گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

آشنایی با ردیاب آنلاین و آفلاین و تفاوت آنها

22 تیر ، 1400
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

در دنیای امروزی و با پیشرفت تکنولوژی، داشتن یک سیستم امنیتی قوی که بتواند از وسایل گرانبهای ما محافظت کند، دیگر رویا نیست. امروزه، انواع ردیاب‌ها امکانات فراوانی را برای محافظت از وسایلی مانند خودرو و موتور سیکلت یا محافظت از افراد مانند کودکان و سالمندان فراهم کرده‌اند. ردیاب‌ها به طور کلی به دو دسته ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین تقسیم می‌شوند که تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر شما هم قصد خرید بهترین ردیاب را دارید اما با تفاوت‌های ردیاب آنلاین و آفلاین آشنایی ندارید و نمی‌دانید که کدام یک را انتخاب کنید، با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی تفاوت ردیاب آنلاین و آفلاین بپردازیم.

ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین چیستردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین چیست

مختصری در مورد ردیاب و کاربردهای آن

همان طور که از نام آن پیداست، ردیاب دستگاهی برای ردیابی و یافتن موقعیت دقیق وسیله‌ای است که GPS یا همان دستگاه ردیاب روی آن نصب شده است. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ تصور کنید که دستگاه جی پی اس را روی خودروی خود نصب کرده‌اید. این دستگاه با اتصال به ماهواره‌های موجود در مدار زمین، وظیفه اصلی خود، یعنی نشان دادن موقعیت دقیق خودرو در هر لحظه، را انجام می‌دهد.

این ویژگی کمک می‌کند تا در صورت سرقت خودرو بتوانید به راحتی از موقعیت خودرویتان در هر لحظه آگاه شوید. اما این تمام کاربرد ردیاب خودرو نیست! کاربردهای مهم زیر سبب شده تا این تکنولوژی جدید، بهترین و دقیق‌ترین وسیله حفاظت از خودرو نام بگیرد:

  • امکان کنترل ماشین از راه دور و خاموش کردن آن حین حرکت
  • امکان نظارت بر الگوی رفتاری رانندگان حین حرکات برای شرکت‌های حمل و نقل
  • امکان تعریف محدوده سرعت و حرکت و کنترل خودرو در صورت تجاوز از محدوده‌های تعریف شده
  • کمک به راننده در شرایط اضطراری حین ماموریت
  • ردیابی محموله‌هایی که خودرو در حال حمل آن‌ها است

با توجه به این کاربردها می‌توان گفت که ردیاب‌ ضروری‌ترین وسیله برای حفظ ایمنی خودرو، راننده و مسافران است و لازم است که از این دزدگیر حرفه‌ای برای خودروها استفاده کرد.

ردیاب و کاربردهای آنردیاب و کاربردهای آن

معرفی انواع ردیاب

ردیاب‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ردیاب آنلاین
  2. ردیاب آفلاین

این دو نوع ردیاب تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

ردیاب آنلاین چیست؟

ردیاب آنلاین، که با نام ردیاب برخط نیز شناخته می‌شود، به ردیاب‌هایی گفته می‌شود که برای شروع به کار نیاز به اتصال به اینترنت دارند. ردیاب‌های آنلاین که محبوب‌ترین نوع ردیاب‌ها هستند، با وصل شدن به اینترنت تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ردیابی از جمله تعیین موقعیت خودرو به صورت لحظه‌ای، اعلام سرعت خودرو، اطلاع باز یا بسته بودن درب خودرو، اعلام وضعیت موتور ماشین و روشن یا خاموش بودن آن را به صورت آنلاین و برخط به صاحب خودرو یا مدیریت ناوگان خودرو اعلام می‌کنند.

ردیاب آنلاین چیستردیاب آنلاین چیست

ردیاب آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

به کمک GPS آنلاین می‌توان در هر لحظه از وضعیت خودرو و راننده اطلاع پیدا کرد. همین ویژگی ردیاب آنلاین سبب شده تا طرفداران بسیاری در بازار داشته باشد. بیشترین طرفداران ردیاب آنلاین عبارتند از:

  • افرادی که قصد دارند ایمنی بیشتری برای ماشین شخصی خود فراهم کنند و در صورت سرقت خودرو بتوانند در هر لحظه از موقعیت آن اطلاع داشته باشند و اقدامات لازم برای متوقف کردن خودرو را انجام دهند؛ در واقع، می‌توان ردیاب آنلاین را بهترین وسیله ضد سرقت برای مالکان خودرو دانست که تنها با ارسال یک پیامک و خاموش کردن خودرو از راه دور و حین حرکت، می‌توانند از به سرقت رفتن آن جلوگیری کنند.
  • مدیران ناوگان مانند شرکت‌های حمل و نقل محموله، شرکت‌های حمل و نقل شهری و بین شهری، تاکسی‌های اینترنتی، شرکت‌های پخش مواد غذایی و شرکت‌هایی که خدمات اجاره خودرو دارند، این دسته از کاربران می‌توانند به صورت لحظه‌ای از وضعیت خودروی سازمانی خود، نحوه رانندگی راننده و ایمنی و سلامت مسافران یا محموله‌ها اطلاع پیدا کنند. ردیاب آنلاین برای مدیران ناوگان، سازمان‌ها و ارگان‌ها علاوه بر این که ابزار ضد سرقت محسوب می‌شود، ابزاری برای نظارت دقیق بر روی رفتار کارکنان نیز هست.

ردیاب آفلاین چیست؟

ردیاب آفلاین یا برون‌خط ردیاب‌هایی هستند که برای کار نیاز به اتصال به اینترنت ندارند. در واقع، این ردیاب‌‌ها موقعیت خودرو را به صورت آنلاین و در هر لحظه نشان نمی‌دهند بلکه از یک ماژول جی پی اس تشکیل شده‌اند که بعد از دریافت اطلاعات دقیق از موقعیت مکانی، آن‌ها را در کارت حافظه خود ذخیره می‌کنند.

ردیاب‌های آفلاین نیز برای تشخیص موقعیت مکانی دقیق خودرو، به ماهواره‌های اطراف زمین متصل می‌شوند و بعد دریافت اطلاعات دقیق، آن‌ها را در کارت حافظه خود ذخیره می‌کنند تا در زمان مورد نیاز، بدون نیاز به اینترنت، اطلاعات را ارائه دهند. علاوه بر این، ردیاب‌های آفلاین برای مناطقی که شبکه تلفن همراه پوشش‌دهی آنتن ندارد و در واقع نقطه کور محسوب می‌شود، مناسب هستند زیرا این ردیاب‌ها بدون نیاز به آنتن‌دهی اینترنت، اطلاعات را دریافت و ذخیره می‌کنند.

ردیاب آفلاین چیستردیاب آفلاین چیست

ردیاب آفلاین برای چه کسانی مناسب است؟

ردیاب آفلاین برای افراد یا سازمان‌هایی که نیاز دارند تا به صورت لحظه‌ای از موقعیت ماشین اطلاع پیدا کنند و مانع از سرقت آن شوند، ابزار مناسبی محسوب نمی‌شود. این ردیاب بهترین نوع ردیاب برای سازمان راهنمایی و رانندگی است. این سازمان با استفاده از ردیاب‌های آفلاین، تمامی اطلاعات خودروهای در حال تردد از جمله سرعت آن‌ها، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز و ... را در حافظه خود ثبت و ضبط می‌کند و به ماموران نیروی انتظامی انتقال می‌دهد.

دیگر مطالب شرکت کاوشکام را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با بهترین انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

چه تفاوت هایی بین رهیاب و ردیاب خودرو وجود دارد؟

تفاوت ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین چیست؟

اکنون که با تعریف جی پی اس آنلاین و آفلاین آشنا شدیم و به کاربردهای آن‌ها پی بردیم، می‌توانیم با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم. در جدول زیر به مقایسه ویژگی‌های ردیاب آنلاین و آفلاین می‌پردازیم:

ردیاب آنلاین ردیاب آفلاین
قابلیت حمل و جابجایی دارد. امکان جابجایی با کارت حافظه را دارد.
اطلاعات را به صورت لحظه‌ای همراه با تاریخ و ساعت دقیق گزارش می‌دهد. امکان گزارش‌دهی لحظه‌ای و همراه با جزئیات را ندارد و تنها گزارشی کلی از مسافت طی شده ارائه می‌دهد.
 
مجهز به سیستم هشدار دهنده است. سیستم هشدار دهنده ندارد.
امکان اتصال به LBS در نقاط کور و بدون اینترنت را دارد. امکان اتصال به LBS در نقاط کور را دارد.
امکان تعریف محدوده جغرافیایی برای آن وجود دارد. نمی‌توان محدوده جغرافیایی برای آن تعریف کرد.

ردیاب آنلاین بخرم یا ردیاب آفلاین؟

ممکن است پیش از خرید جی پی اس این سوال برایتان مطرح شود که ردیاب آنلاین بهتر است یا ردیاب آفلاین؟ در پاسخ باید بگوییم که تفاوت این دو ردیاب در کیفیت آن‌ها نیست بلکه در کارایی آن‌ها است. اگر می‌خواهید به صورت لحظه‌ای در هر ساعتی از شبانه‌روز از وضعیت خودروی خود مطلع شوید، یا تصمیم دارید که مانع از به سرقت رفتن خودرو شوید و یا آن که می‌خواهید به صورت لحظه‌ به‌ لحظه بر رفتار راننده یا رانندگان خود نظارت داشته باشید، باید خرید ردیاب آنلاین را انتخاب کنید. اما اگر اطلاع از وضعیت خودرو به صورت لحظه‌ای برایتان اهمیت ندارد و هدف شما دستیابی به اطلاعات کلی حرکت خودرو است، خرید ردیاب آفلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ردیاب آنلاین و آفلاین و تفاوت آنها با یکدیگرردیاب آنلاین و آفلاین و تفاوت آنها با یکدیگر

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)