گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

اینترنت ماهواره‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

16 آذر ، 1401
تیم تحقیقاتی کاوشکام
0 کامنت

اینترنت ماهواره‌ای نوعی از اینترنت بی‌سیم است که به کمک ماهواره‌هایی که دور زمین در گردش هستند، منتشر می‌شود. اینترنت ماهواره‌ای با اینترنتمعمولی کاملاً متفاوت است. اینترنت امروزه به بخشی جدایی‌ ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. بسیاری از امور روزانه افراد از طریق اینترنت انجام می‌شود و می‌توان گفت که بخش زیادی از زیرساخت‌های دولتی در هر کشور با تکیه بر اینترنت و شبکه آنلاین، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها نیز بر این بستر شکل گرفته و توسعه یافته‌اند. احتمالاً شما هم اصطلاح اینترنت ماهواره‌ای را شنیده باشید. شاید برایتان این سؤال پیش آمده که اینترنت ماهواره‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟تفاوت اینترنت ماهواره‌ای با اینترنت معمولی که ما استفاده می‌کنیم چیست؟ در این مقاله از شرکت کاوشکام قصد داریم به تعریف اینترنت ماهواره‌ای و نحوه کارکرد آن اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

همان‌طور که از اسم اینترنت ماهواره‌ای مشخص است، نوعی از اینترنت بی‌سیم است که به کمک ماهواره‌هایی که دور زمین در گردش هستند، منتشر می‌شود. در نظر داشته باشید که اینترنت ماهواره‌ای با اینترنتی که ما استفاده می‌کنیم که عمدتاًبه‌صورتکابل‌کشی یا DSL تعریف می‌شوند، کاملاً متفاوت است.اینترنت ماهواره‌ای تنها سرویسی است که در سراسر جهان می‌تواند در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و افراد با استفاده از آن می‌توانند همیشه به دنیای اینترنت دسترسی داشته باشند اما همان‌طور که انتظار می‌رود، این فرایند در حال حاضر با چالش‌هایزیادیروبه‌رو است.

در دهه اخیر شرکت‌های متنوعی در این زمینه پیشرو بوده‌ند که سال‌به‌سال به تعداد این شرکت‌ها نیز اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال در ابتدای کار دو شرکت HughesNet و Viasatارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در ایالات متحده به شمار می‌آمدند که این روزها شرکت‌هایی نظیر SpaceX و Project Kuiperنیز در این زمینه بهدستاورد‌های مهمی رسیده‌اند و در آینده نزدیک قادر خواهند بود که اینترنت ماهواره‌ای مسکونی را در سراسر دنیا به مردم ارائه دهند.

mahvare1

نحوه کارکرد اینترنت ماهواره‌ای چگونه است؟

اینترنت ماهواره‌ای از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با ماهواره‌هایی که دور زمین در گردش هستند، استفاده می‌کند.داده‌ها از طریق یک شبکه ارتباطی مخصوص منتقل می‌شوند و در نهایت از طریق دستگاه‌هایی نظیر مودم یا دیش ماهواره ارسال می‌شوند. در مرحله بعدی، این داده‌ها مجدد به فضا ارسال شده و سپس به ایستگاه‌های زمینی که به‌عنوان مراکز عملیات شبکه (NOC) شناخته‌ می‌شوند، انتقال پیدا می‌کنند. در نهایت این داده‌ها به دستگاه شما به‌منظور ارتباط با دنیای آنلاین و اینترنت ارسال می‌شوند.

mahvare2

ابزارهای مورد نیاز برای اینترنت ماهواره‌ای

برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای، باید تجهیزات مخصوصی داشت که این تجهیزات از 5 بخش تشکیل می‌شوند.

 

دستگاه مورد نیاز برای اتصال به اینترنت

دستگاه مورد نیاز برای کار یا اتصال به اینترنت به هر وسیله‌ای گفته می‌شود که بتواند از طریق بستر مناسب، با اینترنت و دنیای آنلاین ارتباطبرقرار کند. دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل، تبلت، تلوزیون هوشمند و سایر تجهیزاتی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. این دستگاه‌ها از طریق دریافت داده‌هایی که از مودم منتشر شده است، به اینترنت متصل می‌شوند.

دستگاه مودم یا روتر

دستگاه مودم یا روتراصطلاحاً به وسیله‌ای گفته می‌شود که توانایی ترجمه داده‌های دریافتی را دارد. این داده‌ها به دستگاه‌های آماده اتصال به اینترنت ارسال شده و شما به‌راحتیمی‌توانیداز آن استفاده کنید.

دیش ماهوار

دیش ماهواره یکی از ابزارهای مهم و الزامی برای ارتباط یا دریافت اینترنت است. این دیش‌ها دارای تنظیمات مخصوصی هستند تا بتوانند سیگنال‌هایموردنظر را دریافت کنند. این دیش‌ها باید در زوایا و جهتخاص تنظیم شوند و ممکن است همین شرایط منجر به بروز بعضی از محدودیت‌ها شود.

ماهواره در فضا

ماهواره‌های قدیمی به‌منظور ارسال و دریافت سیگنال‌های مخصوص، در فاصله 22000 مایل بالاتر از سطح زمین روی خط استوا قرار گرفته‌اند. این ماهواره‌ها مرتب دور زمین می‌چرخند. همین امر باعث می‌شود تا شرایطی مناسب برای برقراری ارتباط دوطرفه به‌منظور ارسال و دریافت داده‌ها ممکن شود.

مراکز عملیات شبکه

هر زمانی که شما از اینترنت با دستگاه‌های مختلف استفاده کنید، داده‌های این درخواست به شکلی خاص بارگذاری می‌شوند. ماهواره‌ها با برنامه‌ریزی این داده‌ها، درخواست‌ها را به مراکز عملیات داده منتقل می‌کنند.این مراکز با استفاده از دیش‌های بسیار بزرگی که دارند، درخواست شما را دریافت می‌کنند. در مرحله بعدی این مراکز درخواست‌ها را در شبکه مرکزی اینترنت دسته‌بندیمی‌کنند و از طریق مسیری خاص، آن را برای شما یا به‌اصطلاح دستگاه مورد نظری که با آن کاری را انجام می‌دهید، ارسال می‌کنند. جالب است بدانید که تمام این فرآیندها فقط در کسری از ثانیه پردازش می‌شوند و شما متوجه آن نمی‌شوید.

mahvare3 

سوالات متداول در خصوص اینترنت ماهواره‌ای

سرعت اینترنت ماهواره‌ای چقدر است؟

به‌صورت کلی سرعت اینترنت ماهواره‌ای، عددی بین 12 تا 100 مگابایت بر ثانیه است. این عدد بسته به شرایط جغرافیایی و عوامل متعدد دیگر دارای نوسان است. با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای می‌توانید کارهای روتین و سبک خود را در طول روز انجام دهید و در این فرایند با مشکلی مواجه نخواهید شد.برای استفاده صحیح و جلوگیری از افت سرعت اینترنت ماهواره‌ای، باید یک برنامه‌ریزیبه‌خصوص داشته باشید. به‌عنوان مثال توصیه می‌شود که تمام حجم آن را به مشاهده ویدیو آنلاین اختصاص ندهید.

mahvare4 

آیا عملکرد اینترنت ماهواره‌ای مانند وای‌فای است؟

در صورتی که به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی داشته باشید، می‌توانید به شکل وای‌فای به اینترنت متصل شوید اما دقت داشته باشید که این روش با وای‌فای که شما در ذهن دارید متفاوت است. به زبان ساده، اینترنت ماهواره‌ای نوعی اتصال به اینترنت محسوب می‌شود در صورتی که وای‌فای به معنی اتصال بی‌سیم به شبکه است.شما ازطریقوای‌فایمی‌توانید بدون کابل‌کشی فیزیکی از طریق ارسال امواجی مشخص، دستگاه مورد‌نظر خود را به اینترنت متصل کنید.

mahvare5

اینترنت ماهواره‌ای در چه صورتی مناسب است؟

اینترنت ماهواره‌ای برای آن دسته از افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید. اینترنت ماهواره‌ای با محدودیت‌هایی همراه است که ممکن است بعضی از کارها یا فعالیت‌هایی که با اینترنت معمولی انجام می‌دهید، با اینترنت ماهواره‌ای قادر به انجام آن نباشید.به‌عنوان مثال،اینترنت ماهواره‌ای برای بازی‌هایآنلاین که به سرعت بالا نیاز دارند، مناسب نیست. در حال حاضر از اینترنت ماهواره‌ای برای بعضی از فعالیت‌ها نظیر ارسال نامه‌های الکترونیک، گشت‌و‌گذار در بستر اینترنت و سایر فعالیت‌های آنلاین با حجم مشخص استفاده می‌شود.

سخن آخر

اینترنت ماهواره‌اینوعی از اینترنتبی‌سیم است که به کمک ماهواره‌هایی که دور زمین در گردش هستند، منتشر می‌شود و از امواج رادیویی برای ایجاد ارتباط با ماهواره‌هااستفاده می‌کند.اینترنت ماهواره‌ای با اینترنت معمولی که ما استفاده می‌کنیم، کاملاً متفاوت است. در این مقاله به‌صورت دقیق به تعریف این نوع اینترنتپرداختیم و به شما گفتیم اینترنتماهواره‌ایچیستوچگونهکارمی‌کند.


 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید