گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

لجستیک هوشمند چیست؟

02 بهمن ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

زنجیره تأمین یکی از صنایع پیچیده و تأثیرگذار در هر کشور است که شامل فراهم کردن تسهیلات و امکانات مرتبط با تولید، انبارداری، عرضه و توزیع کالاها و خدمات می‌شود. در دنیای امروز که شاهد استفاده از فناوری‌ و هوشمندسازی در عرصه‌های مختلف هستیم یکی از موضوعات بسیار مهم در صنعت حمل‌ونقل، مربوط به لجستیک هوشمند است. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا به‌منظور کاهش قابل توجه هزینه‌های خود و به تبع آن افزایش بازدهی به‌دنبال استفاده از روش‌ها و راهکارهایی هستند که کلیه مراحل لجستیک از انبارداری تا تحویل کالا را به‌صورت هوشمند مدیریت کند. لجستیک هوشمند بهترین راهکار در حوزه زنجیره تامین است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها در تلاش برای حرکت در این مسیر هستند.

تعریف لجستیک هوشمند چیست؟

در خصوص تعریف لجستیک هوشمند (Smart Logistics) باید گفت که این نوع لجستیک یک فرایند و رویکرد نوین در مدیریت زنجیره تأمین و فرایندهای لجستیک به حساب می‌آید که در آن از فناوری‌های پیشرفته و ابزارهای مدرن استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این فناوری‌ها و ابزارها در مدیریت زنجیره تأمین بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و بالا بردن کیفیت ارائه خدمات است. در لجستیک هوشمند از فناوری‌ها و ابزارهای مختلف مانند تحلیل داده، اتوماسیون، اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌هایی که با هوش مصنوعی مرتبط است، در فرایندهای لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین برای دستیابی به اهداف استفاده می‌شود.

تعریف لجستیک هوشمند

مزایای هوشمندسازی لجستیک چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، لجستیک هوشمند رویکردی نوین در مدیریت زنجیره تأمین محسوب می‌شود که به‌صورت کلی بر اساس چهار مؤلفه اصلی یعنی اینترنت اشیاء، محاسبات شناخت، سیستم‌های سایبری فیزیکی و در دسترس بودن منابع سیستم‌های کامپیوتری بر اساس تقاضای مشتریان ساخته شده است. در حال حاضر این رویکرد می‌تواند نقش اساسی و مهم در تحول دیجیتالی مشاغل مختلف و زنجیره تأمین ایفا کند. در دنیای امروز لجستیک هوشمند به توسعه راه‌حل‌های خلاقانه در جهت نوآوری بیشتر در فعالیت‌های صنعتی کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس در خصوص مزایای استفاده از این رویکرد نوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان در دسترس بودن محصولات و خدمات
  • افزایش بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی
  • مدیریت بهینه هزینه‌های صنعتی و هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار
  • افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری
  • امکان استفاده از دارایی‌های موجود به‌صورت کارآمد

مزایای هوشمندسازی لجستیک

در خصوص لجستیک هوشمند باید به این موضوع اشاره کرد که این نوع از لجستیک می‌تواند اثر مستقیم بر روی بهبود روند حرکتی و جریان محصولات داشته، باعث افزایش ظرفیت‌های ذخیره‌سازی منابع و محصولات شده و امکان مدیریت انبار به شکل بهتر و مؤثرتر را فراهم کند. در صورتی که بخواهیم به‌صورت جزئی‌تر مزایای این نوع از لجستیک را مورد بررسی قرار دهیم می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • پیش‌بینی آسیب محصولات و تضمین کیفیت: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف در هر سازمان یا کسب‌وکار این است که محصولات و خدمات خود را در کمترین زمان و به‌صورت کارآمد به مشتریان عرضه کند. یکی از مزایای لجستیک هوشمند این است که می‌تواند آسیب‌پذیری‌های موجود برای محصولات را پیش‌بینی کرده و با بهینه‌سازی روند تولید منجر به افزایش کیفیت آن‌ها شود.
  • برنامه‌ریزی مناسب برای تولید: یکی از مشکلات مهم در بسیاری از صنایع زمان طولانی مورد نیاز برای رسیدن مواد اولیه به محل تولید است. در صورتی که صنایع و کسب‌وکارها از لجستیک هوشمند در زنجیره تأمین استفاده کنند این امکان را خواهند داشت که با برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه از دیرکرد در رسیدن مواد اولیه به خط تولید جلوگیری کرده تا وقفه‌ای در تولید و ارائه خدمات به وجود نیاید.
  • کسب اطمینان نسبت به تحویل به موقع محصول: استفاده از هوشمندسازی در لجستیک باعث می‌شود که برنامه‌ریزی در آن به‌صورت دقیق انجام شود که نتیجه آن تحویل دادن همه محصولات به مشتریان در زمان تعیین شده و به موقع خواهد بود. این موضوع یکی از عواملی است که منجر به بهبود قابلیت اطمینان یک کسب‌وکار شده و به‌صورت مستقیم تجربه مشتریان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کاربرد لجستیک هوشمند چیست؟

با توجه به آگاهی از تعریف لجستیک هوشمند و مزایای آن تا حدود زیادی می‌توان به کاربردهای این نوع لجستیک در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف پی برد. کاربردهای این رویکرد متنوع بوده که از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیش‌بینی تقاضا

اطلاعاتی که از طریق هوشمندسازی لجستیک به دست می‌آید به سازمان‌ها و کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بتوانند نیازهای آینده را به راحتی پیش‌بینی کنند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند زمان اوج تقاضا را پیش‌بینی کرده و با انجام یک سری تدابیر کمبود موجودی در این شرایط را به کمترین میزان کاهش دهند.

کاربرد لجستیک هوشمند

خدمات مشتری

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لجستیک هوشمند در سازمان‌ها و کسب‌وکارها، خودکارسازی ارتباط با مشتری و ترغیب آن‌ها به خرید مجدد است. بسیاری از ابزارهای موجود در این لجستیک به سازمان‌ها کمک می‌کنند که بتوانند مدت زمان رسیدن کالا به دست مشتریان را پیگیری نمایند که نتیجه آن کمک کردن به ایجاد انتظارات واقعی است.

خودکارسازی انبار

یکی دیگر از کاربردهای لجستیک هوشمند مربوط به خودکارسازی عملیات انبارداری از مرحله خرید تا تحویل در آخرین مایل (Last-mile Delivery) است. به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی در انبارداری باعث می‌شود که از الگوریتم‌های مختلف برای یادگیری مداوم از داده‌ها استفاده شده و با اتخاذ تصمیمات بهتر در انبارداری نسبت به تکمیل موجودی اقدام شود. در واقع ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند با یادگیری این الگوریتم‌ها کالاها را از انبار انتخاب، جابجا و در پالت‌ها بارگیری نمایند.

خودکارسازی انبار

برنامه‌ریزی منابع سازمانی  (ERP)

سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند از ERP به‌منظور برنامه‌ریزی زنجیره تأمین، تدارکات توزیع، شناسایی مسیرهای سفر و انبارهایی که می‌توانند کارایی را به حداکثر برسانند استفاده کنند. استفاده از این برنامه‌ها به مدیران این امکان را می‌دهد که بتوانند منابع انسانی، گردش کار و عملکرد نیروی کار را به‌صورت مستقل و مؤثر مدیریت کنند.

بهینه‌سازی مسیر

کسب‌وکارها می‌توانند از نرم‌افزارها و سیستم‌های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها در زمان واقعی استفاده کنند. از این داده‌ها می‌توان به‌منظور تعیین دقیق بهترین مسیرها برای رانندگان در ناوگان حمل‌ونقل استفاده کرد. در لجستیک هوشمند می‌توان از داده‌های پییشین نیز استفاده کرده و مسیر رانندگی را بهینه‌سازی کرد. شناسایی نزدیک‌ترین مکان برای استراحت، سوخت‌گیری، غذا خوردن و پارک کردن از دیگر امکانات و کاربردهای این سیستم است.

بهینه‌سازی مسیر

بازاریابی و فروش

از دیگر کاربردهای لجستیک هوشمند این است که می‌توان از آن به‌منظور افزایش سودآوری و بهبود کارایی عملیاتی استفاده کرد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی در این نوع لجستیک به خرده‌فروشان امکان می‌دهد که پیش‌بینی فروش در زمان واقعی را انجام دهند، سهام خود در اندازه بهینه نگه داشته و هزینه‌های حمل‌ونقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

سخن پایانی

در دنیای امروز استفاده از فناوری و هوشمندسازی در عرصه‌ها و حوزه‌هایی مختلف اجتناب‌ناپذیر بوده و به‌منظور مدیریت بهتر باید از ابزارهای مرتبط استفاده کرد. مدیریت زنجیره تأمین که فرایندهای مختلف از تولید کالا، انبارداری و توزیع آن را در برمی‌گیرد یکی از جنبه‌های مهم در هر سازمان و کسب‌وکار به حساب می‌آید. لجستیک هوشمند یکی از راهکارهای مؤثر در هوشمندسازی فرایند مدیریت زنجیره تأمین است که به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند بتوانند فرایندهای مختلف در این حوزه را به‌صورت هوشمند، مؤثرتر و با هزینه عملیاتی کمتر مدیریت کنند. گروه کاوشکام آسیا، با ارائه نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل نقش به‌سزایی در پیاده سازی لجستیک هوشمند دارد. 

سوالات متداول

لجستیک هوشمند چیست؟

رویکرد نوینی است که در آن از فناوری‌های پیشرفته و ابزارهای مدرن به‌منظور مدیریت زنجیره تأمین استفاده می‌شود.

در هوشمندسازی لجستیک از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در لجستیک هوشمند از فناوری‌ها و ابزارهای مختلف مانند تحلیل داده، اتوماسیون، اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزیت لجستیک هوشمند برای کسب‌وکارها چیست؟

از مهم‌ترین مزایای این رویکرد برای یک کسب‌وکار می‌توان به بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ و بهبود خدمات مشتری اشاره کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید