گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

چگونه فناوری‌ های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می ‌دهد

28 فروردین ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه انسان، برخورداری از سلامت و بهره بردن از خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت و ایمن است. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از حوزه‌هایی که با زندگی انسان امروزی گره خورده‌اند، توانسته‌اند رفاه و ایمنی بیشتری برای او فراهم کنند. امروزه نوآوری‌های فنی به لطف فناوری‌های دیجیتال، تحولی عظیم در صنعت سلامت، بهداشت و درمان به وجود آورده‌اند.

در چند سال اخیر، با پیشرفت‌ها و اختراعاتی که در دنیای دیجیتال پدید آمده است، صنعت سلامت بسیار امیدوار شده است تا آینده‌ای متفاوت را تجربه کند. اما چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهند؟ فناوری‌های دیجیتال چه تحولاتی را در صنعت سلامت پدید می‌آورند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

سلامت دیجیتال: هم‌آیند فناوری‌های دیجیتال و صنعت سلامت

سلامت دیجیتال (Digital health)، که شامل برنامه‌های مراقبتی دیجیتال و خدمات و راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر دانشIT است، هم‌آیند فناوری‌های دیجیتال و حوزه سلامت و بهداشت است. این هم‌آیند کمک می‌کند تا خدمات درمانی دقیق‌تر و آسان‌تر و در جهت رفاه و سلامت بیشتر انسان انجام شود. سبک زندگی ناسالم شهروندان (از جمله تحرک ناکافی و تغذیه نامناسب)، ناکافی بودن اطلاعات سلامت شهروندان، افزایش بیماری‌های مزمن و کمبود نیروی کار از جمله مشکلاتی است که صنعت سلامت امروزه با آن مواجه است.

پیوند فناوری‌های دیجیتال و صنعت سلامت به متخصصان مراقبت‌های سلامتی و پزشکان کمک می‌کند تا مدیریت بهتری بر روی بیماری‌ها داشته باشند و سلامت و رفاه جامعه را ارتقا دهند. اندازه‌گیری نوار قلب و ضربان قلب به کمک گجت‌های پوشیدنی و همچنین تفسیر نوار قلب به کمک هوش مصنوعی دو نمونه از پیوند فناوری‌های دیجیتال و صنعت سلامت هستند که تاثیر شگرفی بر رفاه جامعه و علم پزشکی داشته‌اند.

تحول فناوری های دیجیتال در صنعت سلامتتحول فناوری های دیجیتال در صنعت سلامت

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از کاوشکام دنبال نمایید

تشخیص آریتمی با نسل جدید دستگاه های سینه چسب

جدیدترین تکنولوژی ها در درمان بیماری های قلبی و عروقی

حوزه‌های همگرایی فناوری‌های دیجیتال و صنعت سلامت

تکنولوژی‌های دیجیتال و صنعت سلامت در حوزه‌های مختلفی با هم همکاری دارند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فناوری‌هایی که برای نظارت و مانیتورینگ و به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و یا تشخیص هر چه سریع‌تر آن‌ها استفاده می‌شوند
  • فناوری‌های رباتیک که به توانبخشی بیماران ناتوان یا کم توان کمک می‌کنند (مانند گجت‌های پوشیدنی)
  • فناوری‌هایی که به پزشکان در تشخیص بیماری‌ها یا تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کنند مانند استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر نوار قلب
  • فناوری‌های شبیه‌سازی و مدل‌سازی با هدف آموزش به کادر درمان بر پایه یادگیری ماشین
  • سلامت الکترونیک (eHealth) که شامل ذخیره، انتقال و بازیابی اطلاعات و خدمات سلامتی به کمک IT می‌شود
  • سلامت همراه (mHealth) که با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل و به کمک اپلیکیشن‌ها خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌شود
  • استفاده از واقعیت مجازی و تکنولوژی هولوگرام برای ایجاد تجربه تعاملی و آموزشی برای کادر درمان و دانشجویان
  •  استفاده از پزشکی از راه دور و مراقبت‌های از راه دور برای معاینه و مراقبت از بیماران.

تاثیر فناوری های دیجیتال در صنعت سلامتتاثیر فناوری های دیجیتال در صنعت سلامت

چرا صنعت سلامت به سوی استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌رود؟

صنعت سلامت به دلیل افزایش مشکلات و فشارها شتاب خود به استفاده از تکنولوژی را افزایش داده است. از مهمترین عواملی که استفاده از فناوری دیجیتال در صنعت سلامت را لازم کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش شیوع بیماری‌های مزمن
  • افزایش بار هزینه‌های اقتصادی درمان و بهداشت در سطح جهان
  • هزینه ناپایدار مراقبت و درمان
  • سیاست، مقررات و دستورالعمل‌های دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر تکنولوژی
  • تلاش برای جهانی با جمعیت سالم‌تر
  • پیری جمعیت در کشورهای جهان
  • وجود مصرف‌کننده توانمند در حوزه درمان و بهداشت
  • افزایش موفقیت‌های علمی و کنترل بعضی از بیماری‌های خطرناک و مهلک

تغییرات صنعت سلامت به لطف فناوری‌های دیجیتال

همان طور که ملاحظه کردید، فناوری‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف به خدمت صنعت سلامت درآمده‌اند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین عامل تحول در صنعت سلامت نامید. انتظار می‌رود که با پیشرفت‌هایی که در حوزه فناوری شاهد هستیم، سیستم بهداشت و درمان در آینده نزدیک متفاوت‌تر باشد. دو تغییر شگرفی که تاکنون فناوری دیجیتال در صنعت سلامت به وجود آورده است عبارتند از:

  • تغییر در محل درمان و به وجود آمدن امکان درمان در منزل و از راه دور
  • تغییر و تحول در نوع و نحوه درمان و تمرکز بیشتر بر پیشگیری از بیماری و مدیریت آن نسبت به درمان بیماری

با ورود فناوری‌های دیجیتال به صنعت سلامت، در آینده درمان مجازی و درمان در خانه بهترین روش درمان خواهد بود. همین امر موجب خواهد شد تا صنعت سلامت و درمان به جای تمرکز بیشتر بر ساخت و فراهم کردن امکانات، بر ارائه خدمات بهتر و دقیق‌تر، بهبود بهره‌وری نیروی متخصص و کاهش هزینه‌های درمانی تمرکز کند.

تکنولوژی‌های دیجیتال از سلامت و درمان مبتنی بر ارزش حمایت می‌کنند و به کمک ابزارهای نوین در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند. به کمک همین پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه سلامت، بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند ایدز و بعضی از سرطان‌ها در چند سال اخیر کنترل شده‌اند. ربات‌ها، پرینترهای سه بعدی، هوش مصنوعی، گجت‌های پوشیدنی، پردازشگرها و ذخیره‌سازهای سریع داده و دیگر فناوری‌های دیجیتال همگی در پیشرفت‌های این صنعت دخیل بوده‌اند.

تغییرات صنعت سلامت به لطف فناوری‌های دیجیتال

تغییرات صنعت سلامت به لطف فناوری‌های دیجیتال

تحول دیجیتالی صنعت سلامت در آینده‌ای نزدیک

مجمع جهانی اقتصاد به همراه شرکت مشاوره‌ای و خدمات فناوری اکسنچر (Accenture) مطالعه‌ای انجام داده‌اند که طبق آن چهار حوزه دیجیتال در آینده‌ای نزدیک در صنعت سلامت اهمیت بسیار ویژه‌ای می‌یابند که عبارتند از:

  • درمان هوشمند که در آن ضمن کاهش هزینه‌های درمان، امکان درمان دقیق و رباتیک و چاپ پزشکی فراهم می‌شود.
  • درمان در همه جا: به کمک تکنولوژی و اینترنت اشیا (IoT) امکان درمان و مراقبت از راه دور بیماران فراهم می‌شود.
  • درمان توانمند شده: سطح مداخله افراد در سلامت بیشتر می‌شود و مردم نقشی هوشمند در مدیریت سلامت خود خواهند داشت.
  • سازمان‌های هوشمند بهداشت و درمان: نیروی کار متصل (به فناوری)، دستگاه‌های هوشمند و هوش در دسترس  به ارتقای خدمات درمانی و افزایش بهره‌وری نیروی کار سازمان‌های بهداشتی و درمانی کمک خواهند کرد.

تحول دیجیتالی صنعت سلامت در آینده‌ای نزدیکتحول دیجیتالی صنعت سلامت در آینده‌ای نزدیک

و کلام آخر این که:

طبق آمارها، در قرن گذشته سطح سلامت جهانی بهبود چشمگیری داشته است. امید به زندگی، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی، مغزی و برخی سرطان‌ها کاهش داشته است که این امر به دلیل تغییراتی بوده است که فناوری‌های دیجیتال در صنعت سلامت، نحوه درمان و محل درمان پدید آورده است. فناوری‏‌های دیجیتال از جمله ارتباطات شبکه‌‏ای، تلفن‌های هوشمند، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پرینترهای سه بعدی، سنسورهای بیولوژیکی و سایر فناوری‏‌ها به افراد کمک می‌کنند تا دریابند که در درونشان چه می‏‌گذرد. این اطلاعات در سلامتی افراد و افزایش طول عمر  آن‌ها تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل می ‌توان گفت که فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را به طور چشمگیری تغییر می‌دهند.

پر بازدیدترین مقالات کاوشکام آسیا را در این بخش دنبال نمایید

انواع دیتالاگر

رضایت مشتریان از سیستم ردیابی GPS خودرو

ناوگان حمل و نقل سبز، چگونه یک ناوگان سبز بسازیم

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)