گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

استفاده از جی پی اس چه نقشی در کنترل ترافیک دارد

16 بهمن ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

یکی از معضلاتی که زندگی شهری به خصوص در کلان‌شهرها به همراه دارد، معضل همیشگی ترافیک است. بر اساس پژوهش‌ها، هر انسان به طور میانگین سالیانه 54 ساعت را در ترافیک می‌گذراند. ترافیک علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست و افزایش آلودگی هوا، تاثیر بسیاری نیز بر رفتار شهروندان می‌گذارد.

به گفته‌ی کارشناسان، ترافیک می‌تواند خشونت را در شهروندان بالا برده و در دراز مدت حتی منجر به افزایش خودکشی و قتل شود. ترافیک به طور کلی خسارات جانی، اقتصادی و محیط زیستی بسیاری به همراه داشته و در نتیجه به رسیدگی فوری نیاز دارد. از این رو، متخصصان با استفاده از فناوری مدرن و جی پی اس سعی در کاهش ترافیک و حل مشکلات ذکر شده دارند. با ما در ادامه این مطلب با ما در کاوشکام همراه باشید تا با نقش جی پی اس در کنترل ترافیک آشنا شوید.

نقش جی پی اس در کنترل ترافیکنقش جی پی اس در کنترل ترافیک

مختصری درباره جی پی اس و کاربردهای آن

جی پی اس مخفف عبارت Global Positioning System و به معنای سیستم موقعیت‌یابی جهانی است. این سرویس که برای اولین بار توسط ایالات متحده آمریکا در دهه‌ی 60 میلادی برای اهداف نظامی ساخته شد، سرانجام در دهه‌ی 80 در دسترس عموم قرار گرفت. سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا جی پی اس از بیش از 24 ماهواره تشکیل شده است که توسط وزارت دفاع ایالات متحده اداره می‌شوند. این ماهوار‌ه‌ها با سرعت 9000 مایل در ساعت حرکت می‌کنند و هر کدام دارای یک ساعت اتمی هستند که ساعت دقیق را نشان می‌دهند و برای پخش سیگنال به صورت همزمان هماهنگ شده‌اند.

دستگاه‌های گیرنده‌ی جی پی اس، برای مثال دستگاه ردیاب خودرو، این سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند. اگرچه سیگنال‌ها با سرعت نور حرکت می‌کنند اما با توجه به فاصله‌ی زیاد دخیل در این فرایند، هر سیگنال در زمان‌های مختلفی دریافت می‌شوند. یک دستگاه گیرنده جی پی اس می‌تواند با محاسبه‌ی اختلاف زمانی بین هر ماهواره، موقعیت مکانی خود را مشخص کند.

در دنیای امروز، به دلیل پیشرفت علم و ارزان‌تر شدن تکنولوژی، امکان استفاده از سیستم جی پی اس برای همه فراهم شده است. از این رو، زندگی مدرن به میزان قابل توجهی به این تکنولوژی وابسته است. از جی پی اس در زمینه‌های نظامی، تجاری، نقشه‌برداری و همگانی استفاده می‌شود. یکی از موارد مهم استفاده از جی پی اس در زمینه‌ی حمل و نقل و کنترل ترافیک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جی پی اس و کاربردهای آنجی پی اس و کاربردهای آن

نقش جی پی اس در کنترل ترافیک چیست؟

سیستم ناوبری اینرسی یا INS اولین سیستم پیشرفته‌ای بود که در دهه 70 برای کنترل ترافیک مورد استفاده قرار گرفت. وظیفه‌ی این سیستم تشخیص موقعیت جغرافیایی (طول، عرض و ارتفاع)، سرعت و وضعیت وسیله است. جی پی اس در حال حاضر امکانات پیشرفته‌تر و مدرن‌تری ارائه می‌دهد اما همچنان از سیستم اینرسی هم در کنار جی پی اس استفاده می‌شود. در ادامه با نقش جی پی اس در کنترل ترافیک آشنا خواهیم شد. 

نقش جی پی اس در کنترل ترافیک: ردیابی و مدیریت ناوگان وسایل نقلیه

مدیر ناوگان به کمک ردیاب جی پی اس و نرم افزار مدیریت ناوگان می‌تواند وسایل نقلیه شرکت را ردیابی کند؛ بنابراین، به راحتی وضعیت مکانی ناوگان وسایل نقلیه را مدیریت می‌کند و در صورتی که راننده مسیری دارای ترافیک را انتخاب کرده باشد، از مسیر جایگزین برای رانندگان استفاده می‌کند. به این ترتیب، با تغییر مسیر می‌توان به کاهش ترافیک و کنترل آن کمک کرد.

نقش جی پی اس در کنترل ترافیک: رهیابی و کمک به یافتن مسیر مناسب

امروزه استفاده از فناوری GPS برای خودروها ضروری است زیرا مسیرهایی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد که رسیدن آن‌ها را به مقصد آسان‌تر می‌کند و به راحتی کاربر را از یک مکان به مکان دیگر هدایت می‌کند.

نقش جی پی اس در کنترل ترافیک: سیستم‌های کمک راننده

فناوری GPS به رانندگان کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود آشنا شوند و با درک صحیح از وضعیت، از وقوع تصادفات جلوگیری کنند. اکثر تصادفات جاده‌ای منجر به ترافیک می‌شوند، بنابراین وجود GPS برای خودروها ضروری است زیرا از طریق ارائه‌ی اطلاعات از وضعیت جاده‌ای، ترافیک را کنترل می‌کند.

نقش جی پی اس در کنترل ترافیک: شناسایی محل تصادف

خودروهایی که در طول مسیر تصادف کرده‌اند، به راحتی با استفاده از GPS ردیابی می شوند و به این ترتیب راننده با مدیریت مسیر، می‌تواند از ترافیک بیشتر جلوگیری کند.

جی پی اس چگونه ترافیک لحظه‌ای را نشان می‌دهد؟

در حال حاضر، جی پی اس یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای کاهش و کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماهواره‌های مستقر در ایستگاه‌های فضایی از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های ردیاب خودروها سیگنال دریافت می‌کنند؛ به این ترتیب موقعیت جغرافیایی آن‌ها مشخص می‌شود.

نحوه کار سیستم جی پی اس به این صورت است که حد فاصل مبدا و مقصد را و تمام مسیرهای جغرافیایی را بررسی می‌کند. بنابراین می‌توان ازدحام و ترافیک در هر نقطه از مسیر را به راحتی توسط تلفن همراه مشاهده کرد و مسیرهای بدون ترافیک یا با تراکم ترافیک کم را انتخاب نمود.

دیگر مقالات پر بازدید ما را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با انواع جی پی اس و ردیاب خودرو

کاربردهای ردیاب در صنعت تاکسی های اینترنتی

نحوه نصب دستگاه ردیاب خودرو به چه صورت می باشد؟

نقش GIS در کنترل ترافیک

یکی از راه‌های کاهش و کنترل ترافیک به کمک جی پی اس، پیش‌بینی ترافیک و مقصد نهایی خودروها است که به وسیله‌ی سیستم GIS انجام می‌شود. جی آی اس جدیدترین سیستمی است که در کنار جی پی اس در کنترل ترافیک نقش دارد. GIS مخفف عبارت Geographic Information System و به معنای سیستم اطلاعات جغرافیایی است. در این سیستم همه اطلاعات مربوط به حمل و نقل به صورت لایه به لایه جمع‌آوری شده، به طور کاملا دقیق تفکیک و بررسی می‌شود تا در نهایت به پیش‌بینی ترافیک در ساعات آینده کمک ‌کند.

با در کنار هم قرار دادن اطلاعات سیستم جی پی اس و قدرت تحلیل داده سیستم جی آی اس می‌توان اطلاعاتی نظیر حجم ترافیک یک منطقه در ساعات آینده ، محل وقوع تصادفات، ویژگی‌های هندسی راه، محدودیت سرعت راه‌ها، موقعیت تقاطع‌های چراغ‌دار و ... را به دست آورد. این اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای مربوط به جی پی اس و ردیاب خودرو قابل مشاهده هستند. استفاده از سیستم جی آی اس در کنترل ترافیک با عنوان مدیریت شهری به صورت الکترونیک شناخته می‌شود.

سرعت خودروها که در نتیجه در سرعت ترافیک تاثیر می‌گذارد، یکی از عوامل مهم در مسئله کیفیت ترافیک است. سرعت پایین ترافیک یا به اصطلاح ترافیک سنگین در یک منطقه، تراکم ازدحام بالا را نشان می‌دهد و در نتیجه، مصرف سوخت بیشتر، افزایش آلودگی هوا و اتلاف وقت را به همراه دارد. خوشبختانه امروزه نظارت دقیق بر خودروها و سرعت و کیفیت ترافیک از طریق سیستم یکپارچه GPS-GIS امکان‌پذیر است.

اهمیت استفاده از جی پی اس برای کنترل ترافیکاهمیت استفاده از جی پی اس برای کنترل ترافیک

عواقب قطع شدن جی پی اس در کنترل ترافیک

با بررسی دقیق و کامل فواید و کاربردهای جی پی اس در بخش حمل و نقل، به ضرورت وجود آن در زندگی مدرن پی می‌بریم. نقش مهم سیستم جی پی اس در دنیای امروز منجر به افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال قطع شدن ماهواره‌های جی پی اس و اختلال در سیستم‌های وابسته به آن شده است. طبق تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفته است، احتمال این واقعه 12 درصد تخمین زده شده است.

قطع شدن ماهواره‌ها و اختلال در سیستم جی پی اس، روزانه یک میلیارد دلار خسارت به همراه خواهد داشت که سیستم حمل و نقل قطعا بخش بزرگی از این مقدار را متقبل خواهد شد. در صورت از کار افتادن سیستم جی پی اس، رانندگان مجبور به استفاده از نقشه و تابلوهای راهنما برای مسیریابی می‌شوند که زمان زیادی می‌برد، موجب گیج شدن افراد می‌شود و در نتیجه سرعت ترافیک را کند می‌کند. اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین از کار می‌افتند و ردیاب‌ها عملا کاربرد خود را از دست خواهند داد. امکان کنترل ترافیک، نظارت بر خودروها و انتخاب بهترین و سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

کلام پایانی

چند سالی است که معضل ترافیک و ازدحام زیاد خودروها به ویژه در کلان‌شهرها، باعث به وجود آمدن مشکلات و بی‌نظمی‌های متعددی در زندگی روزمره شهروندان و همچنین خسارات جانی، روانی، اقتصادی و محیط زیستی شده است. همان‌طور که در این مقاله به طور کامل در مورد نقش جی پی اس در کنترل ترافیک توضیح داده شد، جی پی اس و ردیاب در ابتدا به منظور استفاده برای اهداف امنیتی وارد صنعت خودرو شدند و تا مدت‌ها تنها کاربرد ضد سرقت آن‌ها برای خریداران اهمیت داشت.

اما پس از مدتی، ویژگی موقعیت‌یابی ردیاب و جی پی اس برای استفاده در کنترل ترافیک و نظارت بر حمل و نقل شهری نیز مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفت. امروزه، با به کارگیری صحیح از سیستم جی پی اس در زمینه مدیریت شهری، می‌توان به اهداف مهمی از جمله صرفه‌جویی در زمان، بهبود سلامت بدن و روان، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا و همچنین کاهش آلودگی صوتی دست یافت و از میزان خسارات به وجود آمده به دلیل ترافیک تا حد زیادی کاست.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)