گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل با تحول دیجیتال

22 آبان ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

ردپای تحولات دیجیتال را امروزه می‌توان در همه حوزه‌ها مشاهده کرد و پیشرفت علم و فناوری در هر زمینه‌ای اثرات خود را بر جای گذاشته است. حمل‌ونقل از جمله حوزه‌هایی است که تحول دیجیتال اثرات زیادی بر آن داشته و پیشرفت‌های بسیاری را در این حوزه موجب شده است. در این مطلب به سراغ ردپای فناوری‌های جدید در این حوزه رفته‌ایم و با شما درباره مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل با تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم. با ما در کاوشکام آسیا همراه شوید.

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقلمدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل با تحول دیجیتال

مدیریت ‌ناوگان (Fleet Management) مفهومی است که هر سازمانی و شرکتی که در حوزه حمل‌ونقل مسافر، کالا و ... فعالیت می‌کند، با آن سروکار دارد. حوزه‌ای تخصصی که به ردیابی وسایل نقلیه و ارائه گزارش از عملکرد آن‌ها می‌پردازد و هدف از آن کاهش هزینه‌های خودرو، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، افزایش بازدهی خودروها و کاهش خطرات مرتبط با وسایل نقلیه مانند تصادفات رانندگی است. مدیریت هوشمند ناوگان شاید مهم‌ترین تاثیر تحول دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی بر حوزه حمل‌ونقل باشد.

مدیریت ناوگان با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها ردیاب جی پی اس خودرو و نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان هستند. ردیاب خودرو دستگاه کوچکی است که از تکنولوژی جی پی اس بهره می‌برد و می‌تواند موقعیت مکانی دقیق وسایل نقلیه را به مالک آن‌ها اطلاع دهد.

بسیاری از رانندگان خودروهای شخصی در حال حاضر برای افزایش امنیت وسیله نقلیه‌شان در برابر سارقان از ردیاب خودرو استفاده می‌کنند. اهمیت استفاده از این وسیله در سیستم مدیریت ناوگان اما برجسته‌تر هم هست و کاربردهای بسیار زیادی برای مدیرانی دارد که به هر نحوه ناوگان حمل‌ونقل را مدیریت می‌کنند. نرم افزار مدیریت ناوگان نیز گزارشات و داده‌های دقیق و کاملی را از وضعیت خودرو و عملکرد آن در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

فناوری دیجیتال

مدیریت هوشمند ناوگان در صنعت بیمه

کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل

مطمئنا مدیریت چندین خودرو در یک ناوگان حمل‌ونقل کار راحتی نیست و حفظ امنیت وسایل نقلیه، نگهداری مناسب، تعمیرات به‌موقع، نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان و ... به برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارهای مختلفی نیاز دارد. تحول دیجیتال و پیشرفت فناوری در این زمینه به کمک مدیران ناوگان حمل‌ونقل آمده است و کاربردهای فراوانی در این حوزه داشته است. در ادامه به بررسی بعضی از کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل می‌پردازیم:

افزایش امنیت ناوگان حمل‌ونقل

یکی از مهم‌ترین اثرات تحولات دیجیتال در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، استفاده از ردیاب‌ها در این حوزه بوده است. جایی که با استفاده از ردیاب خودرو و تکنولوژی جی پی اس می‌توان به صورت لحظه‌ای از موقعیت مکانی خودرو مطلع شد و به‌راحتی با نصب یک دستگاه کوچک، امنیت وسایل نقلیه را افزایش داد.

اهمیت این موضوع برای مدیران ناوگان که هم‌زمان مدیریت چندین وسیله نقلیه را بر عهده دارند، دوچندان است و ردیاب‌ها امروزه به ابزاری حیاتی برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقل تبدیل شده‌اند.

کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقلکاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

دسترسی به گزارش‌های منظم از عملکرد ناوگان

یکی دیگر از اثرات تحول دیجیتال بر مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، فراهم کردن داده‌های منظم و دقیق از وضعیت خودرو، موقعیت مکانی آن، عملکرد رانندگان، وضعیت سلامت خودرو و عواملی از این قبیل است که به مدیران برای افزایش بهره‌وری ناوگان و مدیریت بهتر آن کمک می‌کند.

نظارت بر عملکرد رانندگان

دیگر کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل، افزایش توانایی مدیران برای نظارت بر عملکرد راننده آن هم از راه دور است. مدیریت ناوگان این امکان را فراهم می‌کند تا صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل، گزارش منظمی از عملکرد راننده، سرعت و شتاب خودرو، مسیر حرکت، میزان مصرف سوخت و ... داشته باشند و در نهایت با نظارت بهتر بر عملکرد رانندگان، بازدهی ناوگان حمل‌ونقل را افزایش دهند.

با استفاده از این سیستم، مدیران می‌توانند از عدم رعایت قوانین توسط راننده مطلع شده و ضمن کاهش هزینه جریمه‌ها، خسارات جانی و مالی ناشی از رانندگی پرخطر را نیز کنترل کنند. افزایش ایمنی رانندگان از دیگر اثرات مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل با تحول دیجیتال است.

تعمیر به موقع وسایل نقلیه

یکی دیگر از اثرات تحول دیجیتال بر مدیریت ناوگان، امکان استفاده از ردیاب خودرو و سایر ابزارها برای نظارت بر وضعیت سلامتی وسایل نقلیه و نگهداری مناسب از آنها است. در این سیستم گزارش‌های منظمی از انجام سرویس‌های دوره‌ای وجود دارد و مدیران در جریان کیلومترهای طی شده توسط خودرو و دیگر عواملی که می‌توانند بر وضعیت سلامت آن تاثیر داشته باشند، قرار دارند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای مدیریت هوشمند ناوگان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. جایی که با استفاده از ابزارهای مختلفی که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده‌اند، می‌توان مصرف سوخت را مدیریت کرد، نظارت بهتری بر عملکرد ناوگان داشت، بهترین مسیر را برای تردد خودروها انتخاب کرد و در نهایت هم هزینه‌های کسب‌وکار را کاهش داد و هم به افزایش بازدهی آن کمک کرد.

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل با تحول دیجیتالمدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل با تحول دیجیتال

سخن آخر

تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت است و بر حوزه‌های مختلف اثرات گسترده‌ای دارد. یکی از این حوزه‌ها حمل‌ونقل است، جایی که شاهد مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل با تحول دیجیتال هستیم. از جمله تحولاتی که بر این حوزه اثرات زیادی داشته می‌توان به تکنولوژی جی پی اس و به بازار آمدن ردیاب خودرو اشاره کرد.

جایی که از این وسیله برای افزایش امنیت خودروها، کاهش میزان سرقت، نظارت بر عملکرد رانندگان، بهینه‌سازی مسیرهای تردد، تعریف محدوده جغرافیایی، کاهش مصرف سوخت و در نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بازدهی ناوگان استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)