گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

معرفی 7 تا از بهترین راهکارهای کاهش هزینه سوخت ناوگان

01 بهمن ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

قیمت سوخت یکی از مواردی است که به دغدغه سالانه افرادی که با مدیریت ناوگان سروکار دارند تبدیل شده است زیرا بخش مهمی از هزینه‌های مربوط به ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل مدیران ناوگان همواره به دنبال روش‌ها و راهکارهایی هستند که بتوانند هزینه‌های مربوط به سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. مدیران به‌منظور اعمال سیاست‌های کاهش هزینه سوخت ناوگان باید آمار دقیقی از مصرف سوخت ناوگان خود در اختیار داشته باشند. درصورتی‌که مدیران بتوانند اطلاعات دقیقی از این موضوع داشته باشند می‌توانند به بهترین شکل و از طریق راهکارهای مختلف،‌ مصرف سوخت و هزینه‌های مربوط به آن را مدیریت کنند.

چگونه می‌توان هزینه‌های سوخت ناوگان را کاهش داد؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکارهای کاهش هزینه سوخت ناوگان استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان و سیستم‌های مدیریت است. این سیستم‌ها می‌توانند داده‌ها و اطلاعات دقیق در مورد میزان مصرف سوخت را در اختیار مدیران قرار دهد. مدیران می‌توانند از این داده‌ها و اطلاعات به‌منظور مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت استفاده کنند. از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان برای کاهش هزینه سوخت ناوگان مورد استفاده قرار داد، شامل موارد زیر می‌شود:

برنامه‌ریزی مناسب مسیر

یکی از راهکارهایی که برای کاهش هزینه سوخت ناوگان از طریق داده‌ها و اطلاعات سیستم‌های مدیریت ناوگان می‌توان اتخاذ کرد، برنامه‌ریزی مسیر مناسب برای خودروها است. با استفاده از این سیستم‌ها مدیران ناوگان می‌توانند از ترافیک احتمالی مسیر و میزان تأخیری که ممکن است رخ دهد مطلع شده و بهترین مسیر را برای حرکت خودروها انتخاب کنند تا از تأخیر به میزان قابل توجهی جلوگیری شود. مدیران ناوگان می‌توانند از طریق انجام فعالیت‌های زیر بهترین مسیر را برای حرکت و سایل نقلیه انتخاب کنند:

  • دسترسی به نقشه‌هایی که نشان‌دهنده مکان و مقصد هر وسیله نقلیه در ناوگان است.
  • دسترسی به اطلاعات مختلف از جمله اطلاعات راننده، وسیله نقلیه و وضعیت ترافیک و آب و هوا

بر اساس تحقیقات صورت گرفته سازمان‌هایی که از ردیاب و سیستم‌های مدیریت ناوگان به‌منظور بهینه‌سازی مسیر استفاده می‌کنند، کاهش 10 درصدی در هزینه سوخت، 14 درصدی در هزینه‌های مربوط به تصادفات و 10 درصدی در هزینه‌های پرسنلی را تجربه کرده‌اند.

کاهش هزینه‌های سوخت ناوگان

کاهش زمان بیکاری وسیله نقلیه

یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش هزینه سوخت ناوگان، کاهش زمان بیکاری وسایل نقلیه است. درصورتی‌که وسایل نقلیه در حالت دور آرام موتور کار کنند، نتیجه‌ای جز افزایش فرسودگی و هدر رفتن وسیله نقلیه به دنبال نخواهد داشت. یکی از امکاناتی که از طریق سیستم‌های مدیریت ناوگان در اختیار مدیران قرار می‌گیرد، ردیابی زمان بیکاری موتور وسایل نقلیه است. مدیران با دسترسی به این اطلاعات و داده‌ها می‌توانند سیاست‌های مؤثر به‌منظور کارکرد مطلوب خودرو را اجرا کنند. درصورتی‌که این راهکار با برنامه‌ریزی مسیر مناسب ادغام شود، موجب بیشتر شدن زمان فعال بودن عملیات حمل‌ونقل می‌شود. از طرف دیگر با استفاده از آموزش و روش‌های تشویقی می‌توان رانندگان را ترغیب کرد که در زمان توقف‌های طولانی موتور خودرو را خاموش کنند.

نظارت مطلوب بر رفتار راننده

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان در افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های مربوط به آن تأثیر زیادی داشته باشد، عامل انسانی یعنی راننده خودرو است. رانندگی با سرعت بالا، رانندگی تهاجمی، ترمزهای ناگهانی و هر نوع عادت نامناسب در رانندگی نه تنها ایمنی راننده و خودرو را با خطر مواجه می‌کند، بلکه می‌تواند باعث ناکارآمدی ناوگان حمل‌ونقل شود. بر اساس آمار، رانندگی تهاجمی در بزرگراه‌ها و جاده‌های شهری به ترتیب می‌تواند تا 33 و 5 درصد منجر به افزایش هزینه‌های سوخت شود. با استفاده از ردیاب و سامانه‌های ناوگان مدیریت می‌توان بر رفتار رانندگان نظارت داشته و رانندگان دقیق و ایمن را تشویق و رانندگان با عادات نامناسب را شناسایی و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه داد.

نظارت مطلوب بر رفتار راننده از راهکارهای کاهش سوخت ناوگان

نظارت مناسب بر سلامت خودرو

درصورتی‌که یک وسیله نقلیه در سلامت و شرایط مطلوب نباشد، یکی از مهم‌ترین منابع هدر رفتن سوخت به حساب می‌آید. یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش هزینه سوخت ناوگان، تعمیر و نگهداری مطلوب خودرو ناوگان و نظارت بر سلامتی آن‌ها پیش از هر اعزام است. این کار باعث می‌شود که مدیران بتوانند مشکلات موجود را شناسایی کرده و در کمترین زمان برای رفع آن اقدام کنند. توجه به این اقدامات باعث می‌شود که مدیران بتوانند عملکرد خوبی در کاهش هزینه سوخت ناوگان داشته باشند.

نظارت مناسب بر سلامت خودرو از راهکارهای کاهش سوخت ناوگان

تعریف برنامه‌ تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

همانطور که اشاره شده یکی از کارکردهای سیستم‌های مدیریت ناوگان، امکان نظارت بر سلامت خود به‌منظور جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات غیرمنتظره است؛ اما استفاده از یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می‌تواند باعث شود که تعداد دفعات رخ دادن این مشکلات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. درصورتی‌که یک وسیله نقلیه به خوبی نگهداری شود، می‌تواند در حداکثر بازدهی کار کرده و به این ترتیب منجر به کاهش هزینه سوخت ناوگان شود. بر اساس آمار برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه راه‌حلی است که می‌تواند 12 تا 18 درصد از هزینه‌های ناوگان را کاهش دهد.

تعریف برنامه‌ تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از راهکارهای کاهش سوخت ناوگان

سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت ناوگان این قابلیت را دارند که بتوان برنامه‌هایی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در آن‌ها تعریف کرد تا با ارائه هشدار لازم به مدیران و انجام شدن به‌موقع این اقدامات، نگهداری بهینه از وسایل نقلیه را تضمین کنند. این اقدامات علاوه‌بر نقشی که در کاهش هزینه سوخت ناوگان دارند می‌توانند باعث به حداقل رسیدن فرسودگی خودرو و احتمال خرابی‌های پرهزینه ناشی از مشکلات مکانیکی شوند.

ارسال نزدیکترین راننده برای مشتریان

یکی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های استفاده از سیستم‌های ردیابی و مدیریت ناوگان این است که می‌توان به موقعیت لحظه‌ای خودروهای فعال دسترسی داشت. این ویژگی به مدیران ناوگان کمک می‌کند که به‌منظور کاهش هزینه سوخت ناوگان، در زمان درخواست خدمات از سوی مشتریان، با توجه به موقعیت خودروها،‌ نزدیک‌ترین راننده را نسبت به موقعیت مشتری برای ارائه خدمات ارسال کنند. این کار باعث کاهش زمان رانندگی و مسافت پیموده شده می‌شود که نتیجه آن کاهش هزینه سوخت ناوگان خواهد بود.

کاهش احتمال سرقت سوخت

یکی از مواردی که ممکن است منجر به افزایش مصرف سوخت در ناوگان و افزایش هزینه‌های مربوط به آن شود، به سرقت رفتن سوخت درون وسیله نقلیه است. یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد سیستم‌های مدیریت ناوگان ثبت و اطلاع از سوابق خرید سوخت برای خودروها است. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توان به اطلاعات سوخت‌گیری خودروها،‌ میزان مصرف و سایر موارد مربوط دسترسی داشته و هرگونه مشکل و فعالیت مشکوک را شناسایی کرده و از آن پیشگیری کرد. این سیستم‌ها در کاهش احتمال سرقت سوخت وسایل‌ نقلیه بسیار مؤثر بوده و می‌توانند منجر به کاهش هزینه سوخت ناوگان شوند.

کاهش احتمال سرقت سوخت ناوگان

سخن پایانی

امروزه از روش‌های نوین برای مدیریت ناوگان خودرویی استفاده می‌شود تا مدیران بتوانند عملکرد ناوگان را در حد مطلوب نگه داشته و هزینه‌های مربوط به آن را تا میزان ممکن کاهش دهند. یکی از هزینه‌های اصلی در ناوگان خودرویی مربوط به مصرف سوخت و موارد ناشی از آن می‌شود. میزان مصرف سوخت وسایل نقلیه به عوامل مختلفی مانند میزان سلامت خودرو، میزان مسافت طی شده، تعمیر و نگهداری اصولی از خودرو و غیره بستگی دارد. امروزه سیستم‌های ردیابی و مدیریت ناوگان این امکان را برای مدیران فراهم کرده‌اند که با دسترسی به داده‌ها و اطلاعات لازم از هر یک از این عوامل بتوانند به بهترین شکل مصرف سوخت را بهینه کرده و در جهت کاهش هزینه سوخت ناوگان عمل نمایند.

سوالات متداول

چرا کاهش هزینه سوخت ناوگان اهمیت دارد؟

بخش مهمی از هزینه‌ها در ناوگان خودرویی به مصرف سوخت مربوط می‌شود که با توجه به افزایش بهای سوخت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید توسط مدیران به بهترین شکل مدیریت شود.

مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه سوخت در ناوگان خودرویی چیست؟

برنامه‌ریزی مناسب مسیر، کاهش زمان بیکاری وسیله نقلیه، نظارت بر رفتار راننده، برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، ارسال نزدیک‌ترین راننده برای مشتریان

از چه طریق می‌توان هزینه‌های سوخت ناوگان را کاهش داد؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان برای این منظور استفاده کرد، استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان است که اطلاعات و داده‌های لازم را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید