گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

تاثیر شاخص تحویل به موقع (OTD) در مدیریت ناوگان چیست؟

09 خرداد ، 1403
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

 به‌عنوان صاحب کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل، می‌دانید که ارسال به‌موقع کالاها و مرسوله‌های مشتریان، در زمان‌های تعیین شده، تا چه اندازه بر رضایت آن‌ها از خدمات شما تاثیر گذار است. در مقابل عدم تعهد به زمان تحویل وعده‌ داده شده، موجب نارضایتی و بدبینی مشتریان می‌شود و احتمال سفارش مجدد از آن شرکت را کاهش می‌دهد.

از این رو On Time Delivery یا به اختصار OTD، به یکی از شاخص‌های کلیدی در ارزیابی عملکرد ناوگان تبدیل شده است. اما این شاخص چه تاثیری بر فرآیند مدیریت ناوگان دارد؟ سوالی که می‌خواهیم در این پست از مجله کاوشکام آسیا به آن پاسخ دهیم. پس تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

تاثیر شاخص تحویل به موقع (OTD) در مدیریت ناوگان چیست؟

مفهوم تحویل به‌موقع (OTD) چیست؟

اشاره کردیم که حوزه حمل و نقل و ارسال کالا، عملکرد به‌موقع، در کسب رضایت مشتریان، حرف اول را می‌زند. به عبارت دیگر تحویل به‌موقع کالا، رضایت مشتری را به دنبال دارد و برند شما را بیش از قبل تقویت می‌کند و در مقابل عدم تحویل به‌موقع، علاوه‌بر اینکه شخصیت برند و کسب و کار شما را در نظر مشتریان، ضعیف و غیرقابل اعتماد جلوه می‌دهد، موجب افزایش هزینه‌ها و پرداخت خسارت می‌شود. 

OTD مخفف عبارت  On Time Deliveryبه معنای تحویل به‌موقع است. این شاخص، درصد سفارشاتی که در موعد مقرر به مشتریان تحویل داده شده‌اند را مشخص می‌کند. 

برای محاسبه OTD کافی است تعداد کل سفارشات به‌موقع تحویل داده شده را بر کل تعداد سفارشات تقسیم و حاصل را در صد ضرب کنید.

OTD = (تعداد سفارشات تحویل داده شده به‌موقع/ کل تعداد سفارشات)*100

 فرمول بالا

پارامترهای زیادی در نتیجه کار که همان به‌موقع بودن تحویل مرسوله است، تاثیر دارد. مبدا، مقصد، زمان شروع و پایان، در نظر گرفتن ترافیک و وسیله حمل و نقل، از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تحویل به‌موقع کالا به دست مشتریان است.

مفهوم تحویل به موقع (OTD) چیست؟

تاثیر بالا بودن شاخص OTD بر کارایی و مدیریت ناوگان

 مدیران شرکت‌های حمل و نقل، همواره در تلاشند شاخص OTD را افزایش دهند. شاید بپرسید که بالا رفتن درصد او تی دی، چه تاثیر در کسب و کار دارد و چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

رضایت مشتری

  • دریافت به‌موقع مرسوله، احساس رضایت و اطمینان را در مشتریان ایجاد می‌کند و تجربه خریدی مثبت را رقم می‌زند.
  • معمولاً مشتریان راضی، به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند و استفاده از خدمات شما را به دیگران توصیه می‌کنند.
  • عدم تعهد به زمان تحویل وعده داده شده، موجب نارضایتی و بدبینی مشتریان می‌شود و احتمال سفارش مجدد از آن شرکت را کاهش می‌دهد.

حفظ مشتری

  • وفاداری مشتریان،یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر کسب و کاریاست.
  • در بازارهای رقابتی، حفظ مشتریان و تبدیل کردن آن‌ها به مشتریان وفادار، یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه کسب‎وکار و موفقیت است.

شهرت برند

  • شهرت و اعتبار برند،نقشی کلیدی در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلیدارد.
  • تحویل به‌موقع مرسوله‌ها،به ارتقاء شهرت برنددر صنعت لجستیک کمک می‌کند واعتماد مشتریان را به برندافزایش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها

  • عدم تعهد به زمان تحویل،هزینه‌های اضافیمانندجریمه دیرکرد، بازگشت کالا و نارضایتی مشتریرا به دنبال دارد.
  • تحویل به‌موقع، به بهینه‌سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند.

کارایی زنجیره تامین

  • زنجیره تامین کارآمد، زنجیره‌ای است که در آن فرآیندها به طور روان و بدون وقفه انجام می‌شوند.
  • با OTD بالا، فرآیند حمل و نقل روان‌تر می‌شود و موجودی کالا به طور بهینه مدیریت می‌شود.

تعهدات قراردادی

  • بسیاری از قراردادهای لجستیکی شامل تعهدات زمانی مشخصی برای تحویل کالاهستند.
  • عدم پایبندی به این تعهدات،می‌تواند جریمه‌های سنگینی برای شرکت به دنبال داشته باشد.

مزیت رقابتی

  • در دنیای رقابتی امروز، ارائه خدمات باکیفیت و قابل اعتماد در کوتاه‌ترین زمان ممکن،حرف اول را می‌زند.
  • تحویل به‌موقع، یک مزیت رقابتی قابل توجه برای شرکت‌های لجستیک است و آن‌ها را از رقبای خود متمایز می‌کند.

تطابق با مقررات

  • در برخی از صنایع، قوانین و مقرراتیدر خصوصزمان‌بندی تحویل کالاوجود دارد.
  • شرکت‌های لجستیک موظف به رعایت این قوانین و مقرراتهستند.

برنامه‌ریزی بهبودیافته

  • تحویل به‌موقع به کسب و کارها در برنامه‌ریزی بهتر عملیات خود کمک می‌کند.
  • تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و سایر ذینفعان زنجیره تامینمی‌توانند بااطمینان از تحویل به‌موقع کالا،برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید، انبارداری و ارائه خدمات به مشتریان خودانجام دهند.

تاثیر بالا بودن شاخص OTD بر کارایی و مدیریت ناوگان

چگونه OTD را ارتقا دهیم؟

 تا به اینجای کار با OTD و اهمیت آن در بهبود مدیریت ناوگان آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده که بدانیم چگونه می‌توان شاخص OTD را افزایش داد. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، مهم‌ترین عواملی هستند که در ارتقاء OTD اثر دارند:

  • برنامه‌ریزی دقیقبرنامه‌ریزی دقیق مسیرهای حمل و نقل و زمان‌بندی تحویل سفارشات، نقشی کلیدی در OTD بالا دارد.
  • استفاده از فناوریسیستم‌های ردیابی GPS و نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان، امکان نظارت دقیق بر فرآیند حمل و نقل و شناسایی و رفع موانع را فراهم می‌کنند.
  • آموزش رانندگانآموزش رانندگان در زمینه رانندگی ایمن، زمان‌بندی دقیق و ارائه خدمات به مشتری، به ارتقای OTD کمک می‌کند.
  • ارزیابی مستمررصد مستمر شاخص OTD و شناسایی نقاط قوت و ضعف، زمینه‌ای برای اصلاح فرآیندها و بهبود عملکرد را فراهم می‌کند.

چگونه OTD را ارتقا دهیم؟

نتیجه‌گیری

در این مطلب درباره مفهوم OTD صحبت کردیم و گفتیم ارسال به‌موقع مرسوله مشتریان، در جلب رضایت مشتریان، ارتقاء کارایی ناوگان حمل و نقل و حفظ اعتبار و رونق کسب و کار نقش ارزنده‌ای دارد.

همچنین اشاره کردیم که شاخص OTD نه‌تنها برای مدیران شرکت‌های حمل و نقل، بلکه برای مشتریان و تحویل گیرندگان مرسوله‌ها نیز بسیار مهم است.

واقعیت این است که تحویل گیرنده بر اساس بازه زمانی مشخص شده، انتظار دریافت کالا و خدمات را دارد و بر این اساس، زمان خود را تنظیم می‌کند. درصورتی ‌که مرسوله را به‌موقع دریافت نماید، برند شما در ذهن او به‌عنوان یک کسب و کار دقیق و عملگرا ماندگار می‌شود و در غیراین صورت تمایلی به استفاده مجدد از خدمات برند شما نشان نخواهد داد.

واضح است که رضایت مشتریان، یکی از پارامترهای مهم در رونق و توسعه کسب و کارها است تجربه مشتری می‌تواند به طور مشخص بر اعتبار برند شما تاثیر بگذارد. با ارزیابی به‌موقع و مستمر عملکرد ناوگان حمل، میتوانید ضمن بررسی شاخص OTD، تدابیر و اقدامات لازم برای مدیریت ناوگان را اجرا نمایید.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات ارزشمندی درباره تاثیر شاخص OTD در مدیریت ناوگان در اختیار شما قرار داده باشد. چنانچه در این زمینه با پرسشی رو به رو هستید، می‌توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید.

سوالات متداول

OTD چیست؟

تحویل به‌موقع مرسوله یا به اختصار OTD، معیاری برای اندازه‌گیری کارایی زنجیره تامین است. این شاخص نشان می‌دهد که شرکت حمل تا چه اندازه به وعده‌های خود درباره تحویل کالاها به مشتریان عمل کرده است.

OTD چه تاثیری بر مدیریت ناوگان دارد؟

شاخص OTD یکی از ارکان موفقیت شرکت‌های حمل و نقل است و بالا بودن شاخص OTD نشان‌دهنده کارایی ناوگان حمل و به‌موقع بودن تحویل کالاها است.

چرا تحویل به‌موقع سفارش اهمیت دارد؟

تحویل به‌موقع کالا، یکی از مهمترین فاکتورهای رضایت مشتریان است. هرچقدر نرخ تحویل به‌موقع بالاتر باشد، شکایات مشتریان کمتر و امکان وفاداری آن‌ها به برند بالاتر است. هر اندازه مشتریان وفادار یک برند بیشتر باشند، قدرت و اعتبار برند بالاتر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید