گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

در ردیاب خودرو از چه سنسورهایی استفاده می شود؟

27 دی ، 1402
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

در دنیای امروز با پیشرفت فناوری از دستگاه‌های ردیاب که با فناوری GPS کار می‌کنند در زندگی روزمره بیش از گذشته استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این فناوری مربوط به ردیاب‌های خودرو است که بسیار کارآمد بوده و می‌تواند امنیت آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یکی از بخش‌های مهم در دستگاه‌های ردیاب سنسورهای آن هستند. در وقع این سنسورهای ردیاب هستند که باعث می‌شود عملکردهای مختلف این دستگاه در دسترس قرار داشته باشد. بسیاری از امکانات مانند اطلاع از وضعیت و موقعیت وسیله نقلیه،‌ اطلاع از سطح سوخت و ارزیابی عملکرد راننده از جمله این امکانات هستند که از طریق سنسورهای ردیاب در دسترس قرار می‌گیرد.

چه سنسورهایی در ردیاب خودرو وجود دارد؟

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای نوین که در دنیای امروز به‌منظور افزایش ایمنی خودرو و جلوگیری از سرقت رفتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ردیاب خودرو است. لوازم جانبی و سنسورهای ردیاب به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند اطلاعات لازم از وضعیت خودرو در شرایط مختلف را به راننده یا مدیریت ناوگان خودرویی ارسال نمایند.

سنسورهای موجود در ردیاب خودرو

سنسورهای ردیاب متنوع بوده و هر کدام از مزایا و قابلیت‌های متفاوتی برخوردار هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سنسور شناسایی راننده (iButton)

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سنسورهای ردیاب محسوب می‌شود که معمولا در ناوگان خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم به‌منظور شناسایی رانندگان هر وسیله نقلیه در ناوگان خودرویی استفاده می‌شود که عملکردی ساده و مؤثر دارد.

در این سیستم هر راننده وسیله نقلیه دارای یک کلید اختصاصی یا iButton است و یک دستگاه کلیدخوان نیز در داخل خودرو نصب شده که با استفاده از ردیاب به GPS متصل می‌شود. زمانی که راننده قصد دارد خودرو را روشن کرده و حرکت کند باید ابتدا کلید اختصاصی خود را به کلیدخوان ارائه دهد. در‌صورتی‌که کلیدخوان مطابقت کلید را تأیید کند خودرو روشن شده و راننده می‌تواند آن را حرکت دهد. این سیستم بهترین گزینه برای تأمین امنیت رانندگان و محافظت از خودرو در برابر سرقت است.

سنسور شناسایی راننده

سنسور دما

یکی از مهم‌ترین سنسورهای ردیاب است که مهم‌ترین کاربرد آن در صنایع حمل و نقل مواد غذایی، دارویی و بهداشتی است. در این صنایع محموله‌هایی که توسط وسایل نقلیه جابه‌جا می‌شوند معمولا به تغییرات دمایی حساس بوده و افزایش یا کاهش دما در مدت زمان حمل و نقل می‌تواند منجر به فاسد شدن و وارد شدن خسارات مالی و در مواقعی خسارات جانی شود. سنسور دما یکی از ابزارهای کاربردی است که در این شرایط مورد استفاده قرار گرفته و امکان کنترل مداوم دما را از طریق ردیاب خودرو فراهم می‌کند.

ردیاب‌هایی که به سنسور دما مجهز هستند این امکان را برای راننده یا مدیر ناوگان حمل و نقل فراهم می‌کند که دمای محل نصب سنسور را به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین بررسی کرده و به این ترتیب گزارش کامل از تغییرات دمایی در طول مسیر حمل و نقل دریافت کنند. برای این سنسورهای ردیاب می‌توان یک محدوده دمایی مشخص را تعیین کرد تا در صورت افزایش یا کاهش دما از محدوده تعیین شده بلافاصله هشدار لازم به راننده یا مدیر ناوگان ارسال شود. ترموکوپل و ترمیستور دو سنسور دمای مهم و کاربردی هستند که در ردیاب‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسور دما

سنسور سوخت ردیاب خودرو

در بین سنسورهای ردیاب می‌توان سنسور سوخت را یکی از مهم‌ترین سنسورها دانست که می‌تواند در کنترل مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل نقش بسیار مهم و کلیدی ایفا کند. این سنسور که عملکردی شبیه به سنسور دما دارد یکی از بهترین راه‌هایی است که با کمک آن می‌توان سوخت خودرو را مدیریت کرد.

سنسور سوخت که به دستگاه ردیاب خودرو متصل می‌شود، اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار راننده یا مدیر ناوگان قرار می‌دهد. با اطلاعاتی که از این سنسور به دست می‌آید می‌توان علت افزایش سوخت در یک خودرو را بررسی کرده و راه‌حل مناسب برای آن اتخاذ کرد تا به این صورت بتوان هزینه‌های مربوط به این حوزه را کاهش داد. از مهم‌ترین کاربردهای سنسور سوخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر میزان مصرف سوخت خودروهای ناوگان و کنترل و مدیریت آن
  • ارزیابی زمان سوخت‌گیری ناوگان و کنترل میزان آن
  • اطلاع از برداشت غیرمجاز سوخت از باک خودرو و جلوگیری از سرقت آن

با توجه به اینکه هزینه‌های مربوط به سوخت یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در هزینه‌های مربوط به شرکت‌های حمل و نقل محسوب می‌شود، استفاده از سنسورهای ردیاب مانند سنسور سوخت می‌تواند یک راه‌حل خوب و دقیق برای این شرکت باشد تا بتوانند هزینه‌های مربوطه را مدیریت کرده از سرقت سوخت نیز جلوگیری کنند.

سنسور سوخت ردیاب خودرو

سنسور RFID

یکی دیگر از سنسورهای ردیاب خودرو است که عملکرد آن مشابه iButton بوده و در واقع یک نوع سیستم شناسایی راننده است. در این سیستم هر کدام از رانندگان دارای یک کارت مغناطیسی یا تگ RFID هستند که در داخل آن یک مدار الکترونیکی قرار دارد. زمانی که راننده کارت یا تگ را به کارتخوان RFID نزدیک کند، پالس‌های رادیویی به ردیاب ارسال شده و هویت راننده تأیید می‌شود. درصورتی‌که هویت راننده مورد تأیید بوده و مطابقت داشته باشد، امکان استارت زدن خودرو و حرکت دادن آن فراهم می‌شود. این سنسور یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سیستم‌هایی است که می‌تواند به‌منظور جلوگیری از سرقت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد.

سنسور RFID

سنسور Keyless Starter

استارت بدون کلید یکی از مهم‌ترین سنسورهای ردیاب به حساب می‌آید که امکان روشن کردن خودرو بدون نیاز به سوئیچ و با استفاده از اپلیکیشن مخصوص از راه دور را فراهم می‌کند. این سنسور یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند ایمنی خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یکی از ویژگی‌های جالب این سیستم امکان اعمال تنظیماتی است که در زمان نزدیک شدن راننده یا صاحب خودرو به آن، درب به‌صورت خودکار باز شود. این سیستم یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند سرقت خودرو را برای سارقان دشوار کند؛ زیرا در این حالت تنها از طریق هک کردن امواج رادیویی می‌توانند خودرو را روشن کنند که تقریبا عملی نخواهد بود.

سنسور Keyless Starter

سیم برق اضطراری

نمی‌توان آن را در دسته سنسورهای ردیاب قرار داد اما یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی است که در زمان قطع ناگهانی برق ردیاب می‌توان برق مورد نیاز برای کار کردن آن را تأمین کند.

CAN Bus Contactless Reader

این سیستم به‌عنوان یکی از سنسورهای ردیاب این امکان را برای صاحب خودرو فراهم می‌کند که بتوان اطلاعات مربوط به عملکرد آن به‌صورت لحظه‌ای در سیستم الکترونیکی خودرو بخواند. این سیستم امکان انتقال داده‌ها بدون آسیب رساندن به سیم‌ها را داشته و می‌تواند سیگنال‌های لازم را به دستگاه ردیاب ارسال کند. در واقع این سیستم به‌صورت کاملا غیر تماسی به دستگاه ردیاب متصل می‌شود.

کابل رابط اتصال OBDII / OBD2

کابل رابط اتصال OBDII / OBD2

یکی دیگر از تجهیزات جانبی ضروری برای ردیاب خودرو به حساب می‌آید که می توان دریافت آسان‌تر سیگنال‌های GPS را امکان‌پذیر نماید. نکته مهم در مورد کابل رابط OBD II این است که درصورتی‌که دستگاه ردیاب مجهز به سوکت آن باشد می‌توان از این کابل رابط استفاده کرد.

سخن پایانی

سنسورهای ردیاب تجهیزات و سیستم‌های جانبی هستند که می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات ردیاب خود را تکمیل کنند تا این دستگاه عملکرد بهتر و مؤثرتری داشته باشد. در واقع این سنسورهای ردیاب هستند که امکان پایش و کنترل رفتار و عملکرد راننده، اطلاع از وضعیت سوخت و میزان مصرف آن، اطلاع از تغییرات دمایی، روشن کردن خودرو بدون نیاز به سوئیچ از راه دور و جلوگیری از سرقت خودرو را فراهم می‌کنند.

سوالات متداول

مهم‌ترین سنسورهای ردیاب خودرو چیست؟

سنسور شناسایی راننده یا iButton،‌ سنسور RFID، سنسور دما، سنسور سوخت، سنسور Keyless Starter

کاربرد سنسور سوخت در ردیاب خودرو چیست؟

با استفاده از این سنسور می‌توان به‌صورت لحظه‌ای میزان مصرف سوخت را پایش کرده و به این شکل در هزینه‌های مربوطه صرفه‌جویی کرد.

سنسور دما در ردیاب خودرو در چه صنایعی کاربرد دارد؟

این سنسور برای حمل و نقل مواد غذایی، دارویی و بهداشتی که به تغییرات دمایی حساس هستند کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید