گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

معیارهای مهم در انتخاب نرم افزار مدیریت ناوگان

07 اسفند ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در سال‌‎های اخیر بازار نرم افزارهای مدیریت ناوگان به یکی از پررونق‌ترین بازارها در حوزه IT تبدیل شده است که پیش‌بینی می‌‎شود تا سال 2028 به ارزش 55.7 میلیارد دلار برسد. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما این رشد روز افزون به دلیل رویکرد دیجیتالی کردن گردش کار است که در راس برنامه‎‌های مدیران ارشد شرکت‎‌ها و سازمان‌‎ها قرار گرفته است. اتخاذ این رویکردها می‌‎تواند مزیت‎‌های رقابتی زیادی برای سازندگان نرم افزارهای مدیریت ناوگان به ارمغان بیاورد چرا که سیستم‎‌های مدیریت ناوگان می‌‎توانند ضمن بهینه‎‌سازی مصرف سوخت، بهینه‌‎سازی زمان و برنامه‌‎ریزی برای مسیریابی بهتر، هزینه‎‌های عملیات را به حداقل ممکن برسانند. علاوه بر این استهلاک وسایل حمل‌ونقل به کمترین میزان خود برسد و هزینه کمتری برای سوخت و تعمیر و نگهداری از این وسایل پرداخت شود.

 اما سوالی که مطرح می‌شود این است که مهم‌ترین معیارهای انتخاب نرم افزار مدیریت ناوگان چیست؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفتیم این مطلب از بلاگ کاوشکام آسیا را به این موضوع اختصاص دهیم. در ادامه مهم‌ترین معیارها را به شما معرفی می‌کنیم.

نرم افزار مدیریت ناوگان چیست؟

اولین سوالی که احتمالاً ذهن شما را به خود مشغول کرده این است که نرم افزار مدیریت ناوگان چیست و چگونه کار می‌کند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم (Fleet Management Software) یا همان نرم افزار مدیریت ناوگان، مجموعه‌ه‎ای از ابزارها و برنامه‌‎های دیجیتال است که برای راه‌اندازی و مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل، روی وسایل نقلیه، تلفن همراه و پلتفرم‌ها نصب می‌شود.

نرم افزار مدیریت ناوگان

از طریق این نرم‌افزارها مجموعه‌ای از فرآیندهای مختلف از جمله مسیریابی برای اعزام خودرو، اطلاع رسانی به اپراتورهای ناوگان، دریافت داده‌های مخابراتی و هماهنگی شارژ ناوگان با دقت بسیار بالا و بدون خطا امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر این نرم افزار داده‌های الکترونیکی را در اختیار شما قرار می‌‎دهد که از گم شدن کاغذها، بروز خطای انسانی یا تفسیر نادرست از نمودارها و مدارک جلوگیری می‌کند.

از این رو نرم افزارهای مدیریت ناوگان در حال حاضر برای بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل استفاده می‌‎شود و دیجیتالی شدن ناوگان حمل و نقل در آینده بسیار نزدیک ضروری به نظر می‌‎رسد. اما چگونه می‌توان از بین نرم‌افزارهای موجود در بازار، بهترین نرم افزار را انتخاب کرد و معیار انتخاب نرم افزار چیست؟

معیارهای انتخاب نرم‌افزار مدیریت ناوگان

معیارهای انتخاب نرم‌افزار مدیریت ناوگان

اگر مدیر یک مجموعه حمل‌ونقل هستید و می‌خواهید اقدامات لازم برای خرید نرم افزار مدیریت ناوگان را انجام دهید، بدون شک باید معیارهای انتخاب نرم افزار را به خوبی بشناسید. در این بخش می‌خواهیم لیستی از مهم‌ترین معیارها را در اختیار شما قرار دهیم.

قابلیت ردیابی خودرو با استفاده از اطلاعات دریافت شده

یکی از اصلی‌ترین معیارها در انتخاب نرم افزار مدیریت ناوگان، دقت ردیابی خودروها است. به عبارت دیگر نرم افزار شما باید بتواند لوکیشن و محل قرارگیری خودروها را با دقت بالایی ردیابی کند تا شما بتوانید موقعیت مکانی دقیق خودرو را در هر لحظه مشاهده کنید.

از طرف دیگر نرم افزار باید قدرت به روزرسانی اطلاعات و موقعیت مکانی خودروها را داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید در طول مسیر خودرو را ردیابی نموده ودر صورت بروز مشکل برای رفع مشکل اقدامات لازم را به سرعت انجام دهید.

نرم افزارهای استاندارد مدیریت ناوگان، ضمن نشان دادن موقعیت خودروها و ناوگان حمل روی نقشه، اطلاعات مربوط به مسیر، سرعت، مدت زمان توقف هر خودرو و سایر اطلاعات را ارائه می‌دهند.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند عملکرد خودروهای ناوگان خود را بهبود دهید و در موقعیت‎‌های مختلف بهترین تصمیم را بگیرید. شاید برایتان سوال باشد که این اطلاعات از کجا به دست می‌‎آید و چقدر قابل استناد است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم نرم افزار داده‎‌ها را از دستگاه‎های ردیابی GPS، واحدهای OBD-II و سیستم‎‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی دریافت و جمع‌‎آوری می‎‌کند.

قابلیت ردیابی خودرو با استفاده از اطلاعات دریافت شده

امکان بهینه ‎سازی برنامه ‎ریزی و بهبود فرآیند حمل و نقل

همانطور که قبلاً اشاره کردیم داده‌های دریافت شده از این نرم‌افزار به بهبود مسیریابی، بهبود برنامه ریزی‌ها برای اعزام خودرو و پاسخگویی اپراتورهای پشتیبان کمک می‌‎کند. از این طریق بهینه‌سازی در مصرف سوخت، زمان حمل، جابه جایی رانندگان و در نهایت هزینه‌های فرآیند حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. از طرف دیگر استهلاک ناوگان به حداقل رسیده و کمتر دچار اشکال فنی و خرابی می‌شوند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد پس از پیاده‌‎سازی نرم افزار مدیریت حمل و نقل، به واسطه مسیریابی درست، زمان مورد نیاز برای طی مسیرها تا 20 درصد و سوخت مصرفی تا 40 درصد کاهش یافته است.

نرم افزار مدیریت ناوگان علاوه بر بهبود در برنامه ریزی، این امکان را فراهم کرده است که مدیران بتوانند به داشبورد گزارش‌گیری دسترسی داشته باشند و کلیه اطلاعات مسیر را به همراه جزئیات مورد بررسی قرار دهند. این موضوع در پروژه‌های بزرگ و به ویژه حمل‌ونقل برون مرزی، اهمیت بسیار بالایی دارد.

امکان بهینه ‎سازی برنامه ‎ریزی و بهبود فرآیند حمل و نقل

قابلیت بهینه سازی تعمیر و نگهداری از خودروها با پیاده سازی نرم افزار مدیریت ناوگان

ماژول تعمیر و نگهداری نرم افزار، به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد خودروهای ناوگان خود را از طریق به حداقل رساندن استهلاک و دریافت خدمات تعمیر و نگهداری در زمان صحیح، خرابی خودروها و هزینه‌های تعمیرات را به حداقل برساند.

به عبارت دیگر سیستم‌های مانیتورینگ ناوگان، در نرم‌افزاهای جدید به‌روزرسانی شده و شامل گیرنده‌هایی برای پیش بینی هستند تا قبل از بروز خرابی و مشکل فوری، احتمال بروز مشکل در قطعات را اطلاع رسانی می‌کنند. همچنین با هشدارهای دوره‌ای برای چکاپ خودروها، از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌کنند.

سیستم‌های پیش‌بینی تعمیر و نگهداری ناوگان، اطلاعات خود نظیر دما، فشار، دور موتور و ... را از حسگرهای الکترونیکی و دستگاه های IoT  موجود در خودروها جمع‌آوری می‌کنند. سپس با استفاده از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های  Machine Learning (یادگیری ماشین) این داده‌ها آنالیز شده و قطعات نیازمند تعویض یا تعمیر را شناسایی نموده و پیش از موعد خرابی به اطلاع می‌رسانند. از این طریق می‌توانید از خرابی‏‌های غیرمترقبه خودرو پیشگیری کنید. 

قابلیت بهینه سازی تعمیر و نگهداری از خودروها با پیاده سازی نرم افزار مدیریت ناوگان

امکان ثبت رفتار راننده از طریق نرم افزار مدیریت ناوگان 

سنسورها و دوربین‌های داخل کابین خودرو، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید رفتارهای راننده را در طول مسیر حمل رصد کرده کرده و ارزیابی عملکرد را بر اساس داده‌های واقعی انجام دهید. نرم افزار مدیریت ناوگان از حسگرهای بسیار دقیقی برخوردارند که به صورت آنلاین اطلاعاتی مانند حواس پرتی در رانندگی، سرعت زیاد، شتاب گیری های غیر مجاز، ترمز شدید و ... را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌‏آوری این اطلاعات در بلند مدت به شما این امکان را می‌دهد که در مورد انتخاب رانندگان و امتیازدهی به آنها به درستی تصمیم‌گیری کنید تا خطرات و تصادفات جاده‌ای به حداقل برسد.

امکان ثبت رفتار راننده از طریق نرم افزار مدیریت ناوگان

کاربر پسند بودن رابط کاربری نرم افزار مدیریت ناوگان

یکی دیگر از معیارهای انتخاب نرم‌افزار، User-friendlyیا همان کاربرپسند بودن رابط کاربری است. به عبارت دیگر نرم‌افزار شما باید به گونه‌ای باشد که تمامی همکاران شما بتوانند به راحتی با نرم‌افزار کار کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را ثبت و دریافت نمایند. هرچقدر نرم‌افزار شما User-friendlyتر باشد، برقراری ارتباط برای ثبت اطلاعات و دریافت گزارشات راحت‌‎تر است و در هنگام کار با آن کمتر دچار خستگی و کلافگی خواهید شد.

کاربر پسند بودن رابط کاربری نرم افزار مدیریت ناوگان

امنیت نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای حفظ داده‌‎ها

در حال حاضر همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، فرآیندهای خود را بر اساس اطلاعات و داده‌های عددی ترتیب می‌دهند. به عبارت دیگر مدیریت یک کسب‌وکار بدون توجه به داده‌ها و اطلاعات، غیرممکن است.

علاوه بر این در حوزه حمل‌ونقل، مشتریان شما اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهند و متقابلاً برای انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد قراردادها به داده‌هایی از سوی شما نیاز دارند. از این رو داده‌های کسب‌وکار شما و مشتریان‎تان، دارایی‌های ارزشمند شما محسوب می‌شوند که نگهداری از آنها و حفظ محرمانگی آنها بسیار حساس است.

یک نرم افزار مدیریت ناوگان، باید لایه‏‌های امنیتی مناسب را برای بکاپ‌گیری و حفظ داده‌ها داشته باشد. از طرف دیگر بتواند از طریق پشیتبان گیری‌های دوره‏ای، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد تا به راحتی بتوانید به حساب و کتاب مشتریان خود رسیدگی کنید.

امنیت نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای حفظ داده‌‎ها

میزان یکپارچگی نرم‌افزار مدیریت ناوگان

هر سازمان یا شرکتی، ابزارهای تجاری مختلفی دارد که برای انجام فرآیندهای مختلف و گزارش گیری در ابعاد مختلف از آنها استفاده می‌کند. یکپارچگی نرم‌افزارها و قابلیت یکپارچه‌سازی با نرم‌افزارهای جدید، برای دریافت گزارشات کامل و جامع، یکی از ویژگی‌های مهم نرم‌افزارهای جدید است.

هنگام انتخاب نرم افزار مدیریت ناوگان باید به این نکته توجه داشته باشید که نرم افزار مورد نظر قابلیت یکپارچه‌سازی نسبتاً آسانی داشته باشد و با نرم‌افزارهای موجود در شرکت شما سازگار باشد.

مزیت استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان

نرم افزار مدیریت ناوگان با ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف این امکان را فراهم می‌آورد که فرآیند حمل‌ونقل به شیوه‌ای مدرن، بدون معطلی و بدون ایجاد اختلال به‌درستی انجام شود. به ویژه اگر ناوگان گسترده‌ای در اختیار شما باشد، این موضوع اهمیت بالاتری پیدا می‌کند.

همچنین در بلند مدت باعث ایجاد مشارکت بهتر رانندگان، افزایش رضایت شغلی آن‌ها و اطلاع‌رسانی بدون نیاز به حضور در محل ناوگان خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال‌های آینده تعداد رانندگان تا 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو شرکت‌ها برای مواجه نشدن با بحران نیروی کار، باید رضایت شغلی رانندگان خود را به دست آورند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره نرم افزارهای مدیریت ناوگان و اهمیت آن در شرکت‌های حمل‌ونقل صبحت کردیم و معیارهای انتخاب این نرم افزارها را در اختیار شما قرار دادیم. همچنین اشاره کردیم که نرم افزار چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و تا چه میزان هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

برای مشاهده دموی نرم‌افزار می‌توانید به  سایت کاوشکام آسیا مراجعه و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر برای خرید نرم‌افزار، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

سوالات متداول

نرم افزار مدریت ناوگان چیست؟

نرم افزار مدیریت ناوگان، یک سیستم یکپارچه برای ثبت اطلاعات، مدیریت ماشین‌آلات، مسیریابی بهینه، مدیریت تعمیر و نگهداری، ردیابی ناوگان حمل، حضور و غیاب رانندگان و محاسبه حقوق و دستمزد آنان است.

مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان چیست؟

با پیاده‌سازی و استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید میزان مصرف سوخت، زمان حمل، مسیریابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را بهینه‌سازی کنید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری نمایید.

سیستم مدیریت ناوگان با سامانه ردیابی خودرو چه تفاوتی دارد؟

ردیابی خودرو و سامانه ردیابی یک سیستم مبتنی بر میزان کارکرد خودرو و ماشین‌آلات است درحالی‌که سیستم مدیریت ناوگان علاوه بر نشان دادن موقعیت مکانی خودروها، اطلاعات دیگری نظیر میزان مصرف سوخت، زمان سفر و بهترین مسیر برای حمل را نیز در اختیار شما قرار می‎دهد و از بروز خطاهای انسانی جلوگیری می‌کند.

نرم افزار مدیریت ناوگان در چه صنایعی کاربرد دارد؟

این نرم‌افزار برای صنایع و کسب‌وکارهای مختلف از جمله شرکت‌های توزیع کننده مواد غذایی، شرکت‌های دارویی، بهداشتی، صنایع فولاد، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، اورژانس، ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید