گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا

ناوگان حمل و نقل سبز، چگونه یک ناوگان سبز بسازیم

22 شهریور ، 1399
تیم تحقیقاتی کاوشکام آسیا
0 کامنت

ناوگان حمل و نقل سبز چگونه به حفظ محیط زیست کمک می ‌کند؟ 

ما در این مقاله گام‌ های کوچکی که تاثیر مثبت و بزرگی بر حفظ محیط زیست دارد و موجب کاهش هزینه ‌ها می‌ شود را برخواهیم شمرد. رفتار‌‌های راننده هر چند به ظاهر کوچک و بی‌ تاثیر به نظر می رسند ولی همین قدم‌ های کوچک سبب می ‌شود که محیط زیست ما تمیز و سبز‌‌تر باشد. سرعت غیر مجاز، رانندگی‌ های غیر ضروری، مصرف بی ‌رویه سوخت و کارهای اضافه بیشتر از زمان معین، چند صد هزار تومان پول اضافه را به ناوگان ‌های حمل و نقل تحمیل می ‌کنند. همچنین آلودگی ‌‌های ناشی از سوخت بنزین و گازوئیل که خودروهای ناوگان تولید می‌کنند بر محیط زیست تاثیر می ‌گذارد و باعث گرم شدن کره زمین، آلودگی هوا و طبیعت می‌‌ شود. در ادامه باهم چگونگی ساخت ناوگان حمل و نقل سبز را بررسی می کنیم.

ناوگان حمل و نقل سبز
ناوگان حمل و نقل سبز

چگونه با ردیابی GPS یک ناوگان سبز ایجاد کنیم؟

این پروژه ‌‌ای است که در کشورهای پیشرفته شروع شده و بسیاری از شرکت ‌‌های حمل و نقل در این مسیر به این پروژه پیوسته‌ اند. این یک مفهوم ساده و در عین‌ حال بسیار موثر و قابل اجرا برای حفظ محیط زیست است که می ‌‌توان در شهرهای بزرگ ایران که با مشکل آلودگی دست ‌‌به ‌گریبان هستند به کار بست. کاهش ماشین‌‌ های بدون استفاده در ناوگان، کاهش سرعت و مسافت پیموده شده، برای کاهش سوخت از کارهای موثر برای تبدیل شدن به یک ناوگان سبز است. تنظیم یک قرارداد یا الگوی استاندارد برای رانندگان ناوگان می ‌‌تواند به آن ‌ها کمک کند که عادت‌‌ های رانندگی خود را به سمت عادت ‌‌های مثبت سوق دهند و به طور کلی مراقب رفتارهای رانندگی خود باشند. اما چگونه می‌‌توان به طور قابل توجهی این الگو یا دستورالعمل‌‌ها را اجرا نمود؟ با ردیابی GPS، شما می‌توانید از راه دور ردیابی و نظارت درستی بر کارمندان و رانندگان ناوگان داشته باشید و آن ‌ها را در اجرای دستور العمل‌‌ های رانندگی در هر زمان تشویق یا بازخواست کنید.

ایجاد ناوگان سبز با ردیاب GPSایجاد ناوگان سبز با ردیاب GPS

نرم ‌‌افزار پیشرفته‌ GPS این اجازه را به شما می ‌‌دهد تا دقیقا محل وسایل نقلیه‌ خود را ببینید و نزدیک ‌ترین خودرو را به مکان مشتری ارسال کنید. این امر خصوصا در شرایط حساس زمانی که مشتری فرصت زیادی ندارد مفید است. این نوع ارزیابی از موقعیت رانندگان همچنین باعث می ‌‌شود به راحتی بتوان با برنامه‌‌ ریزی از هم مسیر شدن وسایل نقلیه جلوگیری کرد. یعنی اجازه ندهیم دو خودرو هم ‌زمان در یک محدوده جغرافیایی حضور داشته باشند. ردیاب GPS همچنین زمان توقف و سرعت غیر مجاز رانندگان را به شما هشدار می ‌‌دهد. بنابراین رانندگان باید برای همه‌‌ ی اقدامات خود خارج از محیط شرکت به مدیر ناوگان پاسخگو باشند و مدیر مربوطه برای حل مشکلات احتمالی تصمیماتی را اتخاذ نمایید. همه‌‌ این راه ‌‌حل‌‌ها با هم بهره ‌‌وری ناوگان شما را افزایش داده و هزینه سوخت مصرفی‌ تان را کاهش می ‌‌دهد و نهایتا شما یک ناوگان سبز خواهید داشت که به محیط زیست کمتر آسیب خواهد زد. 

مزیت ‌های کلیدی ناوگان سبز

  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش کیفیت پاکیزگی هوا به دلیل کم بودن مصرف
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر خودرو با توجه به کاهش استفاده
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه

مزایای ایجاد ناوگان سبزمزایای ایجاد ناوگان سبز

به چه میزان می‌ توان با سیستم GPS موجب صرفه‌ جویی شد؟

حال می‌ خواهیم بررسی کنیم که این روش تا چه اندازه بر مصرف سوخت تاثیرگذار است. با توجه به تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، موتور هر خودرو می‌تواند در زمان‌ هایی که بیهوده روشن است 70 تا 650 دلار در سال سوخت هدر دهد و این هزینه برای یک ناوگان بزرگ به سرعت افزایش پیدا می‌‌کند. همچنین رانندگی بیهوده در هر 10 ثانیه، مصرف سوخت بیشتری از راه ‌اندازی مجدد موتور دارد. یکی دیگر از رفتارهای رانندگی که باید اصلاح شود مربوط به سرعت است. سرعت بیش از حد علی‌ رغم نا امنی موجب به هدر رفتن سوخت می ‌شود.
تحقیقات جهانی نشان می ‌‌دهد به‌‌ طور کلی هر خودرویی که سرعتی بیشتر از 50 مایل (معادل تقریبا 80 کیلومتر) در ساعت داشته باشد، سوخت را به هدر می ‌‌دهد. در زمان‌ هایی که خودرو تنها 5 مایل (معادل تقریباً 5 تا 10 کیلومتر) در ساعت سرعت بیشتری دارد هزینه سوخت خود را از 7 تا 14 درصد افزایش می‌دهد. بنابراین پس از اصلاح رفتار راننده، می ‌‌توانید شرکت خود را تا حد زیادی بهینه سازی کنید. با استفاده از تکنولوژی سامانه مدیریت ناوگان هرمس گروه کاوشکام می‌ توانید مسافت پیموده شده وسایل نقلیه را ذخیره کنید. ما با این سامانه ردیابی به مدیران ناوگان کمک می ‌کنیم تا در هزینه ‌های مصرف سوخت و استهلاک خودروهای خود به طور محسوسی صرفه‌ جویی داشته باشند.

ناوگان سبز شرکت کاوشکام آسیاناوگان سبز شرکت کاوشکام آسیا

اگر اطلاعات کمی درباره‌ وسایل نقلیه ناوگان خود دارید مطمئن باشید که کسب و کار شما در معرض تحمیل هزینه‌ های پیش ‌بینی ‌نشده قرار دارد. با مشخص کردن این که کدام یک از رانندگان وسایل نقلیه کم کار هستند، کدام‌ شان هزینه زیادی دارند و سوخت زیادی مصرف می ‌کنند می ‌توانید به کنترل هزینه ‌های ناوگان خود بپردازید و همچنین به یک ناوگان سبز و مقرون به صرفه تبدیل شوید. سامانه هرمس برای مدیریت ناوگان، کاهش هزینه‌ های شرکت و کمک به محیط زیست در دسترس شما است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید