گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

20 مرداد ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

ممکن است به عنوان مدیر ناوگان؛ این سوال برای شما پیش بیاید که خودروهایتان به چه امکاناتی نیاز دارند؟ به خصوص اگر در حوزه حمل مواد فسادپذیر مانند مواد غذایی، دارویی و بهداشتی  فعالیت دارید.

کنترل دما و استاندارد بودن فضای یخچال کانتینرها برای ناوگانی که در حوزه حمل مواد فسادپذیر فعالیت  می‌کند امری مهم و چالش‌پذیر است.‌ در واقع برای حمل چنین موادی باید طبق اصول خاصی عمل کرد. برای مثال؛ از آنجا که مواد غذایی،دارویی و بهداشتی دارای تاریخ مصرف هستند بنابراین نباید وقفه طولانی از زمان تولید تا رسیدن آن مواد به دست مشتری بیفتد و همچنین دمای یخچال در طول مسیر باید استاندارد باشد و کمتر یا بیشتر از حد تعیین شده نباشد.

چنانچه یخچال یکی از کانتینرها از کار بیفتد و یا به دلیل سهل‌انگاری خاموش شود، تمام بار خودرو فاسد شده و ناوگان با ضرر بسیار زیادی مواجه خواهد شد. سوخت مصرفی کانتیرها و تعمیرات و نگهداری این خودروها از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تحت کنترل باشد.

نرم افزارهای مدیریت ناوگان کمک شایانی به کاهش هزینه سوخت، امکان کنترل دمای یخچال‌ کانتینرها، امکان هشدار در صورت خرابی احتمالی قطعات خودروها و ... را فراهم کرده است. در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل درباره راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و داروییمدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

چگونگی کمک یک سامانه ردیابی به مدیریت ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

مدیران ناوگان در شرکت‌های حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی نیاز به سیستمی برای مدیریت بهتر و نظارت کامل بر سیستم حمل‌ونقل شرکت دارند. این سیستم باید بتواند جزئی‌ترین مسائل را هم تشخیص دهد، سپس این اطلاعات را فیلتر کند تا موارد استفاده ناکارامد سوخت خودروها مشخص شود، موارد مربوط به افزایش ایمنی خودروها شناسایی شود و راهکارهای جدید برای افزایش رضایت مشتریان ارائه شود.

برای مثال فرض کنید قرار است در ساعت مشخصی مواد غذایی یا دارویی به دست مصرف‌کننده برسد، چنانچه بخشی از یخچال کانتینر دچار خرابی شود، دمای یخچال افزایش یافته و در نتیجه مواد غذایی یا دارویی نیز فاسد می‌شود، در نتیجه محموله برگشت خورده و کانتینر مجدد به محل بارگیری بازمی‌گردد و شرکت بابت هزینه‌ای که صرف سوخت و خرید مواد غذایی یا دارویی کرده است متضرر می‌شود. اما در صورتی که خودرو مجهز به ردیاب و سنسور دما باشد جلوی تمامی این اتفاقات گرفته می‌شود.

نحوه کمک به مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویینحوه کمک به مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

یک سیستم جامع مدیریت ناوگان؛ اطلاعات کاملی از عملکرد ناوگان به شما ارائه می‌دهد. با نصب یک نرم افزار ساده، مدیران می‌توانند از موقعیت مکانی وسایل نقلیه خود، شرایط ترافیک و از زمان‌های بیکاری رانندگان آگاه شوند، هزینه‌های اضافه سوخت را کاهش دهند و از بروز تصادفات رانندگی، سرقت خودرو و .... جلوگیری کنند.

در واقع بهره‌مندی از یک سیستم جامع مدیریت ناوگان باعث می‌شود میلیاردها تومان در هزینه شرکت صرفه جویی شود. همچنین این سیستم به مدیران امکان این را می‌دهد که از تمامی اطلاعات و داده‌ها بک‌آپ بگیرند و راهکاری های علمی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کارکنان ارائه دهند.

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ردیاب خودرو مجهز به جی پی اس

اگر شما مدیر ناوگان هستید با مجهز کردن خودروهای ناوگان به ردیاب خودرو همواره می‌توانید مسیرهای تردد خودروها را تحت کنترل داشته باشید و همزمان مکان‌های توقف، مسیر رفت‌وآمد و... خودروها را بر روی مانتیور خود ببینید. چنانچه شما مدیریت ناوگان پخش و توزیع را بر عهده دارید، به کمک نصب ردیاب خودرو و استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان در موبایل یا کامپیوتر خود می‌توانید تمامی وسایل نقلیه خود را تحت نظارت داشته باشید و رانندگانی که به مقصد نزدیک‌تر هستند را مشخص کنید و حتی با اعلام قبلی نرم‌افزار می‌توانید رانندگان را از گرفتار شدن در مسیرهای پرترافیک نجات دهید.

ویژگی های مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و داروییویژگی های مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

کاهش هزینه‌های مصرف سوخت

یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های ناوگان‌ حمل‌ونقل هزینه‌های مربوط به خرید سوخت خودروها است. اما در صورتی که از یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان استفاده شود، رانندگان را در شناسایی مسیرهای کم‌ترافیک و مناسب کمک می‌کند، که همین موضوع می‌تواند در کاهش هزینه سوخت شرکت موثر باشد و همچنین استفاده از ماژول و سنسور سوخت می‌تواند کمک شایانی در کنترل مصرف سوخت ناوگان داشته باشد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از وب سایت شرکت کاوشکام دنبال نمایید

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنعت بیمه

نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

کاربرد ردیابی ماهواره ای در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

نظارت و تطبیق ساعت‌های کاری خودروهای ناوگان

یکی از موارد بسیار مهم در مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی (خودروهای یخچال‌ دار) این است که؛ این مواد فسادپذیر هستند و دارای تاریخ مصرف هستند، بنابراین از زمان تولید تا زمانی که این محصولات به دست مصرف‌کنندگان برسد نباید وقفه‌ی طولانی ایجاد شود. بنابراین ساعات کاری که خودروهای شرکت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از مهم‌ ترین مسائل، رسیدن خودروها به مشتری طبق ساعت مقرر است. از طرفی مقررات HOS تعداد ساعاتی که رانندگان می‌توانند در جاده باشند را تعیین می‌کند. این مقررات کمک شایانی به کاهش تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی دارد. پس شما به عنوان مدیر ناوگان، اگر از ساعات کاری رانندگان خود مطلع شوید، می‌دانید کدام یک از رانندگان را برای انجام ماموریت اعزام کنید. فرستادن راننده‌ی خسته و خواب‌آلود علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به بروز حادثه شود بلکه مشتریان هم از بدقولی شما اعلام نارضایتی خواهند کرد.

عملکرد بهینه مسیریابی

هدف از نرم‌افزار مدیریت ناوگان افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها است. که یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این مهم، خرید نرم‌افزار ردیاب خودرو است. این نرم‌افزار رانندگان را در یافتن بهترین مسیرها کمک خواهد کرد. نرم‌افزار مدیریت ناوگان به گونه‌ای طراحی شده است که شما به عنوان مدیر ناوگان می‌توانید در لحظه مطلع شوید که کدام راننده در حال حرکت به سمت مقصد است، کدام راننده در حال تخلیه بار است، کدام راننده در حال بارگیری است و کدام راننده ماموریت خود را انجام داده است.

پس از اتمام یک ماموریت، می‌توانید به عقب برگردید و مسیری که توسط نرم‌افزار برنامه‌ریزی شده است را با مسیری که راننده طی کرده است مقایسه کنید. این ویژگی باعث می‌شود شما محموله‌ها را در زمان مقرر شده به دست مشتری برسانید و برنامه‌های مربوط به مسیریابی را براساس تجربیاتی که داشته‌اید برنامه‌ریزی کنید.

تشخیص، تعمیر و نگهداری

هر بار که یکی از خودروهای شرکت برای تعمیرات غیرمنتظره از پروسه ماموریت و ارسال محموله خارج می‌شود، شرکت چقدر متضرر می‌شود؟

تصادف، خرابی قطعات مصرفی خودروها و تعویض آنها و .... جزء مسائل اجتناب‌ناپذیر است که مدیریت ناوگان‌ها همواره با آنها روبرو می‌شوند. اما اگر بتوان زمان خرابی ماشین‌ها را پیش‌بینی کرد، قطعا اوضاع قابل کنترل‌تر خواهد بود. خرابی‌های غیرمنتظره علاوه براینکه باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، بلکه ممکن است چندین ساعت و یا حتی چندین روز نیز وقت تلف شود و مهم‌تر از همه باعث عدم رضایت مشتریان خواهد شد. خسارتی که موارد فاسدشدنی مانند غذا، نوشیدنی، دارو و لوازم بهداشتی وارد می‌‌کند هم جای خود را دارد.

اما با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان، به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به دمای یخچال خودروها ( با نصب سنسور دما)، وضعیت سوخت (استفاده از ماژول و سنسور سوخت) و سلامت فنی خودروها (استفاده از ماژول تعمیرات و نگهداری) و در صورت بروز خرابی یا ایجاد مشکل خاصی از طریق پیامک و نرم‌افزار به شما هشدار داده می‌شود تا قبل از بروز مشکلات هزینه‌بر اقدامات لازم را انجام دهید.

مزایای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و داروییمزایای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

نتیجه گیری

در واقع تنها راهی که رانندگان کانتینرهای مواد فسادپذیر اعم از مواد دارویی، غذایی و بهداشتی برای اطمینان از درست بودن یخچال‌ها دارند این است که دائماً از خودرو پیاده شوند و دمای یخچال را چک کنند تا مطمئن شوند دمای یخچال در وضعیت مناسب قرار دارد. اما اگر در میان راه به هر دلیلی یخچال دچار خرابی شود و دمای آن کمتر یا بیشتر شود، راننده زمانی از فاسد شدن مواد آگاه می‌شود که هیچ سودی ندارد و شرکت در اثر برگشت محموله ضرر بسیار زیادی را متحمل خواهد شد.

همچنین ناوگان‌ها با چالش دیگری نیز مواجه هستند و آن هم هزینه مربوط به سوخت خودروها و تعمیرات و نگهداری آنها است. که کنترل تمامی این موارد با نصب نرم‌افزار مدیریت ناوگان امکان پذیر است. این نرم‌افزار با بهره‌ مندی از سنسور دما، سنسور کنترل سوخت و ماژول تعمیرات و نگه‌داری؛ به صورت لحظه‌ای دمای یخچال کانتینرها را بررسی می‌کند و همچنین در صورت امکان خرابی قطعه‌ای از خودرو از طریق پیامک یا نرم‌افزار هشدار داده می‌شود تا قبل از ایجاد خرابی اقدامات لازم انجام شود و از هزینه‌های اضافی و عدم رضایت مشتریان جلوگیری شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)