گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

با 7 کاربرد مهم اینترنت اشیا آشنا شوید

21 آبان ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

جهان روزبه‌روز به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کند و هر روز شاهد تولد فناوری‌های مختلفی هستیم. فناوری‌هایی که در خدمت بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها در حوزه‌های مختلف قرار دارند. اینترنت اشیا IoT از جمله مفاهیمی است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تاثیرات مهم و بسیار زیادی در زندگی افراد داشته باشد. در این مطلب از کاوشکام آسیا به سراغ این مفهوم جذاب و مهم رفته‌ایم و شما را با 7 کاربرد مهم اینترنت اشیا آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.  

اینترنت اشیا و کاربردهای مهم آناینترنت اشیا و کاربردهای مهم آن

اینترنت اشیا IoT چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things) که به آن اینترنت چیزها هم گفته می‌شود، به معنای اتصال میلیون‌ها دستگاه مختلف در سراسر دنیا به اینترنت و اشتراک اطلاعات بین آنها است. این اتفاق از طریق شبکه اینترنت بی‌سیم و گذاشتن تراشه‌های کامپیوتری کوچک در اشیای مختلف اتفاق می‌افتد. با استفاده از این تراشه‌های کوچک و سنسورهای مختلف می‌توان هر دستگاهی را به شبکه اینترنت متصل کرد. در اینترنت اشیا با پدیده ارتباط ماشین‌ها با یکدیگر روبه‌رو هستیم.

عبارت اینترنت اشیا شاید به گوش ما آشنا نباشد اما همین حالا هم بدون اینکه خودمان با این مفهوم آشنایی داشته باشیم در زندگی روزمره با آن برخورد داریم و در آینده نیز از اینترنت اشیا و کاربردهای آن در زندگی بیشتر خواهیم شنید. این مفهوم برای اولین بار در سال 1999 مطرح شد و مدت زیادی از به وجود آمدن آن نمی‌گذرد. کوین اشتون اولین کسی بود که از این اصطلاح استفاده کرد و سال‌ها طول کشید تا اینترنت اشیا گسترش پیدا کند.

خانه هوشمند یکی از مصداق‌های مهم اینترنت اشیا محسوب می‌شود، جایی که وسایل خانه هوشمند با یکدیگر ارتباط دارند و به انسان‌ها برای یک زندگی آسان‌تر و آرامش بیشتر کمک می‌کنند. در مرحله بعد با مفاهیمی چون شهر هوشمند نیز روبه‌رو هستیم. جایی که کنترل ترافیک، جای پارک وسایل نقلیه، مدیریت فضای سبز و بسیاری دیگر از امور مرتبط با مدیریت شهرها از طریق اینترنت اشیا انجام خواهد شد.

7 کاربرد مهم اینترنت اشیا

گفتیم اینترنت اشیا مفهومی بسیار بااهمیت و کاربردی است و در آینده از مزایای این مفهوم بیشتر می‌شنوید. کاربردهای اینترنت اشیا IoT به حوزه خاصی هم محدود نمی‌شود و اثرات آن را می‌توان در بسیاری از حوزه‌ها و در مجموع در بهبود کیفیت زندگی روزمره انسان‌ها مشاهده کرد. در ادامه شما را با  7 کاربرد مهم اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف بیشتر آشنا می‌کنیم:

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

یکی از حوزه‌هایی که می‌توان کاربرد اینترنت اشیا را به وضوح در آن مشاهده کرد، صنایع مختلف و کسب‌وکارها هستند. به کاربردهای متعدد اینترنت اشیا در صنعت، اینترنت اشیا صنعتی گفته می‌شود. این مفهوم می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا اطلاعات بیشتری از محصولات و سیستم داخلی کسب‌وکار خود داشته باشند.

مهمترین کاربرد اینترنت اشیا در حوزه صنعت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و بازدهی مشاغل مختلف است. افزایش بازدهی نیروی کار نیز از دیگر اهداف اینترنت اشیا در حوزه صنعت به شمار می‌رود. در نهایت این مفهوم می‌تواند به درآمدزایی کسب‌وکارهای مختلف نیز کمک کند.

کاربرد اینترنت اشیا در صنعتکاربرد اینترنت اشیا در صنعت

کاربرد اینترنت اشیا در حوزه سلامت

یکی دیگر از کاربردهای مهم اینترنت اشیا IoT  در پزشکی و بحث سلامتی انسان‌ها است. جایی که از ابزارهای مختلف و ارتباط آن‌ها با یکدیگر برای جمع‌آوری داده و کنترل مستمر وضعیت سلامتی انسان‌ها و در نهایت اطلاع‌رسانی به‌موقع به‌ویژه در شرایط اضطراری استفاده می‌شود. برای نمونه در اینترنت اشیای سلامتی، وضعیت فشار خون یا ضربان قلب افراد بدون نیاز به وجود پرستار یا مراجعه مداوم به مراکز درمانی کنترل و پردازش می‌شود و مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرد.

کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه حمل‌ونقل

حمل‌ونقل یکی از حوزه‌هایی است که گسترش فناوری‌های مختلف بر آن اثرگذار است. اینترنت اشیا از جمله مفاهیمی است که تاثیر آن بر حوزه حمل‌ونقل را می‌توان به وضوح مشاهد کرد. از اینترنت اشیا IoT و ارتباط وسایل مختلف از طریق اینترنت می‌توان برای بهبود و کنترل وضعیت ترافیک به‌ویژه در شهرهای بزرگ، انتخاب مسیر مناسب، کاهش مصرف سوخت، ساخت پارکینگ‌های هوشمند، دریافت عوارض به صورت الکترونیکی و .... استفاده کرد.

مدیریت ناوگان حمل‌ونقل نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اینترنت اشیا می‌تواند در آن بسیار اثرگذار باشد و به صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها برای کنترل و نظارت بهتر بر وسایل نقلیه، کالاهای مختلف و دریافت هشدارهای به‌موقع کمک کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نقش اینترنت اشیا در آینده کسب و کارها

اینترنت اشیا برای صنعت حمل و نقل هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیا در ساخت خانه هوشمند

به خانه هوشمند اشاره کردیم و گفتیم یکی از کاربردهای اینترنت اشیا IoT می‌تواند بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها در خانه‌های هوشمند باشد. استارتاپ‌های بسیاری هم‌اکنون در این حوزه در حال فعالیت هستند و سعی می‌کنند از مفهوم اینترنت اشیا و ارتباط ابزار و وسایل مختلف، برای آسان‌تر کردن زندگی انسان‌ها در خانه‌های هوشمند استفاده کنند.

برای درک بهتر مفهوم خانه هوشمند فرض کنید یخچال خانه شما به صورت هوشمند وضعیت مواد غذایی مختلف را بررسی کرده و در صورت تمام شدن آنها اطلاعات لازم را برای دستگاه‌های مرتبط در مرکز خرید ارسال می‌کند یا یک روز سرد را تصور کنید که ترموستات‌های هوشمند قبل از ورود شما، خانه را گرم و دمای خانه را بدون اینکه خودتان در خانه حضور داشته باشید، برای ورودتان به حالت مناسب درآورده باشند. از نظر امنیتی نیز اینترنت اشیا امنیت خانه را افزایش می‌دهد که دیگر کاربرد مهم این مفهوم در خانه‌های هوشمند به شمار می‌رود.

کاربردهای اینترنت اشیا در حمل و نقلکاربردهای اینترنت اشیا در حمل و نقل

کاربرد اینترنت اشیا در حوزه آموزش

آموزش دیگر حوزه‌ای است که اینترنت اشیا می‌تواند در آن اثرگذار باشد. دسترسی بهتر به امکانات آموزشی از مهمترین اثرات اینترنت اشیا در زندگی انسان‌ها است؛ جایی که به‌راحتی می‌توان به کلاس‌های آموزشی مختلف به صورت هوشمند دسترسی پیدا کرد و معلمان نیز می‌توانند نظارت بهتری بر عملکرد دانش‌آموزان داشته باشند. این مزیت اینترنت اشیا در آموزش به‌ویژه به افراد دارای معلولیت برای استفاده مناسب از امکانات آموزشی مختلف کمک‌های زیادی می‌کند.

کاربرد اینترنت اشیا در رسانه‌ها

یکی دیگر از کاربردهای جالب اینترنت اشیا IoT در رسانه‌ها و به‌ویژه در صنعت تبلیغات است. جایی که رسانه‌های مختلف می‌توانند شناخت بهتری از مخاطبان خود داشته باشند و به صورت هدفمندتر به تولید برنامه‌های مختلف برای آنها بپردازند. IoT می‌تواند به رسانه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات بهتر از مخاطبان و تحلیل و آنالیز مناسب این اطلاعات کمک کند. این امر به‌خصوص در صنعت تبلیغات می‌تواند به یاری فعالان این حوزه بیاید تا محتوایی هدفمند و برنامه‌ریزی شده را با داشتن شناختی مناسب از مخاطبان، برای آنها تولید کنند.

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

کشاورزی دیگر حوزه‌ای است که مفهوم اینترنت اشیا می‌تواند به افزایش بازدهی آن کمک کند. استفاده از ابزارهای مختلف و ارتباط هوشمند آنها با یکدیگر در حوزه کشاورزی می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات، استفاده بهینه از منابع مختلف مانند آب و خاک، صرفه‌جویی در انرژی و ... منجر شود.

اینترنت اشیا در کشاورزیاینترنت اشیا در کشاورزی

سخن آخر

در این مطلب به سراغ اینترنت اشیا IoT رفتیم و با شما درباره 7 کاربرد مهم اینترنت اشیا صحبت کردیم. گفتیم این مفهوم به معنای ارتباط وسایل و دستگاه‌های مختلف از طریق شبکه اینترنت با یکدیگر است و در حوزه‌های مختلفی می‌تواند به بهبود زندگی انسان‌ها کمک کند. پزشکی، حمل‌ونقل، کشاورزی، صنعت و .... از جمله حوزه‌هایی هستند که در آینده از تاثیر اینترنت اشیا بر افزایش بهره‌وری و بازدهی آنها بیشتر می‌شنویم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)