گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) چیست؟

27 دی ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در عصر حاضر پیشرفت تکنولوژی کمک کرده تا زندگی انسان آسان‌تر و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد؛ در واقع در دنیای امروز به واسطه بهبود محصولات و خدمات، استانداردهای زندگی انسان بالاتر رفته است. یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی روبرو بوده، حوزه حمل و نقل است؛ سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در این حوزه به حساب می‌آید که سرعت، کارایی و راحتی حمل و نقل را به دنبال داشته است. ظهور این فناوری باعث شده که دنیا وارد دوره‌‌ی جدیدی از حمل و نقل و مدیریت ناوگان شده و مدیریت بهتری روی آن داشته باشد.

به چه چیزی سیستم حمل و نقل هوشمند گفته می‌شود؟

سیستم حمل و نقل هوشمند به فناوری‌ای گفته می‌شود که در آن یک کنترل‌کننده مرکزی همه وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها مانند علائم جاده‌ای و راهنمایی و رانندگی را تحت فرمان می‌گیرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف از راه‌اندازی این سیستم بهبود راندمان جریان ترافیک، جلوگیری از تصادفات و ارائه اطلاعات دقیق به رانندگان در مورد شرایط جاده‌ها و مسیرها است.

این سیستم می‌تواند از منابعی مانند ماهواره‌ها، آشکارسازهای ترافیک، ایستگاه‌های هواشناسی، خدمات اضطراری و غیره داده‌ها و اطلاعات لازم را دریافت و پردازش کرده و در مورد وضعیت جاده‌ها و مسیرها اطلاعات کامل در اختیار رانندگان قرار دهد. سیستم حمل و نقل هوشمند به رانندگان امکان می‌دهد که وضعیت خودرو را به‌صورت لحظه‌ای کنترل و پایش کرده و از سلامت آن اطمینان کسب کنند. آگاه کردن رانندگان از خطرات و حوادث در جاده‌ها و مسیرها، اعلام سرعت مجاز رانندگی به رانندگان و ارائه و پیشنهاد مسیرهای بهینه از دیگر قابلیت‌های این سیستم به حساب می‌آید.

درصورتی‌که ITS با سیستم‌های حمل و نقل ادغام شود می‌توان به موارد زیر به‌صورت تضمینی دسترسی پیدا کرد:

  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مسیرهای بهینه
  • مدیریت و کنترل ترافیک در جاده‌ها و مسیرها
  • افزایش سطح ایمنی و امنیت رانندگان
  • برقراری و بهبود ارتباط رانندگان در جاده‌ها و مسیرها
  • پشتیبانی کامل از رانندگان در زمان بروز حوادث

همه چیز در مورد سیستم حمل و نقل هوشمند

سیستم حمل و نقل هوشمند چه مزایایی دارد؟

سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) به‌عنوان یک فناوری پیشرفته در حوزه حمل و نقل از مزایای متعددی برخوردار است که در ادامه به معرفی و بررسی آن می‌پردازیم.

مدیریت بهتر تصادفات

بر اساس گزارش ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه در حدود 1.3 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده و در حدود 50 میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند. یکی از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند این است که در زمان بروز تصادف می‌توان محل حادثه را شناسایی کرده و هشدار فوری در مورد آن به سایر رانندگان ارسال کند تا به این شکل خطر تصادف ثانویه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و زمان لازم برای انجام کارهای اضطراری به حداقل برسد. در واقع ITS می‌تواند سرعت واکنش را افزایش داده و از طریق ساده‌سازی روش‌های واکنش، جان افراد زیادی را نجات داده و آمار مرگ‌ومیر در تصادفات را به حداقل برساند.

مدیریت بهتر تصادفات از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

کنترل و مدیریت بهتر ترافیک

یکی از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند این است که حجم وسیعی از داده‌ها را از وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها جمع‌آوری کرده و از آن به منظور کنترل جریان ترافیک استفاده می‌کند. این ویژگی برای مشاغلی اهمیت دارد که یک تأخیر کوچک در خدمات‌رسانی آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی به همراه داشته باشد. با استفاده از این سیستم می‌توان میزان تأخیر و هزینه‌های ناشی از آن را به حداقل رساند. به‌عنوان مثال ممکن است حسگرها در این سیستم اضافه بار در یک بزرگراه را گزارش دهند؛ در این حالت می‌توان ترافیک ورودی را به طرفیت تغییر مسیر داده و به این شکل جریان ترافیک را کاهش داد.

کنترل و مدیریت بهتر ترافیک از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

کاهش آلودگی هوا و صوتی، ازدحام و مصرف انرژی

یکی از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند این است که به‌صورت کامل روی خودروها، فاصله آن‌ها و ترافیک نظارت دارد و به همین دلیل می‌تواند تشخیص دهد که میزان مصرف سوخت، انرژی و ترافیک در شرایط عادی قرار دارد یا باید اصلاح شود. درصورتی‌که هر یک از این موارد عادی نباشند، اطلاع‌رسانی انجام شده تا اقدامات لازم برای حل کردن آن انجام شود.

کاهش آلودگی هوا و صوتی، ازدحام و مصرف انرژی از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمنده

امکان پایش لحظه‌ای جاده‌ها

دریافت داده‌ها و اطلاعات دقیق و جامع در خصوص شرایط ترافیکی و خطرات احتمالی که در جاده‌ها وجود دارد و اعلام آن به رانندگان از دیگر مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند است. استفاده از ITS نه تنها برای نجات جان افراد کاربرد دارد بلکه می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا هزینه‌های حمل و نقل را کاهش داده و به این ترتیب اوضاع مالی خود را بهبود دهند.

امکان پایش لحظه‌ای جاده‌ها از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

افزایش بازدهی ناوگان حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در هر اندازه، افزایش بازدهی ناوگان حمل و نقل شهری است. همواره مدیران سازمان‌های مختلف در تلاش هستند که هزینه‌های مربوطه را کاهش داده و با افزایش عملکرد بتوانند به سود و درآمد بیشتری دست پیدا کنند. سیستم حمل و نقل هوشمند یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم می‌تواند در افزایش بازدهی ناوگان حمل و نقل عملکرد بسیار خوبی داشته باشد تا از این طریق بازدهی کلی کسب‌وکار یا سازمان نیز افزایش پیدا کند.

افزایش بازدهی ناوگان حمل و نقل از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

بهبود روابط بین رانندگان در جاده‌ها

رانندگانی که در ناوگان‌های حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند، زیاد هستند و درصورتی‌که بتوان بین آن‌ها ارتباط لازم را برقرار کرد، مفید و کمک کننده خواهد بود. هرچند برقراری این ارتباط دشوار به نظر می‌رسد اما سیستم حمل و نقل هوشمند این امکان را فراهم کرده است که رانندگان فعال در سیستم حمل و نقل بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یکی از مزیت‌های این کار امکان اطلاع‌رسانی در مورد شرایط جاده‌ها، ترافیک، مسیرها و سایر اطلاعات لازم به یکدیگر است که کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند در سریع‌ترین زمان و در سلامت کامل به مقصد برسند.

بهبود روابط بین رانندگان در جاده‌ها از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

پشتیبانی از راننده در هنگام حوادث و اتفاقات ناگهانی

یکی از مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند این است که می‌تواند به سازما‌ن‌ها در پشتیبانی و کمک‌رسانی به رانندگان در جاده‌ها کمک کند. درصورتی‌که رانندگان در جاده دچار سانحه یا تصادف شوند با استفاده از این سیستم می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن خدمت‌رسانی لازم را انجام داد.

جلوگیری از بروز خرابی‌های ناگهانی

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند هزینه زیادی برای سازمان‌ها و رانندگان به دنبال داشته باشد، خرابی ناگهانی وسایل نقلیه در جاده‌ها است. سیستم حمل و نقل هوشمند می‌تواند وضعیت قطعات خود را به‌صورت کامل رصد کرده و به مدیران و رانندگان اجازه دهد که در خصوص وضعیت و سلامت قطعات اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت نیاز تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. این کار باعث می‌شود که بتوان از خرابی ناگهانی در جاده‌ها جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از وبلاگ کاوشکام بررسی کردیم که با توجه به این موضوع که تصادفات جاده‌ای اولین عامل مرگ‌ومیر انسان محسوب می‌شود، متخصصان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته بتوانند این آمار را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به حداقل ممکن برسانند. یکی از سیستم‌های پیشرفته که امروزه توسط بسیاری از سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) است که همه وسایل نقلیه، زیرساخت‌های ترافیکی و علائم جاده‌ای و راهنمایی و رانندگی را به یک مرکز کنترل متصل می‌کند تا بتوان با استفاده از آن اطلاعات لحظه‌ای، دقیق و جامع از وسایل نقلیه و وضعیت جاده‌ها به دست آورده و از آن برای مدیریت ترافیک و جلوگیری از تصادفات استفاده کرد.

سوالات متداول

سیستم حمل و نقل هوشمند چیست؟

فناوری‌ای است که در آن همه وسایل نقلیه و زیرساخت‌های ترافیکی به یک مرکز کنترل به منظور مدیریت بهتر ناوگان متصل می‌شوند.

مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند چیست؟

مدیریت تصادفات، کنترل ترافیک، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، برقراری ارتباط بین رانندگان، پشتیبانی از رانندگان در مواقع اضطراری

در سیستم حمل و نقل هوشمند برای جمع‌آوری داده‌ها از چه منابعی استفاده می‌شود؟

در این سیستم از منابعی مانند ماهواره‌ها، آشکارسازهای ترافیک، ایستگاه‌های هواشناسی، خدمات اضطراری به منظور جمع‌آوری داده و اطلاعات و پردازش آن‌ها استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید