گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

جی پی اس موبایل

11 آذر ، 1399
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

آشنایی با جی پی اس موبایل

در گذشته ‌های نه چندان دور برای پیدا کردن مسیرهای ناشناخته یا جدید مجبور بودیم که دائما سرمان را از ماشین بیرون بیاوریم و از عابرین پیاده آدرس بپرسیم و بارها و بارها آدرس اشتباه داده می‌شد. و یا ما درست متوجه راهنمایی ‌های افراد نمی‌شدیم و همین امر باعث می ‌شد مسیر را اشتباه برویم. سپس به مرور زمان کتاب ‌های بزرگ نقشه راه به داد افراد و مسافران مسیرهای ناشناخته رسید که آن هم مشکلات خود را داشت. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود تلفن ‌های همراه هوشمند و استفاده از جی پی اس موبایل دیگر نیازی به پرسیدن آدرس از افراد نابلد و یا گشتن در کتاب‌ های نقشه راه نیست و تنها با چند کلیک می ‌توانیم مسیر مورد نظرمان را پیدا کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا درباره تاریخچه جی پی اس (GPS) موبایل اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

جی پی اس موبایل چیستجی پی اس موبایل چیست

جی پی اس چیست؟

در حال حاضر 24 ماهواره در طی چهار مدار به دور زمین می ‌چرخند که یکی از آنها جی پی اس یا همان ماهواره نوستار (NAVSTAR) است. دقت این سیستم موقعیت ‌یاب بین ده الی صد متر است. استارت پروژه موقعیت یاب جهانی در سال 1973 توسط ارتش امریکا به منظور رفع محدودیت‌ های سیستم ناوبری زده شد. GPS رایگان است و کاربران در طول شبانه روز، در سراسر دنیا می ‌توانند از این سیستم استفاده کنند. ماهواره‌ های نوستار (جی پی اس) در طول یک شبانه روز 2 بار حول زمین می‌ چرخند و اطلاعات ناوبری را ارسال می‌ کنند. امروزه علاوه بر GPS سیستم‌ های ناوبری مشابهی توسط کشورهای مختلف ارائه داده شده است که یکی از آنها با نام گلوناس ساخت کشور روسیه است، که از سال 2008 به بهره‌ برداری کامل رسیده و همچنان در حال توسعه است. هند، چین و اتحادیه اروپا نیز تلاش های در این حیطه داشته اند.

سه راهکار اصلی برای دسترسی به سیستم موقعیت یاب (جی پی اس) وجود دارد که عبارتند از: استفاده از دستگاه‌ های جی پی اس، استفاده از جی پی اس موبایل و استفاده از جی پی اس تبلت. بیشتر افرادی که قصد خرید تبلت را دارند، استفاده از سیستم GPS به عنوان یکی از معیارهای خرید آنهاست. تبلت‌ها به دلیل صفحه نمایش بزرگتری که نسبت به موبایل‌ ها دارند، انتخاب بهتری برای استفاده از جی پی اس هستند. دقت دستگاه های جی پی اس نسبت به موبایل و تبلت کمی بالاتر است، اما به دلیل تک کاربره بودن دستگاه‌ های GPS استفاده از تبلت و موبایل رایج‌ تر است.

جی پی اس چیستجی پی اس چیست

روش‌های مسیریابی روی موبایل و تبلت

روش‌ های اصلی سیستم‌ های ناوبری روی موبایل و تبلت عبارتند از:

  • یکی روش ناوبری جی پی اس است که در بین کاربران با نام GPS آفلاین شناخته شده است. جی پی اس آفلاین موبایل یا تبلت به روش ناوبری و مسیریابی با استفاده از جی پی اس ماهواره گفته می‌شود. در این روش در صورتیکه مسیرهای مورد نظر قبلاً روی دستگاه موبایل و یا تبلت ذخیره شده باشد، دسترسی به اینترنت لزومی ندارد و فقط داشتن سخت افزار جی پی اس کافی است. گاهی در این روش برخی از برنامه‌های مسیریابی درخواست روشن کردن اینترنت را می‌دهد که اکثراً این درخواست با هدف دانلود نقشه راه است و تاثیری در روند ناوبری ندارد.
  • روش دوم تعیین موقعیت؛ روشی است که در شبکه GSM برای دستگاه‌های موبایل و تبلتی که فاقد سخت افزار جی پی اس هستند کاربرد دارد. در این روش به دلیل عدم وجود جی پی اس موبایل و تبلت، موقعیت یابی کاربر تنها از طریق موقعیت دکل‌ های GSM تخمین زده می شود، که این روش دقت چندانی ندارد و در تمامی شبکه‌ های GSM قابل انجام نیست. این روش که با نام GPS آنلاین شناخته شده است، تقریبا منقرض شده است. زیرا به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پایین آمدن قیمت سخت‌ افزار GPS امروزه تقریباً تمام گوشی‌های همراه دارای سیستم جی پی اس موبایل هستند. همان‌ طور که قبلا هم گفته شد استفاده از جی پی اس موبایل رایگان است و در اکثر مواقع نیازی به اینترنت ندارد. مگر اینکه کاربر نیاز به دانلود کردن نقشه محل مورد نظر داشته باشد.

روش ‌های مسیریابی روی موبایل و تبلتروش ‌های مسیریابی روی موبایل و تبلت

نرم ‌افزارهای جی پی اس موبایل

نرم‌افزارهای جی پی اس موبایل و تبلت به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • دسته اول: این دسته از نرم ‌افزارهای جی پی اس موبایل و تبلت، نقشه‌ ها را از قبل به عنوان دیتا همراه با نرم‌ افزار دارند و هنگام نصب نرم‌ افزار باید دیتا را نیز روی دستگاه کپی کنید. به دلیل اینکه اینگونه از نرم‌ فزارها نقشه‌ ها را همراه خود دارند، برای مسیریابی نیازی به متصل بودن اینترنت نیست.

این دسته از نرم ‌افزارهای GPS در چگونگی ذخیره‌سازی نقشه‌ ها دو روش دارند: روش اول بدین شکل است که نقشه ‌ها را به عنوان تصاویر متداول ذخیره ‌سازی می ‌کنند که حجم بسیار زیادی جهت ذخیره‌ سازی نیاز دارند. به عنوان مثال در این روش نیاز است نقشه تهران را با تمام جزئیات ذخیره شود که نیاز به چندین گیگابایت حافظه است. روش دوم ذخیره‌سازی نقشه‌ ها با الگوریتم‌ های ریاضی است و بازسازی آن هنگام درخواست آن است. در این روش حجم اطلاعات بسیار کاهش پیدا می ‌کند، به طوریکه برای ذخیره‌ سازی نقشه کل تهران نیاز به حافظه کمتر از 5 مگابایت دارد.

  • دسته دوم: این دسته از نرم‌ افزارهای جی پی اس موبایل و تبلت با نام نرم‌ افزارهای آنلاین شناخته شده است و برای دسترسی به نقشه راه نیاز است که دستگاه موبایل و یا تبلت به اینترنت متصل باشد. در اینگونه از نرم ‌افزارهای جی پی اس موبایل، کاربر علاوه بر مشاهده نقشه راه، می ‌تواند اطلاعات دیگر مانند رستوران ‌ها، پمپ بنزین ‌ها، پارکینگ ‌ها، حجم ترافیک و... را نیز مشاهده کنند. برنامه‌ های آنلاین مسیریابی قابلیت ذخیره‌ سازی مسیرهایی که قبلاً باز کرده‌اید را دارد و در صورت عدم دسترسی به اینترنت قابلیت مسیریابی در همان محل مورد نظر را دارند. برنامه های جی پی اس موبایل خوب ترکیبی از دو دسته ذکر شده هستند. به این صورت که؛ یک سری نقشه آماده دارند که در صورت عدم دسترسی به اینترنت می‌ توان از آنها استفاده کرد و در صورتی که دستگاه به اینترنت متصل باشد اطلاعات دقیق‌ تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

آخرین مطالب تکمیلی شرکت کاوشکام آسیا را در این بخش دنبال نمایید

رضایت مشتریان از سیستم ردیابی GPS خودرو

ردیاب GPS خودرو، 5 تصور اشتباه درباره ی جی پی اس

بهترین ردیاب GPS مناسب کامیون و خودروهای سنگین

نرم ‌افزارهای جی پی اس موبایلنرم ‌افزارهای جی پی اس موبایل

نکاتی در انتخاب برنامه جی پی اس موبایل

قبل از استفاده و دانلود برنامه ‌های جی پی اس موبایل به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • رایگان و یا پولی بودن برنامه جی پی اس موبایل
  • بعضی از برنامه های جی پی اس موبایل، دستیار صوتی دارند و شما بدون نیاز به در دست داشتن گوشی موبایل می توانید از نرم افزار استفاده کنید.
  • برخی از برنامه‌های مسیریابی می‌توانند اطلاعات گردشگری، تفریحی و حجم ترافیک را گزارش دهند.
  • برخی از برنامه‌های اندرویدی قابلیت نمایش سه بعدی مسیرها و نقشه راه را دارند.
  • برخی از برنامه ‌های مسیریابی با توجه به وضعیت ترافیک، سرعت شما و.... می ‌توانند زمان تقریبی رسیدن شما به مقصد را تخمین بزنند و اعلام کنند.

نکاتی در انتخاب برنامه جی پی اس موبایلنکاتی در انتخاب برنامه جی پی اس موبایل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)