گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان چیست

02 مهر ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

امروزه هر شرکت و سازمانی برای دریافت و ارسال محصولات متنوع و یا حتی ارائه خدمات گوناگون به مشتریان و یا کارکنان خود، از انواع و اقسام خودروها استفاده می‌کنند. ناوگان شرکت‌ها از سرمایه‌های مهم آن شرکت‌اند و نگهداری و مدیریت این ناوگان می‌تواند تاثیرات مهمی در بازدهی شرکت و جلب رضایت مشتریانش داشته باشد.

تنوع خودروهای هر سازمان بسته به نوع فعالیت هر سازمان متغیر است و ممکن است از موتور تا خودروی سنگین جزو ناوگان یک سازمان باشد. بررسی وضعیت و مراقبت و تعمیر هر یک از خودروهای ناوگان باید با دقت انجام شود تا آسیبی پرهزینه به شرکت تحمیل نشود. از این جهت وظیفه خطیری بر عهده مدیر ناوگان هر سازمان قرار دارد و این شخص باید با نظارت دقیق بر جنبه‌های مختلف ناوگان مطمئن شود که ناوگان در بهترین شرایط قرار دارد.

به صورت کلی وظایف مدیر ناوگان بسیار زیاد و گسترده‌اند و وقتی تعداد خودروهای ناوگان زیاد باشد، مدیریت آن‌ها تبدیل به کاری نفس‌گیر می‌شود. به همین دلیل مدیران ناوگان عموما از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که به کارشان سرعت و دقت بیشتری می‌بخشد. مطلب با کاوشکام آسیا همراه باشید تا در ادامه به معرفی چند نمونه از این نرم‌افزارها بپردازیم.

مدیریت ناوگان چیستمدیریت ناوگان چیست

مدیریت ناوگان چیست و مدیر ناوگان چه وظایفی به عهده دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، مدیریت ناوگان برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای ادامه فعالیت وابسته به خودرو هستند امری حیاتی است. مدیریت ناوگان به صورت اجمالی عبارت‌ است از تمام کارهایی که لازم است برای بالابردن بازده و کاهش هزینه‌های عملیاتی انجام شود. این کارها در هر ناوگانی، از ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفته تا ناوگان عملیات عمرانی و یا فروشگاه‌های اینترنتی، به اقتضای نیاز خودروهای ناوگان متفاوت است. بهینه‌سازی عملکرد ناوگان و مدیریت آن بر عهده مدیر ناوگان است.

وظایف مدیر ناوگان در کل به سه دسته تقسیم می‌شوند: وظایف مدیر ناوگان در قبال ناوگان، وظایف مدیر ناوگان در قبال رانندگان ناوگان، و وظایف مدیر ناوگان در قبال مدیریت و شرکت. مدیر ناوگان باید برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از خودروهای ناوگان داشته باشد، از خودروهای مناسب برای کارهای متنوع استفاده و بهترین مسیر را برای آنان تعیین کند، زمان‌بندی تعمیر و چکآپ خودروها را تنظیم بنماید و با ردیابی دقیق آن‌ها از اتلاف زمان و سوخت جلوگیری کند.

وظایف دیگری مثل: سنجش و استخدام رانندگان، ارزیابی رفتار رانندگان، تعیین و برنامه‌ریزی برای بودجه و انتخاب استراتژی‌ها مناسب نیز در لیست بلندبالای وظایف یک مدیر ناوگان قرار دارد. حال تصور کنید که تمام این کارها باید برای چندین خودرو و راننده انجام شود و به صورت مداوم مسیرها و رفتار رانندگان و خودروهایشان را در طول روز تحت نظارت داشت. برای کاهش پیچیدگی این کار و افزایش دقت، مدیران ناوگان معمولا از نرم‌افزارهایی که به صورت ویژه برای این کار طراحی شده‌اند استفاده می‌کنند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سامانه مدیریت ناوگان کاوشکام

سیستم مدیریت ناوگان

چرا باید از نرم‌افزار مدیریت ناوگان استفاده کرد؟

در قسمت قبل به معرفی شغل مدیر ناوگان و مسئولیت‌های مختلفش پرداختیم و متوجه شدیم که انجام تمام وظایفی که بر عهده مدیر ناوگان است، بدون استفاده از ابزار مناسب غیرممکن است. بهترین دوستان یک مدیر ناوگان، ردیاب خودرو و نرم‌ افزار مدیریت ناوگان است.

اگر شرکت توزیع مواد پروتئینی را در نظر بگیرید که از محل شرکت به تمام کشور محصولات خود را ارسال می‌کند، متوجه می‌شوید که ردیابی مداوم خودروهای متعددی که از شرکت راهی شهرهای مختلف می‌شوند چقدر می‌تواند سودمند باشد. اگر خودروهای حامل این شرکت از مسیر خود خارج یا دچار اختلال فنی شوند، در کنار هزینه تعمیرات خودرو، خسارت چشم‌گیری به خاطر فساد محصولات به شرکت وارد می‌شود.

حتی اگر از این موضوع هم صرف نظر کنیم، مدیریت دقیق تمام خودروهای یک شرکت کاری زمان‌گیر و نیازمند دقت بالاست تا خللی در آن ایجاد نشود. به همین دلیل مدیران ناوگان از 2 ابزار نامبرده استفاده می‌کنند.

در ابتدا لازم است تمام خودروهای یک ناوگان مجهز به ردیاب خودرو و سنسورهای مربوطه شوند. ردیاب خودرو که روی ناوگان نصب می‌شود، با استفاده از سیستم GPS به مدیر ناوگان اجازه می‌دهد از موقعیت مکانی خودروها آگاه شود و سنسورهای متعدد هم هر یک می‌توانند نشانگر سرعت، مصرف سوخت و .... هر خودرو باشد.

با این وجود، اطلاعاتی که از این ابزار اولیه بدست می‌آید به تنهایی و بدون تحلیل‌های لازم بی‌فایده است و از سوی دیگر، نظارت دائم بر تمام این اطلاعات در ناوگان‌هایی با تعداد خودروی بالا 50 عدد امری ناممکن است. برای تسهیل کارها و دریافت تحلیل‌های کاربردی از اطلاعات این ردیاب‌ها و سنسورها، مدیر ناوگان از نرم‌افزار مدیریت ناوگان بهره می‌برد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های بهترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌پردازیم.

دلایل استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان

دلایل استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان 

ویژگی‌های بهترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان

نرم‌افزار مدیریت ناوگان باید با دریافت اطلاعات متعددی که از سنسورها و ردیاب ناوگان دریافت می‌کند، تحلیل‌های کاربردی ارائه دهد. این نرم‌افزارها با قابلیت تحلیل داده‌ها با مدیر ناوگان کمک می‌کنند که تصمیمات درست‌تری بگیرد و در برنامه‌ریزی‌های او اختلالی ایجاد نشود. یکی از مهم‌ترین و سودمندترین فایده‌های نرم‌افزار مدیریت ناوگان صرفه‌جویی در زمان مدیر ناوگان است که باعث می‌شود خستگی حاصل از کار نیز کاهش یابد.

بهترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان ویژگی‌های خاصی دارد که در لیست زیر به مهم‌ترین آنان اشاره می‌کنیم:

  1. نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌تواند در هر لحظه موقعیت مکانی هر خودرو را روی نقشه نشان دهد و به مدیر ناوگان اجازه می‌دهد به سابقه حرکت تمام خودروهای ناوگان دسترسی داشته باشد.
  2. نرم‌افزار مدیریت ناوگان اطلاعات کاملی از کارکرد خودرو شامل زمان روشن یا خاموش شدن خودرو، مسافت پیموده شده، زمان و مدت حرکت و توقف ماشین و حتی کارکرد درجای آن را نیز ارائه می‌کند.
  3. مدیریت سوخت یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار مدیریت ناوگان است. با نظارت بر حجم مخزن سوخت و میزان مصرف هر ماشین، نرم‌افزار گزارش‌های مختلفی را آماده می‌کند که به مدیر ناوگان می‌تواند با کمک این گزارشات اقدام به تغییر مسیر یا تغییر کاربری خودرو و یا تعمیر ماشن کند.
  4. نرم‌افزار مدیریت ناوگان با مدیریت محدوده تردد خودروهای ناوگان می‌تواند در بهینه‌سازی عملکرد ناوگان موثر باشد و رانندگان تخطی‌گر را شناسایی و جریمه کند.
  5. این نرم‌افزار قابلیت شناسایی و کنترل رفتار رانندگان را دارد که با نظارت بر سرعت، شتاب، ترمز و .... و حتی با شنود محیط داخلی ماشین می‌تواند راننده را تحت نظر داشته باشد که ابزاری مفید برای ارزیابی رانندگان توسط مدیر ناوگان است.

ویژگی های بهترین نرم افزار مدیریت ناوگانویژگی های بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان

سخن پایانی

ویژگی‌های ذکر شده تنها ویژگی‌های عمومی نرم‌افزار مدیریت ناوگان است و هر سازمانی با توجه به نیازهایش، باید نرم‌افزار مدیریت ناوگان مخصوص خود را استفاده کند. برای مثال شرکت‌های ارسال بسته‌های پستی و شرکت‌های آژانس آنلاین و یا شرکت‌های عمرانی نیازمند نرم‌افزارهای متفاوتی برای مدیریت ناوگان خود هستند.

نرم‌افزار مدیریت ناوگان هرمس یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان است که به صورت حرفه‌ای و با قابلیت‌های فراوانی طراحی شده است و سازمان‌ها می‌توانند با توجه به حجم ناوگان خود، از سرویس‌ها مختلف این نرم‌افزار استفاده کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)