گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

پارک لجستیک چیست و چه مزایایی دارد؟

09 خرداد ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

پارک لجستیک، که با عنوان «قطب چندوجهی لجستیک» نیز شناخته می‌شود، یک مکان فیزیکی است که در آن شرکت‌های مختلف می‌توانند عملیات لجستیکی، حمل‌ونقل و توزیع کالا را انجام دهند. این پارک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به جاده‌های اصلی و ایستگاه‌های راه‌آهن دسترسی مناسبی داشته باشند تا هزینه‌های حمل‌ونقل کالا تا حد ممکن کاهش یابد. قبلا در وبلاگ کاوشکام به طور مفصل درباره لجستیک چیست صحبت کرده‌ایم.
ایده‌ پارک لجستیک بر اساس ارتقاء کیفیت حمل و نقل، بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه حمل و نقل چندوجهی و کاهش هزینه‌های لجستیک، کارآفرینی و ایجاد شغل جدید و البته حفظ محیط‌زیست شکل گرفته است. اما پارک لجستیک چه کاربردها و مزایایی دارد؟ سوالی که اگر تا انتهای این مطلب از وبلاگ کاوشکام آسیا با ما همراه باشید، پاسخ آن را به شما خواهیم گفت.

پارک لجستیک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، پارک لجستیک، یک منطقه صنعتی است که به طور خاص برای انبارداری، مدیریت، توزیع و حمل و نقل کالاها مختلف و اجرای عملیات لجستیکی طراحی شده است. شرکت‌هایی که در پارک‌های لجستیکی فعالیت می‌کنند، اغلب از این فضا برای مونتاژ، بسته‌بندی، پردازش یا انجام فرآیندهای تولیدی سبک استفاده می‌کنند.

علاوه‌براین شرکت‌ها می‌توانند از پارک‌های لجستیکی برای ارائه خدمات به بازارهای محلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی استفاده کنند.

پارک لجستیک چیست؟

توزیع کالا از طریق پارک لجستیک، دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: سازماندهی و مدیریت.

هنگامی که شما بخشی از فضای پارک لجستیک چابک را برای کسب و کار خود در نظر می‌گیرید، می‌توانید از تمام مزایای این فضای صنعتی، از مدیریت امنیت در محل گرفته تا بهینه‌سازی موجودی انبار و کاهش هزینه‌های حمل استفاده کنید.

مزایای پارک لجستیک چیست؟

 مزایای پارک لجستیک چیست؟

تا به اینجای کار با پارک لجستیک آشنا شدیم، حال وقت آن رسیده است که مزایای پارک لجستیک را بدانیم. اگر بخواهیم لیستی از مزایای حضور در یک پارک لجستیک را در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

1. سازماندهی لجستیک در پارک لجستیک

پارک لجستیک، فضای انبارداری در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد، اما انبارداری تنها یکی از خدمات آن است. به عبارت دیگر از یک پارک لجستیکی می‌توان برای کارهای دیگری مانند: نگهداری کالا، دسته‌بندی محصولات، مدیریت عملیات، تکمیل سفارش و انجام سایر فعالیت‌های توزیع استفاده کرد.

2. افزایش بهره‌وری کسب و کار در پارک لجستیک

پارک لجستیک می‌تواند با ایجاد سهولت برای کنار هم قرار دادن تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای انجام عملیات لجستیک، بهره‌وری را افزایش دهد.

3. کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی ناوگان حمل

پارک لجستیک به شما کمک می‌کند محموله‌های خود را سازماندهی کنید تا تعداد کامیون‌ها یا کانتینرهای مورد نیاز برای حمل و نقل را به حداقل برسانید و از این طریق هزینه‌های ناوگان حمل و نقل خود را بهینه‌سازی کنید.

4. بهبود مدیریت لجستیک در یک پارک لجستیک

یک پارک لجستیکی فراتر از سازماندهی و نگهداری محصولات عمل می‌کند. یک مرکز توزیع خوب باید توانایی اصلی خود یعنی توزیع را به درستی انجام دهد.

با استفاده از یک پارک لجستیکی کارایی مدیریت ناوگان حمل‌ونقل در فرآیند جابجایی به حداکثر خواهد رسید و علاوه‌براین با سازماندهی رانندگان و بهبود زمان بارگیری و تخلیه بار، مدیریت تحویل و حمل و نقل به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

5. کارآفرینی و ایجاد شغل‌های جدید

پارک لجستیک می‎تواند به طور همزمان، میزبان چندین کسب‌وکار باشد و این امر پتانسیل ایجاد مشاغل جدید را به وجود می‌آورد. این مراکز با فراهم آوردن امکانات اقامتی برای کارکنان، جذب نیروی کار را آسان می‌کند.

6. ورود به بازارهای جدید

یکی از مزایای استفاده از پارک‌های لجستیکی اجیلیتی این است که می‌توانید وارد بازارهای جدید شوید. با استفاده از روش‌های حمل‌ونقل دسترسی به مشتریان جدید خود در داخل و خارج از کشور خواهید داشت. 

7. کمک به حفظ محیط‌زیست

استفاده از پارک لجستیکی می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند کاهش تردد کامیون‌ها و دسترسی بهتر به وسایل حمل و نقل سازگار با محیط‌زیست، نظیر حمل و نقل ریلی یا شناورهای دریایی، انتشار دی‌اکسید کربن را به حداقل برساند و از این طریق به حفظ محیط‌زیست کمک کند.

اهمیت دسترسی به روش‌های حمل در پارک لجستیک

 اهمیت دسترسی به روش‌های حمل در پارک لجستیک

در بخش قبل گفتیم که پارک لجستیک، مجموعه‌ای از خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهد که همگی با هدف برآورده کردن نیازهای حمل‌ونقل یا انبارداری طراحی شده‌اند.

یک پارک لجستیکی باید به بیش از یک نوع روش حمل‌ونقل دسترسی داشته باشد. در پارک‌های لجستیکی مدرن، انواع روش‌های حمل‌ونقل قابلیت اجرایی دارند.

با در اختیار داشتن انواع روش‌های حمل‌ونقل، چابکی بیشتری در دسترسی به مشتریان جدید خود، در فواصل دور و نزدیک خواهید داشت.

از این رو توصیه می‌شود در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب پارک لجستیک، به این نکته توجه داشته باشید که فضای مورد نظر به لحاظ عملیات لجستیکی، برای نیازهای شما مناسب‌ترین باشد.

برخی از پارک‌های لجستیکی تنها به یک نوع حمل‌ونقل دسترسی دارند که در صورت بروز تأخیرهای غیرمنتظره در حمل‌ونقل، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در زنجیره تأمین شود. 

بهترین فضا برای پارک لجستیک کجاست؟

 شاید برایتان سوال باشد که بهترین فضا برای ایجاد پارک لجستیک کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یک پارک لجستیکی زمانی فوق‌العاده موفق خواهد بود که موقعیت آن بهینه باشد.

مکان‌های ایده‌آل برای ایجاد پارک‌های لجستیک، بنادر مهم، فرودگاه‌های بین‌المللی و مراکز توزیع بزرگ است. چرا که این مکان‌ها فرصت‌های متمایزی را از نظر توزیع و نزدیکی به بازارها فراهم می‌کنند.

پارک‌های نزدیک بنادر، حمل‌ونقل دریایی را سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کنند. پارک‌های لجستیکی نزدیک فرودگاه‌ها، واردات و صادرات هوایی را تسهیل می‌کنند. مراکز توزیعی که در نزدیکی بزرگراه‌ها و راه‌آهن قرار دارند، می‌توانند حمل‌ونقل زمینی را آسان کنند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب درباره پارک لجستیک و مزایای آن صحبت کردیم. همچنین اشاره کردیم که در زمان انتخاب پارک لجستیک باید به روش‌های حمل و موقعیت جغرافیایی آن توجه ویژه داشته باشید. یادآوری کردیم که یک پارک لجستیک حداقل باید دو روش برای حمل کالا داشته باشد چرا که در غیر این صورت، بروز اولین و تاخیر در فرآیند حمل، زنجیره تامین با مشکل مواجه می‌شود. امیدواریم که مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره پارک لجستیک و مزایای آن در اختیار شما قرار داده باشد. درصورتی که در این زمینه با پرسشی مواجه هستید، می‌توانید سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید.

سوالات متداول

پارک لجستیک عمومی چیست؟

پارک لجستیک عمومی، به مراکزی گفته می‌شود که در آن‌ها برای گروه‌های مختلف کالا، خدمات لجستیک شامل انبارداری، تخلیه، بارگیری، بازرسی و جابه‌جایی ارائه می‌شود.

پارک لجستیک تخصصی چیست؟

پارک لجستیک تخصصی، بر ارائه خدمات لجستیک، به یک گروه خاص از مشاغل اختصاص یافته است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید