسال می شود و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه به نمایش می‌گذارد.

مزایا و معایب جی پی اس خودرو
مزایا و معایب جی پی اس خودرو

کاردبرد جی پی اس خودرو چیست؟

با افزایش دغدغه صاحبان خودرو نسبت به سرقت و با پیشرفت تکنولوژی، دیگر تنها استفاده از دزدگیر یا ابزارهای ضد سرقت مانند قفل فرمان یا قفل پدال کافی نیست. اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد جی پی اس خودرو، نشان دادن موقعیت مکانی وسیله نقلیه روی نقشه در هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانه روز است. این کاربرد مهم در زمان سرقت خودرو اهمیت بیشتری پیدا می کند. از دیگر کاربردهای جی پی اس خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان خاموش کردن خودرو در حال حرکت؛
  • امکان تعیین محدوده سرعت،
  • امکان تعیین محدوده حرکتی؛
  • امکان ردیابی خودرو و ذخیره کردن داده‌ها؛

کاربرد جی پی اس خودرو
کاربرد جی پی اس خودرو

به دلیل همین کاربردها، استفاده از جی پی اس خودرو در سال‌های اخیر افزایش یافته است. از این وسیله کاربردی در ماشین شخصی، تاکسی‌ها، سرویس حمل و نقل شهری و بین شهری، خودروهای سازمانی و تمامی وسایل نقلیه دیگر می‌توان استفاده کرد. اما آیا این امکانات و کاربردهای جی پی اس مزایایی هم دارد؟ در ادامه به بررسی مزایای GPS می‌پردازیم.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

مزایای جی پی اس خودرو

با توجه به کاربردهای جی پی اس برای ماشین، احتمالاً می‌توانید مزایای این وسیله کاربردی را حدس بزنید. در ادامه به مهم‌ترین مزایای ردیاب خودرو می پردازیم.

مزایای جی پی اس خودرو
مزایای جی پی اس خودرو

پیشگیری از سرقت و اقدام به موقع حین سرقت

مهم‌ترین مزیت استفاده از جی پی اس افزایش ایمنی خودرو و جلوگیری از سرقت است. حتی در زمان سرقت خودرو، این وسیله موقعیت دقیق خودرو را به شما نشان خواهد داد و شما را برای یافتن هر چه زودتر ماشین کمک می‌کند. علاوه بر این، در زمان سرقت و حین حرکت ماشین، می‌توانید به کمک کنترل از راه دور، ماشین را از حرکت وادارید و مانع از دور شدن بیشتر خودرو شوید.

افزایش ایمنی مسافران، راننده و ماشین

زمانی که جی پی اس در ماشین‌های سازمانی نصب می‌شود، کارفرمایان نیز می‌توانند نظارت بیشتری بر ماشین و رفتار راننده داشته باشند. کنترل سرعت و مسیر حرکت باعث افزایش ایمنی مسافران، راننده و خودرو می‌شود.

کاهش هزینه‌های سوخت

با تعیین محدوده سرعت و حرکت خودرو برای جی پی اس میزان هدر رفت سوخت ناشی از افزایش سرعت و یا تغییر مسیر کمتر خواهد شد و فرد یا سازمان می‌تواند با کاهش هزینه‌ها، مدیریت بودجه خود را نیز در دست بگیرد.

کاهش هزینه سوخت با جی پی اس خودرو
کاهش هزینه سوخت با جی پی اس خودرو

امکان ردیابی بسته‌های ارسالی مشتریان

یکی از مزایای جی پی اس‌‌ها به خصوص برای خودروهای سازمانی ، امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. جی پی اس در هر لحظه موقعیت خودرو را نشان می‌دهد و اگر شخصی وسیله‌ای را با خودرو ارسال کرده باشد، می‌تواند از موقعیت مکانی لحظه‌ای وسیله خود مطلع شود. این کار به شفافیت ارائه خدمات به مشتریان و سرویس‌دهی بهتر کمک خواهد کرد.

ارائه گزارش از مسیر حرکت خودرو

جی پی اس علاوه بر این که به صورت لحظه‌ای و آنلاین موقعیت خودرو را نشان می‌دهد، مسیرهای قبلی حرکت خودرو را نیز برای آنالیزهای بعدی ثبت می‌کند و به این ترتیب گزارشی کامل از مسیر حرکت خودرو، تاریخ و زمان حرکت آن ارائه می‌دهد.

مقرون به صرفه بودن

علاوه بر این مزیت‌های تخصصی GPS خودرو، مقرون‌به‌صرفه بودن این وسیله نیز از مزایایی است که موجب شده تا طرفداران بسیاری پیدا کند. پرداخت هزینه‌ای مناسب برای خرید جی پی اس خودرو و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از سرقت به کمک آن دلیلی بر مقرون‌به‌صرفه بودن این وسیله است.

صرفه اقتصادی در استفاده از جی پی اس
صرفه اقتصادی در استفاده از جی پی اس

معایب جی پی اس خودرو

زمانی که برای خرید ردیاب ماشین اقدام می‌کنید، با طیف انواع GPS ماشین در بازار روبه‌رو می‌شوید که ممکن است برخی از آن‌ها معایبی داشته باشند. از رایج‌ترین معایب برخی جی پی اس‌های ارزان و بی‌کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارسال اطلاعات نادرست و غیردقیق از محل خودرو

اگر جی پی اس خودرو ضعیف باشد، ردیابی خودرو به درستی انجام نخواهد شد و به این ترتیب مهم‌ترین وظیفه جی پی اس، یعنی نشان دادن محل قرارگیری ماشین، با اختلال روبه‌رو می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل که با هدر رفتن سرمایه شما همراه است، برای خرید، همیشه بهترین جی پی اس موجود در بازار را انتخاب کنید.

تمام شدن ناگهانی شارژ باتری

باتری جی پی اس حتی زمانی که ماشین در حالت خاموش است، انرژی مصرف می‌کند. یک ردیاب خوب مجهز به باتری با طول عمر مناسب است و با شارژ آن در زمان مناسب هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. اما نامرغوب بودن باتری با تمام شدن ناگهانی شارژ آن همراه است.

معایب جی پی اس خودرو
معایب جی پی اس خودرو

نداشتن گارانتی

یکی از مهم‌ترین معایب ردیاب‌های نامرغوب، نداشتن گارانتی معتبر است. این موضوع باعث می‌شود که دستگاه در مدت کوتاهی از کار بیفتد و دیگر قابل استفاده نباشد. این موضوع ممکن است هم هزینه‌ای اولیه‌ای را که برای خرید ردیاب پرداخته‌اید هدر دهد و هم در زمان سرقت، مشکلاتی را فراهم آورد. حتماً در زمان خرید GPS به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید و بهترین نوع جی پی اس را خریداری کنید.

نتیجه گیری

یک جی پی اس خوب با تمام مزایای خود، از جلوگیری از سرقت گرفته تا نظارت بیشتر بر کارمندان، این شرایط را برای شما فراهم می‌کند تا ایمنی بیشتری برای خود و وسیله نقلیه فراهم کنید. اما انتخاب یک جی پی اس نامرغوب و متفرقه چیزی جز ارسال اطلاعات اشتباه و ناقص و بروز خرابی نخواهد داشت و نه تنها مزیتی نخواهد داشت بلکه هزینه‌های بیشتری برایتان به بار خواهد آورد. توصیه می‌کنیم که برای خرید جی پی اس، تمامی فاکتورهای یک ردیاب خوب را در نظر بگیرید و به دلیل ارزان بودن، دستگاهی را انتخاب نکنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)