گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

نقش لجستیک در زنجیره تامین سازمان ها چیست؟

21 آذر ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

موفقیت یک سازمان تا حد زیادی به نقش لجستیک در زنجیره تامین بستگی دارد. مدیریت زنجیره تامین (SCM)، فرآیند جامع هماهنگی و مدیریت کل جریان تولید کالا و خدمات، از ابتدای فرآیند تولید تا تحویل به مصرف‌کننده است و شامل فعالیت‌های مرتبط با فرآیندهای تجاری مانند تهیه، تولید، ذخیره‌سازی، نگهداری، توزیع و غیره می‌شود. هدف نهایی آن، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با استفاده از فناوری‌های عصر جدید و بهینه‌سازی این فرآیندها است. لجستیک بخشی جدایی‌ناپذیر از SCM است که شامل چندین کارکرد از مدیریت و ذخیره‌سازی کالاها یا محصولات گرفته تا تحویل آن‌ها به مشتریان نهایی می‌شود و نقش مهمی را در تعیین نحوه به دست آمدن منابع، نحوه نگهداری و حمل‌و‌نقل منابع به مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش به مقصد نهایی، برای برآورده کردن خواسته‌های مشتری ایفا می‌کند.

چرا نقش لجستیک در زنجیره تامین مهم است؟

لجستیک یکی از جنبه‌های زنجیره تامین است که با نقش‌ها و عملکردهای متعدد خود، باعث رشد کلی عملیات می‌شود. ایجاد یک استراتژی لجستیکی موثر با پیاده‌سازی پیشرفت‌های تکنولوژیکی، می‌تواند کسب‌و‌کارها را به موفقیت برساند. علاوه‌بر این، فرآیند لجستیک بر ذخیره و حمل کالا یا خدمات به مقصد نهایی نظارت می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که لجستیک و زنجیره تامین دست‌به‌دست هم می‌دهند.

لجستیک به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مشکلات بالقوه‌ای را که برای بهینه‌سازی عملیات زنجیره تامین مفید هستند، تعیین و شناسایی کنند.

چرا نقش لجستیک در زنجیره تامین مهم است؟

10 نقش لجستیک در زنجیره تامین

لجستیک یکی از مولفه‌های ضروری مدیریت زنجیره تامین محسوب می‌شود و مسیری است که کالاها و خدمات برای کامل شدن معاملات طی می‌کنند. در ادامه برخی از نقش‌های اصلی لجستیک در زنجیره تامین آورده شده است:

1-پردازش سفارش

نقش لجستیک در زنجیره تامین با پردازش سفارش آغاز می‌شود؛ زیرا شرکت سفارش مشتری را می‌پذیرد. لجستیک موثر تمایل دارد کل گردش کار را که از ثبت سفارش شروع شده و تا تحویل پیش می‌رود، مدیریت کند. یک اکوسیستم لجستیکی با مدیریت خوب تضمین می‌کند که سفارشات به‌درستی آماده و بسته‌بندی شده و به مقصد تحویل داده می‌شوند. کارهایی که در پردازش سفارش انجام می‌شود شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فهرست موجودی
  • ثبت سفارش
  • مرتب‌سازی
  • بسته‌بندی
  • حمل‌و‌نقل

2-مدیریت انبار

مدیریت و ذخیره موجودی، فرآیند اصلی سیستم مدیریت انبار است؛ زیرا از کالاهایی که قرار است بین مشتریان توزیع شود محافظت می‌کند. مدیریت انبار نقش مهمی را در زنجیره تامین ایفا می‌کند؛ زیرا مکان متمرکزی است که تمام موجودی را خواه مواد اولیه باشد یا کالای نهایی، در خود جای می‌دهد؛ بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که انبارها در نزدیکی نمایندگی یا محل توزیع کننده برای تحویل کارآمد کالا قرار داشته باشند.

به‌طور کلی، یک سیستم مدیریت انبار به‌طور موثر مواد و کالاها را حسابرسی و پیگیری می‌کند. همچنین مسئولیت تعیین الزامات ویژه مانند سردخانه و غیره را بر عهده دارد.

10 نقش لجستیک در زنجیره تامین

3-مدیریت موجودی

مدیریت موجودی یکی از توابع لجستیکی است که تعیین می‌کند چه مقدار سهام برای سفارش نیاز است. همان‌طور که می‌دانید حفظ موجودی در سطح کافی برای برآورده کردن خواسته‌های مشتری مهم است. مدیریت موجودی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بر سوابق موجودی خود به منظور پیش‌بینی تقاضا برای کالاها، اطمینان از ایمنی و غیره نظارت داشته باشند. مدیریت موجودی موثر، موجودی بسیار زیاد یا کم در انبارها را تجزیه و تحلیل کرده و به شما کمک می‌کند از طریق تولید و بهینه‌سازی موجودی، خواسته‌های مشتری را برآورده کنید.

4-حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین نقش‌های مدیریت لجستیک، حمل‌و‌نقل کالاها در سراسر زنجیره تامین یک شرکت است. این فرآیند شامل مسیریابی خودکار و بهینه‌سازی مسیر می‌شود که به‌شدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و موفقیت مدیریت زنجیره تامین را تعیین می‌کند. امروزه از بسیاری از پیشرفت‌های فناوری در فعالیت‌های لجستیکی استفاده می‌شود؛ زیرا عملیات کلی را مدیریت کرده و وفاداری مشتری را تقویت می‌کند؛ بنابراین، این فرآیند شامل جابجایی کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر با رعایت انطباق و مقررات در صنعت لجستیک می‌شود. سرمایه‌گذاری در سیستم مدیریت ناوگان می‌تواند خطر حمل‌و‌نقل را کاهش دهد.

حمل و نقل از نقش‌های لجستیک در زنجیره تامین سازمان ها

5-بسته‌بندی

در حین حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی، محصولات یا کالاها ممکن است در معرض شکستگی یا ریختن قرار بگیرند، بنابراین بسته‌بندی خوب ضروری است. دیگر نقش لجستیک در زنجیره تامین سازمان‌ها این است که اطمینان حاصل شود محصولات به‌طور ایمن در حجم زیاد از نقطه A به نقطه B منتقل می‌شوند. داشتن بسته‌بندی لجستیکی مناسب، می‌تواند محصول شما را از هر نوع آسیب، خرابی و دست‌کاری محافظت کند.

6-پیش‌بینی تقاضا

پیش‌بینی تقاضای لجستیک، روشی موثر برای پیش‌بینی نیاز به محصولات یا کالاها در فرآیند مدیریت زنجیره تامین است. زمان‌بندی و برنامه‌ریزی فرآیندها برای مدیریت شرایط یا شرایط غیرقابل‌کنترل بازار مهم است؛ بنابراین، مدل‌های پیش‌بینی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با پیش‌بینی خواسته‌های مشتریان و انجام سفارش‌ها در کوتاه‌ترین بازه زمانی، تصمیم‌های آگاهانه بگیرند؛ بنابراین، استفاده از فناوری مدرن، با تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته و پایگاه‌های داده قدرتمند می‌تواند سازمان شما را به یک پله بالاتر برساند.

پیش بینی تقاضا از نقش‌های لجستیک در زنجیره تامین سازمان ها

7-پاسخ سریع

دیگر نقش لجستیک در زنجیره تامین سازمان‌ها، پاسخ دادن به سوالات مشتری در کوتاه‌ترین بازه زمانی است. این فرآیند، مالکان ناوگان را قادر می‌سازد تا زنجیره تامین را برای برآورده ساختن خواسته‌های مصرف‌کننده مدیریت کنند؛ بنابراین، پاسخ سریع به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به‌طور واکنشی نسبت به هر سفارش، بدون تاخیر و خطا عمل کنند. یک استراتژی پاسخ سریع می‌تواند انجام آنی سفارشات مشتری منجر شود.

8-حمل و نقل مواد

شرکت‌های لجستیکی باید در طول فرآیند تولید، انبارداری و توزیع، مواد را ذخیره و محافظت کنند. با این کار، سازمان‌ها تضمین می‌کنند که محصولات یا کالاها، ایمن به دست مشتریان می‌رسند.

در این فرآیند، نقش لجستیک در زنجیره تامین سازمان‌ها، پذیرش و حمایت از نیازهای متنوع مشتریان با تجزیه و تحلیل تقاضای محصول و اجرای سیستم‌های جابه‌جایی مواد قوی است؛ بنابراین، بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک با بهبود حمل‌و‌نقل مواد و ساده‌سازی زمان‌های تحویل می‌تواند خدمات کلی مشتری را بهبود ببخشد.

حمل و نقل مواد از نقش‌های لجستیک در زنجیره تامین سازمان ها

9-مدیریت ناوگان

ردیابی و نظارت بر وسایل نقلیه تجاری، یک عملکرد مهم لجستیک است؛ زیرا هزینه را مدیریت می‌کند و نگهداری ناوگان را بهبود می‌بخشد. این امر ایمنی رانندگان و ناوگان را با ایجاد دید در زمان واقعی، افزایش می‌دهد. به همین دلیل، بهترین راه برای افزایش کارایی عملیاتی و تضمین انطباق در زنجیره تامین است.

به‌منظور مدیریت مؤثر ناوگان، کسب‌وکارها از فناوری‌های عصر جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ و غیره برای بهبود عملکرد و وسایل نقلیه استفاده می‌کنند؛ بنابراین، نقش لجستیک در زنجیره تامین کاملا مشخص است؛ زیرا مؤثرترین راه برای حفظ مشتری، از طریق تحویل کالا به مشتریان مناسب در زمان مناسب است.

10-اطلاعات و کنترل

عملیات لجستیک مبتنی بر داده، فرآیندهای اساسی عملیات زنجیره تامین هستند. نظارت و مدیریت عملیات برای تصمیم‌گیری بهتر ضروری است. با این حال، به دست آوردن اطلاعات دقیق برای راه‌اندازی یک گردش کار، می‌تواند به کسب و کارها برای دستیابی به شفافیت در کل زنجیره تامین کمک کند.

اطلاعات و کنترل بیشترین ارزش را برای دستیابی به اهداف استراتژیک و تقویت آینده صنعت لجستیک دارند. تجزیه‌و‌تحلیل و درک عملیات لجستیکی منجر به ساده‌سازی فرآیندهای مدیریت کلی می‌شود؛ زیرا به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه را پیگیری کنند.

سخن پایانی

موارد گفته شده در این مطلب از کاوشکام، تنها بخشی از نقش‌های لجستیک در مدیریت زنجیره تامین هستند. آشنا شدن با این نقش‌ها به شما کمک می‌کند تا عملیات مختلف سازمان را مدیریت کنید؛ بنابراین، بهینه‌سازی فعالیت‌های لجستیکی می‌تواند از طریق کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندهای تحویل کالا، برای ارزیابی عملکرد کلی مفید باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید