گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مدیریت ناوگان و ردیاب خودرو چه تاثیری در کاهش هزینه های توزیع دارند؟

24 آذر ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در گذشته، بسیاری از شرکت‌ها به ردیابی دستی با استفاده از رادیوها، گوشی‌ها یا سیستم‌های ساده متکی بودند. این سیستم‌ها در عین کاربردی بودن، می‌توانستند گران، مستعد خطا و ناکارآمد باشند. امروزه، مدیریت ناوگان و ردیاب خودرو مدرن و مبتنی بر GPS به‌سرعت به ابزاری ضروری برای بسیاری از شرکت‌هایی تبدیل شده است که از وسایل نقلیه به عنوان بخشی از تجارت روزانه خود استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها نه تنها می‌توانند اجرای کل عملیات لجستیکی را ساده کنند، بلکه می‌توانند از راه‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم، منجر به کاهش هزینه‌های توزیع شوند.

آیا تا به حال به پیاده‌سازی سیستم ردیاب خودرو در عملیات خود فکر کرده‌اید؟ یا شاید در حال حاضر از ردیابی ناوگان استفاده می‌کنید، اما در حال بررسی ارتقا به یک سیستم توانمندتر هستید. در این مطلب از کاوشکام به این مطلب خواهیم پرداخت که ردیابی خودرو پیشرفته، چگونه می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های توزیع کسب و کار شما شود.

1-کاهش هزینه‌های سوخت

ردیاب خودرو به شما امکان می‌دهد مواردی مانند سرعت خودرو، شدت شتاب و کاهش سرعت و زمان انتظار در ترافیک شلوغ را زیر نظر داشته باشید. همه این‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید دقیقا چرا مصرف سوختتان بیشتر از چیزی است که باید باشد.

این امر با نظارت بر رفتار راننده و آموزش به رانندگان کارآمد هم‌پوشانی دارد. ردیابی مواردی مانند سرعت وسیله نقلیه و اطمینان از اخلاق رانندگی کارآمد، منجر به کاهش سرعت و سطح قابل قبول مصرف سوخت می‌شود.

در حالی که نظارت بر رفتار راننده می‌تواند منجر به کاهش شتاب تهاجمی (یکی از دلایل اصلی اتلاف سوخت) شود، ردیابی خودرو می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که ناوگانتان سرعت را پایین نگه می‌دارد و در نتیجه با این کار، مصرف سوخت ناوگان شما کاهش می‌یابد و این امر، کاهش هزینه‌های توزیع را به دنبال دارد.

کاهش هزینه‌های سوخت

2-خودکارسازی فرآیند

کسب و کارهایی که به فرآیندهای دستی متکی هستند، زمان و منابع خود را تلف می‌کنند. نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌تواند با اجازه دادن به شرکت‌ها برای کنار گذاشتن روش‌های مرسوم و خودکارسازی فرآیندهای کاری، به ردیابی عملکرد و رفتار راننده، نظارت بر دارایی‌ها، ردیابی وضعیت سفارش، ارتباط با رانندگان و مشتریان و موارد دیگر کمک کند.

3-مسیریابی بهینه شده

یکی دیگر از تاثیرات ردیاب خودرو در کاهش هزینه‌های توزیع، مسیریابی بهینه شده است. اگر ناوگان خود را ردیابی کنید و بدانید به کجا می‌رود، خیلی زود می‌توانید متوجه شوید کدام رانندگان از مسیرهای بهینه استفاده نمی‌کنند. مسلماً هرچه مسیر کوتاه‌تر باشد، زمان سفر نیز کوتاه‌تر خواهد بود. مدیران ناوگانی که مسیریابی بهینه‌شده‌ای را پیش می‌گیرند، از مزایایی همچون تحویل سریع‌تر، هزینه‌های کمتر، کاهش ضایعات از نظر زمان و در نتیجه ناوگان کارآمدتر بهره‌مند خواهند شد.

ردیاب خودرو همچنین می‌تواند به حذف رانندگان ناکارآمد و مقابله با مشکلاتی همچون استراحت‌های غیرمجاز، سوءاستفاده از وسایل نقلیه و سفرهای بیش‌ازحد بدون دوره استراحت منجر شود.

مسیریابی بهینه شده

4-کاهش سایش خودرو

به‌عنوان مدیر ناوگان، اگر مسیرهایی را که رانندگانتان طی می‌کنند بهبود ببخشید و در عین حال کارایی رانندگی آن‌ها را افزایش می‌دهید، در این صورت از مزایایی همچون کاهش استهلاک خودرو و موارد دیگر بهره‌مند خواهید شد.

ترمز تهاجمی کمتر، به معنای کاهش سایش لاستیک‌ها و ترمزها است. در همین حال، سبک رانندگی بهبودیافته، تأثیر منفی کمتری بر موتور خواهد داشت و مسیرهای بهینه به‌طور طبیعی منجر به سفرهای کوتاه‌تر و در نتیجه کاهش مسافت پیموده شده در طول زمان می‌شوند. این بهبودها طبیعتا، عمر طولانی‌تر وسایل نقلیه ناوگان شما و کاهش هزینه‌های توزیع را به دنبال خواهند داشت.

کاهش سایش خودرو

5-کاهش هزینه های توزیع از طریق کاهش ضایعات

بسیاری از رانندگان ناوگان، چه در ترافیک گیر کرده باشند و چه در حال استراحت باشند، در هر صورت باعث شده‌اند وسایل نقلیه، برای مدت‌های طولانی بیکار بمانند. این نوع بیکاری منجر به هدر رفت سوخت غیرضروری می‌شود که با ردیابی موثر خودرو و راهنمایی راننده می‌توان این مشکل را برطرف کرد. کار کردن با تیم خود روی چیزهای کوچک این چنینی، می‌تواند در طول سال تفاوت بزرگی ایجاد کند و منجر به کاهش هزینه های توزیع شود.

کاهش هزینه های توزیع از طریق کاهش ضایعات

6-به حداقل رساندن خطر سرقت

اگرچه ردیابی خودرو لزوما از سرقت جلوگیری نمی‌کند، اما حداقل به کاهش احتمال تبدیل آن به یک مشکل مهم کمک می‌کند. نظارت بر محل اختفای وسیله نقلیه، به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به مقامات گزارش دهید یا با آن‌ها همکاری کنید تا هر وسیله نقلیه ناوگان دزدیده‌شده‌ای را پیدا کنند.

7-کاهش کاغذبازی

داشتن نرم افزار ردیابی خودرو به معنای کاهش حجم کاغذبازی در سراسر شرکت است. رانندگان دیگر نیازی به نظارت بر معیارهای خود مانند مسافت پیموده شده، ثبت سفرهای خود یا پر کردن بخش‌های وسیعی از سایر اسناد مربوط به ناوگان که ممکن است قبلا داشته باشند را ندارند.

با اتوماسیون، فرآیندهای دستی قبلی نه تنها زمان را برای انجام وظایف مهم‌تر و فعالیت‌های اصلی تجاری (بهبود کارایی و بهره‌وری) آزاد می‌کند، بلکه هزینه‌های اداری پشتیبان را نیز به حداقل می‌رساند. همچنین می‌توان از سیستم ردیابی خودرو برای جایگزینی برگه‌های زمانی استفاده کرد و ساعت‌های عملیاتی خودرو را ردیابی نمود تا اطمینان حاصل شود که رانندگان برای ساعاتی که کار کرده‌اند به‌درستی دستمزد می‌گیرند و تمام ادعاهای اضافه‌کاری به‌طور دقیق تأیید شده است.

کاهش کاغذبازی

سخن پایانی

نصب ردیاب خودرو نقش مهمی را در کاهش هزینه‌های مرتبط با ناوگان و همچنین کاهش هزینه‌های توزیع ایفا می‌کند. این فناوری کمک می‌کند مدیران ناوگان، به‌دقت موقعیت و عملکرد خودروها را ردیابی کرده و اقدامات بهینه‌سازی را انجام دهند. از مهم‌ترین تاثیراتی که این تکنولوژی می‌تواند بر جای بگذارد می‌توان به کاهش مصرف سوخت، بهبود برنامه‌ریزی مسیر، کاهش تعمیرات اضطراری و افزایش بهره‌وری ناوگان اشاره کرد. این بهبودات نه تنها منجر به کاهش هزینه‌های توزیع می‌شوند، بلکه افزایش ایمنی و بهره‌وری در عملیات ناوگان را نیز به دنبال دارند؛ به همین دلیل، نصب ردیاب خودروها از نظر اقتصادی و عملیاتی توصیه می‌شود.

کاوشکام ارائه‌دهنده پیشرو در زمینه محصولات ردیاب خودرو و مدیریت ناوگان است که به شما کمک می‌کند تا وسایل نقلیه خود را در زمان واقعی از هر نقطه نظارت کنید و کارایی عملیاتی را در سراسر جهان بهبود ببخشید و در نتیجه، منجر به کاهش هزینه‌های توزیع شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید