گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

27 فروردین ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

 بدون شک در یک سال گذشته بارها و بارها اصطلاح هوش مصنوعی را شنیده‎اید. هوش مصنوعی یا همان AI یکی از مفاهیم جدید و پر سر و صدایی است که به واسطه کاربردهای بسیار گسترده، بدون خطا و از همه مهم‌تر سرعت عمل بالا توانسته جایگاه ویژه‎ای در صنایع مختلف از جمله صنعت حمل و نقل پیدا کند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به ابزاری تبدیل شده که استفاده از آن، نوعی تحول در ارتقاء عملکرد به حساب می‌‎آید. این ابزار پر قدرت با استفاده از فناوری‎‌های مبتنی بر سیستم‌‎های کامپیوتری، Machine Learning و آنالیز دقیق داده‎‌ها شکل گرفته است تا بتواند بدون دخالت انسان، فرآیندهای پیچیده را در مدت زمان کوتاهی به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. اما نقش این ابزار هوشمند در صنعت حمل و نقل چیست؟ به عبارت دیگر کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان چیست و چگونه به بهبود فرآیندهای این صنعت کمک می‌کند؟

سوالی که در این مطلب از بلاگ کاوشکام آسیا تصمیم داریم به طور دقیق پاسخ بدهیم. پس اگر به مباحث هوش مصنوعی علاقه‎مند هستید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. همچنین اگر در این زمینه با سوالی رو به رو هستید می‎توانید همین حالا با شماره تلفن 02186045861 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

اشاره کردیم که هوش مصنوعی یکی از ابزارهای قدرتمند نشات گرفته از علوم کامپیوتر است که کمک می‌‎کند سیستم‌‎ها به گونه‌‎ای برنامه‌‎ریزی شوند تا کارهایی مشابه کار انسان، با بالاترین دقت در کوتاه‌‎ترین زمان ممکن انجام شود.

هدف اصلی هوش مصنوعی، همانطور که از نامش پیداست، هوشمندسازی سیستم‌ها است تا بتوانند کارهای پیچیده‎ای را بدون نیاز به دخالت انسان به‌درستی انجام دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی که آن را از سایر ابزارها متمایز نموده است، توانایی تحلیل داده‌ها با استفاده از چرخه بازخورد و اصلاح است.

به عبارت دیگر هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات را از محیط خود دریافت نموده، آن‌ها را با داده‌ها و الگوهای خود مطابقت داده و بر اساس آن، رفتار و عملکرد خود را بهبود دهد. همچنین هوش مصنوعی در سطوح مختلف از ساده تا پیشرفته قابلیت اجرایی دارد.

هوش مصنوعی (AI)

سطوح ساده‌تر شامل تصمیم‌گیری بر اساس درخت تصمیم‌گیری (Decision Tree) است و سطوح پیچیده‌‎تر هوش مصنوعی شامل مفاهیم عمیقی مانند یادگیری ماشین (Machine Learning)، شبکه‌های عصبی (Neural Networks) و الگوریتم‌های یادگیری عمیق (Deep Learning) است. این سیستم‌ها توانایی تشخیص الگوها، تصمیم‌گیری‌های پیچیده، پردازش داده‌ها، تصویرسازی و وظایفی از این دست را دارند.

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان چیست؟

تا به اینجای کار با ابزار قدرتمند هوش مصنوعی و توانمندی‌های آن آشنا شدید، اما سوال اینجاست که نقش هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست و چگونه می‌تواند در صنعت حمل‌ونقل کمک کند؟ در پاسخ به این سوال در ابتدا لیستی از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل آورده شده و سپس هریک از این کاربردها به تفکیک به طور مفصل شرح داده شده است.

پیش بینی حجم ترافیک

و اما هر یک از این کاربردها چگونه توسط هوش مصنوعی انجام می‌‎شود و هوش مصنوعی چگونه نقش خود را در صنعت حمل‌ونقل ایفا می‌کند؟

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان

پیش‌بینی حجم ترافیک

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در مدیریت هوشمند ناوگان، پیش‌بینی حجم ترافیک است. این ابزار قدرتمند با به‌کارگیری مدل‌ها و الگوریتم‌های هوشمند و الگوهای رفتاری ترافیک در هر مسیر، می‌تواند میزان ترافیک را در زمان‌های مختلف پیش‌بینی نماید.

از این طریق برنامه‌ریزی برای اعزام رانندگان، پاسخگویی اپراتورها و زمان‌بندی ارسال کالاها به شیوه‌ای بسیار دقیق و سنجیده انجام می‌شود و در بلند مدت ترافیک شهری را به حداقل ممکن خواهد رساند. 

پیش‌بینی حجم ترافیک یکی از کاربردهای هوش مصنوعی

بهینه سازی مسیریابی

هوش مصنوعی با به کارگیری الگوریتم‌ها و تحلیل داده‌ها و در نظر گرفتن حجم ترافیک در مسیرهای منتهی به مقصد مورد نظر، می‌تواند بهترین مسیر را برای ناوگان حمل و نقل مشخص نماید. توجه داشته باشید که همین یک کاربرد می‌‎تواند میزان مصرف سوخت، زمان مورد نیاز برای طی مسیر، خستگی رانندگان و در مجموع هزینه‌های حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

بهینه سازی مسیریابی از کاربردهای هوش مصنوعی

سازماندهی ناوگان حمل و نقل

هوش مصنوعی به سازماندهی صنعت حمل و نقل کمک می‌کند، چگونه؟ واقعیت این است که استفاده از هوش مصنوعی در یک کلام یعنی ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف زنجیره حمل و نقل. به عبارت دیگر در هنگام اعزام رانندگان، مسیرها از پیش تعیین شده، نوبت‌دهی رانندگان به شکل درستی انجام شده، میزان مصرف سوخت و زمان سفر به حداقل رسیده، هزینه‌‏های حمل کاهش یافته و در نهایت رضایت شغلی رانندگان تامین شده و این یعنی ایجاد سازماندهی هوشمندانه در صنعت حمل و نقل شهری و جاده‌ای.

سازماندهی ناوگان حمل و نقل از کاربردهای هوش مصنوعی

کاهش مصرف سوخت

اشاره کردیم که به کارگیری هوش مصنوعی، مصرف سوخت را به حداقل می‌رساند و از این طریق مصرف منابع انرژی بهینه‌سازی می‌کند. به همین دلیل می‌توان هوش مصنوعی را یک ابزار دوست‌دار محیط زیست دانست که نقش مهمی در کاهش مصرف منابع انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی دارد.

 

کاهش مصرف سوخت از کاربردهای هوش مصنوعی

توانایی پیش بینی تعمیر و نگهداری خودروهای ناوگان

هوش مصنوعی با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌تواند خرابی‌های احتمالی را پیش از موعد تشخیص دهد و در صورت نیاز، برنامه تعمیر و نگهداری را در دستور کار قرار دهد. این موضوع به مدیران کمک می‌کند ناوگان خود را همواره به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهند تا مشکلات فنی اساسی به ویژه در طول مسیر رخ ندهد. این چکاپ‌های دوره‌ای، هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان را به حداقل می‌رساند.

توانایی پیش بینی تعمیر و نگهداری خودروهای ناوگان با هوش مصنوعی

بهبود ایمنی خودرو و رانندگان در طول مسیر

یکی از کاربردهای سنسورهای هوش مصنوعی، ثبت رفتار رانندگان و هشدارهای ایمنی در طول مسیر است. به‌این‌صورت که ابزارها و حسگرهای هوش مصنوعی به‌راحتی می‌توانند حالت‌هایی مانند خستگی، بی‌توجهی و حواس‌پرتی در رانندگان را تشخیص دهند و در صورت نیاز هشدارهایی به راننده اعلام نمایند. همین موضوع از بروز تصادفات جاده‌ای و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

علاوه‌براین ثبت رفتارهای راننده کمک می‌کند که مدیران بتوانند با گزارش‌گیری و ارزیابی عملکرد، رانندگان خاطی را شناسایی نمایند و عملکرد نیروی انسانی ناوگان خود را بهبود دهند.

بهبود ایمنی خودرو و رانندگان در طول مسیر با هوش مصنوعی

توسعه حمل و نقل هوشمند

توسعه حمل‌ونقل به شکل هوشمند یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل است. به این صورت که فرآیندهای حمل‌ونقل و ارسال کالا و اعزام رانندگان به شکلی سازمان یافته، بدون دخالت مستقیم نیروی انسانی انجام می‌شود، از این رو توسعه کسب‌وکار راحت‌تر است.

به عبارت دیگر با الگوریتم‌های هوشمند، ترافیک جاده سنجیده شده، مسیریابی به‌درستی انجام شده، هزینه‌ها کاهش یافته و مسافران، رانندگان و مشتریان تجربه خوبی از سفر دارند. لذا تعداد متقاضیان افزایش می‌یابد و توسعه هوشمند کسب‌وکار به‌درستی قابل اجرا است.

توسعه حمل و نقل هوشمند از کاربردهای هوش مصنوعی

خودران‌سازی ناوگان حمل و نقل

هوش مصنوعی قادر است رانندگی خودروهای بدون سرنشین را بر عهده بگیرد! نمونه‌هایی از آن را در خودروهای تولید شده توسط کمپانی تسلا مشاهده کنید. البته این موضوع به معنی حذف نیروی انسانی نیست، بلکه خطاهای نیروی انسانی، نیاز به توقف و مکث‌های طولانی را به حداقل می‌رساند و از این طریق آمار تصادفات جاده‌ای به کمترین میزان ممکن خود می‌رسد.

خودران‌سازی ناوگان حمل و نقل

 ارتباط هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

هوش مصنوعی برای دریافت و تحلیل داده‌ها، از ابزارهای مختلفی نظیر اینترنت اشیاء استفاده می‌کند. با اتصال ناوگان حمل‌ونقل به گجت‌های IOT می‌توانید اطلاعاتی مانند حجم ترافیک، کوتاه‌ترین مسیر، وضعیت خودروها و جاده‌ها و لوکیشن خود را به صورت لحظه‌ای دریافت نمایید.

آنالیز و تحلیل این داده‌ها می‌تواند شما را در برنامه‌ریزی برای ناوگان حمل‌ونقل، اتخاد تصمیمات هوشمندانه‌تر، به حداقل رساندن تاخیرها و افزایش رضایت مشتریان یاری نماید.

 سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ کاوشکام آسیا درباره کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل صحبت کردیم و اشاره کردیم که به کارگیری این ابزار هوشمند تا چه میزان می‌تواند بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل را افزایش دهد و هزینه‌ها را به حداقل برساند.

همچنین گفتیم که استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار دوستدار طبیعت، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و نقش به‌سزایی در کاهش ترافیک شهری و جاده‌ای دارد. در ادامه لیستی از کاربردهای هوش مصنوعی در ناوگان حمل‌ونقل را در اختیار شما قرار دادیم و درباره هریک به طور مفصل توضیح دادیم. امیدواریم خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی را درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل در اختیار شما قرار داده باشد. در صورتی که برای پیاده‌سازی این سیستم و چگونگی کارکرد آن با سوالاتی مواجه هستید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 02186045861 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

سوالات متداول

کاربرد هوش  مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

به کارگیری هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان کاربردهای گسترده‌ای دارد از جمله: پیش‌بینی حجم ترافیک، بهینه‌سازی مسیریابی، سازماندهی ناوگان حمل‌ونقل، بهینه‌سازی استفاده از منابع انرژی، توانایی پیش‌بینی تعمیر و نگهداری خودروهای ناوگان، بهبود ایمنی در طول مسیر، توسعه هوشمند حمل‌ونقل، خودران سازی ناوگان حمل‌ونقل و ارتباط هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء.

مزای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

در صورت پیاده‌سازی صحیح هوش مصنوعی در سیستم ناوگان حمل‌ونقل می‌توانید میزان مصرف سوخت را به حداقل برسانید، زمان حمل‌ونقل را کاهش دهید، مسیریابی را بهینه‌سازی نمایید، رضایت شغلی همکاران خود را افزایش دهید، تعمیر و نگهداری را هوشمندسازی کنید و هزینه‌های فرآیند حمل‌ونقل را کاهش دهید.

به کارگیری هوش مصنوعی برای مدیریت ناوگان در چه صنایعی کاربرد دارد؟

هوش مصنوعی برای هوشمندسازی فرآیند حمل‌ونقل در صنایع مختلفی از جمله شرکت‌های توزیع‌کننده مواد غذایی، شرکت‌های دارویی، بهداشتی، صنایع فولاد، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، اورژانس، ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید